Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co podać dziecku zamiast mleka? 10 sprawdzonych pomysłów

| 10.05.2007, aktualizacja: 11.04.2014 | 1

Jeśli twoje dziecko nie przepada za mlekiem, jest kilka sposobów, by zastąpić je w diecie, bo dla małego dziecka mleko to bardzo ważny składnik diety. Przemycanie mleka wcale nie jest takie trudne!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
Dzieci piją mleczny koktajl
fot. Fotolia
Niektóre dzieci nie chcą pić mleka, bo im po prostu nie smakuje. Czasem ta niechęć wynika z tego, że po mleku maluch ma problemy z brzuszkiem. Weź to pod uwagę, ale pamiętaj, że grymaszenie nie zawsze da się wytłumaczyć alergią. Oto praktyczne wskazówki, które pomogą twojemu grymaśnikowi polubić mleczne dania.

1. Często podawaj kefirowe koktajle

Dzieci, które nie znoszą smaku mleka, często akceptują orzeźwiające kefiry, np. z kaszą gryczaną lub ziemniakami puree. Kefir możesz podawać także w postaci koktajlu – wystarczy zmiksować go z dodatkiem świeżych, sezonowych owoców: truskawek, malin, jagód, brzoskwiń, moreli i odrobiny miodu. Na upał – doskonały.
Od kiedy: po 10. miesiącu (bez miodu)

2. Sama rób jogurty owocowe

Dla dzieci najzdrowszy jest jogurt naturalny, bo nie zawiera sztucznych barwników, dodatków smakowych, konserwantów, które mogą uczulać! Jednak niektórym maluchom nie podoba się to, że jogurt naturalny jest biały. Możesz zabarwiać go sokiem albo dodać do niego pokrojone truskawki, maliny, gruszki lub jabłka.
Jogurty i kefiry są łatwiej strawne niż słodkie mleko. Dodatkowo wywierają dobroczynny wpływ na przewód pokarmowy (zawierają naturalne probiotyki), regulują procesy przemiany materii, usprawniają mechanizm przyswajania wapnia i fosforu i są bogate w te pierwiastki. Zawierają także bardzo cenny potas oraz witaminy: A, D, B12 i kwas foliowy. Natomiast jogurt ma więcej wapnia niż kefir – w 100 g jest 214 mg wapnia, a w kefirze 120 mg.
Od kiedy: po 10. miesiącu (podobnie jak kefir)

Zobacz też: 7 mlecznych koktajli dla dziecka na cały tydzień

3. Do zup dodawaj serwatkę

Powstaje, gdy sama przygotowujesz w domu twarożek. Wygląda niepozornie i zazwyczaj ją wylewamy, a to prawdziwy zastrzyk zdrowia dla organizmu! Serwatka zawiera wiele cennych składników, które znajdują się w mleku, przede wszystkim witamin rozpuszczalnych w wodzie (B1, B2, B6), białka i duże ilości cukru mlecznego, czyli laktozy. Również większość wapnia z mleka trafia właśnie do serwatki! Dlatego w samym twarożku wcale nie pozostaje go zbyt dużo. Do czego wykorzystać serwatkę? Możliwości jest wiele. Na przykład dodaj ją do zupy jarzynowej, ogórkowej, białego barszczu lub też barszczu ukraińskiego.
Od kiedy: po 12. miesiącu

4. Nie zabraniaj jeść lodów

Dzieci uwielbiają lody i nic nie stoi na przeszkodzie, by od czasu do czasu dostawały takie smakołyki – szczególnie jeśli nie przepadają za mlekiem. Lody śmietankowe, waniliowe, czekoladowe, orzechowe, na patyku lub w wafelku... Które najlepsze? Wybieraj lody mniej słodkie, mocno zamrożone i pamiętaj, by nigdy ponownie ich nie zamrażać. Lody śmietankowe są doskonałe z dodatkiem owoców lub sosów przygotowanych ze świeżych zmiksowanych owoców. To smakowity i zdrowy deser na ciepłe letnie dni.
Od kiedy: po 2. roku życia

Zobacz też: Lody dla dziecka? Tak, ale nie wszystkie

5. Przygotowuj domowe ptasie mleczko

Jeśli często robisz galaretki z torebek, czas na zdrową odmianę. Bez specjalnego trudu możesz sama zrobić mleczną galaretką, czyli właśnie ptasie mleczko. Efekt znakomity! Zaskocz nim swoje dziecko.

Zobacz przepis na domowe ptasie mleczko

6. Upiecz waniliową leguminę

Doskonale nadaje się ona na podwieczorek lub jako deser po lekkim, jednodaniowym obiedzie. Dziecko nawet się nie domyśli, że tak pyszna legumina zawiera mleko!

Zobacz przepis na waniliową leguminę

7. Warzywa polewaj mlecznym sosem

Nawet banalnym daniom mleczny sos dodaje smaku, a jako składnik zapiekanek zapobiega wysuszeniu potrawy.

Zobacz przepis na sos beszamelowy

8. Zabielaj zupy mlekiem i śmietanką

Możesz dodawać mleko do prawie wszystkich zup, np. jarzynowej, kalafiorowej, barszczu, ogórkowej, białego barszczu, a nawet krupniku. Dla poprawienia smaku tych zup, które powinny być kwaskowe, możesz mieszać mleko ze śmietaną. Aby się nie warzyło, najpierw rozmieszaj je z łyżką mąki i powoli wlewaj zawiesinę do zupy. Koniecznie ponownie zagotuj zupę!
Od kiedy: po 1. roku życia

9. Zrób sałatkę z mozzarellą

Czy wiesz, że ten ser mozzarella zawiera najwięcej wapnia ze wszystkich serów? Miękki, łagodny równie dobrze nadaje się do sałatek, jak do zapiekanek, pizzy i jako dodatek do makaronów. Jednak nie przypiekaj sera zbyt mocno, bo wtedy staje się ciężkostrawny.
Od kiedy: po 1. roku życia

10. Wykorzystuj mleko słodkie i modyfikowane

Mleko modyfikowane możesz dodawać do gotowych zupek dla niemowląt, przecierów warzywnych lub warzyw z kleikiem ryżowym z torebki, np. Misiowy Ogródek. Zwiększysz w ten sposób wartość odżywczą potrawy i wzbogacisz ją w wapń. Świeże mleko przyda ci się również, gdy będziesz robiła pulpeciki, naleśniki, kluski leniwe, placki z owocami, ryż z jabłkami (ugotuj go na mleku).
Od kiedy: po 4. miesiącu (mleko modyfikowane), po 11. miesiącu życia (zwykłe mleko)

Zobacz też: 11 pysznych i zdrowych letnich owoców dla dziecka

Konsultacja: dr Halina Weker, Dietetyk; Kieruje Zakładem Żywienia w Instytucie Matki i Dziecka


td_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

madzia1968
madzia1968 | 2015-09-30 09:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Nie wiem czy dobrze robię, ale raz w tygodniu mojemu synkowi 5-letniemu, daję na przekąskę mleczną kanapkę Monte Snack. Synek zajada się nią z wielkim apetytem. Kanapka ma w sobie dużo wapnia, białka a do tego jest pyszna.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?