Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Edukacja na ekranie. Nauka czy strata czasu?

| 22.06.2007, aktualizacja: 08.12.2013 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
dzieci, telewizja, pilot
Jak poznać dobry program dla dziecka i ile czasu malec może spędzić przed telewizorem? Zobacz koniecznie!

Programy dla dzieci nie powinny przypominać tych dla dorosłych.

Małe dziecko łatwo dekoncentruje się i rozprasza. Program dla niego musi być dowcipny i atrakcyjny, bo tylko wtedy maluch skorzysta z zawartych w nim treści. Jego edukacja jest przecież nierozłącznie związana z zabawą w różnych formach.

Przeczytaj także: Czy telewizja jest dobra dla dziecka?


Jaki powinien być program telewizyjny dla dzieci?

W programie edukacyjnym skierowanym do najmłodszych ważna jest: 
  • Dramaturgia. Treść i forma muszą aktywizować uwagę widza przez prezentację zabaw, ćwiczeń, tekstów możliwych do naśladowania w trakcie programu lub odtworzenia po nim
  • Estetyczna i prosta forma.
  • Niezbyt szybkie tempo.
  • Bezbłędny, dobrze słyszalny przekaz słowny. Jeśli głos jest zniekształcony (co często zdarza się np. przy animowaniu kukiełek), dziecko nie odbiera treści, bo po prostu nie rozumie, co mówi dana postać.

Ważne także, by program był:
  • Monotematyczny. Jedna informacja powinna być przekazywana i powtarzana w różnych formach, co utrwala zapamiętanie treści.
  • Bliski doświadczeniu dziecka. Powinien pokazywać bliskie dziecku zjawiska, wydarzenia i obiekty w sposób pobudzający myślenie kreatywne.
  • Wychowawczy. Powinien pokazywać wzory zachowań i relacji, kształtować prawidłowe postawy małych widzów.


Co może oglądać dziecko?

Maluch dwu-, dwuipółletni najchętniej obejrzy krótką, najwyżej 10-minutową bajeczkę o nieskomplikowanej treści. Jej bohaterami powinny być zwierzątka lub miłe fantastyczne stworki. Godne polecenia są filmy, w których występują animowane lalki.

Trzylatek zwykle ma już swojego ulubionego bohatera – Kubusia Puchatka, Smerfa, Teletubisia. Odpowiednim filmem dla niego będzie krótka (maksimum 20-minutowa) historyjka z prostą, odwołującą się do codzienności fabułą.

Cztero- i pięciolatek zainteresuje się programem edukacyjnym, w którym obok filmów animowanych pokazane są krótkie scenki teatralne, wierszyki lub piosenki do wspólnego śpiewania, rebusy i propozycje zabaw w domu albo na świeżym powietrzu.

Sześciolatek potrafi już na tyle skupić uwagę, żeby uważnie obejrzeć pełnometrażowy film animowany z fabułą i jednym wyrazistym bohaterem. Możesz spróbować zainteresować dziecko także nieco poważniejszymi programami przyrodniczymi, np. pokazywanymi na kanałach tematycznych.

Mały uczeń (w początkowych klasach szkoły podstawowej) szybko rozwija się intelektualnie. Zaczyna interesować się tak poważnymi dziedzinami, jak geografia, fizyka (fascynuje go zwłaszcza to, co dzieje się w kosmosie!), historia czy biologia. Łatwo przyswaja tę wiedzę z kreskówek, ale chętnie obejrzy też ciekawy i przystępnie skomentowany film „dla dorosłych”, np. na jednym z kanałów Discovery.

UWAGA! Pamiętaj, że dziecko potrzebuje Twojej obecności podczas oglądania telewizji.

Sprawdź także: Czy dla dobra dziecka warto pozbyć się telewizora?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?