Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Zanim powie "mama" - Etapy rozwoju mowy w 1 roku życia

| 31.12.2016, aktualizacja: 02.01.2017 | 0

Najpierw dziecko poznaje melodię i rytm języka. Potem stara się powtarzać wyłowione ze strumienia dźwięków głoski, sylaby, wyrazy. Z czasem zaczyna rozumieć, że słowa coś znaczą. I wtedy zaczyna mówić.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
ciemiączko
fot. Fotolia
Wyobraź sobie, że lądujesz na planecie, której mieszkańcy gwiżdżą  i wymachują czułkami. Na początku nie masz pojęcia po co to robią. Z czasem pojmujesz, że w ten sposób porozumiewają się, potem zaczynasz ich rozumieć, wreszcie rozmawiać w ich języku. 
Mniej więcej tak jest z małymi dziećmi, tyle, że one nie mają za sobą żadnych doświadczeń, które ułatwiłyby im zadanie. 
W przeciwieństwie do dorosłych dzieci uczą się  mówić błyskawicznie, bo mają w głowie „program”, który ułatwia im poznawanie mowy. I bardzo lubią rozmawiać, nawet jeśli nie znają jeszcze żadnego słowa!



Polecamy: Kalendarz rozwoju niemowlaka

Jakie etapy musi przejść dziecko zanim nauczy się mówić?


Osłuchiwanie się z językiem
Tak naprawdę dziecko zaczyna uczyć się mówić...zanim przyjdzie na świat. Choć dźwięki, które docierają do wnętrza brzucha są stłumione i niewyraźne, nienarodzony maluch może poznawać melodię i rytm języka.
Poznaje ją oczywiście także po narodzinach. Ludzki głos, zwłaszcza głos mamy,   interesuje go bardziej niż jakikolwiek inny dźwięk. 

Pierwsze próby porozumiewania się
Noworodek i małe niemowlę porozumiewa się jedynie krzykiem. Płacząc oznajmia „Jestem głody!”, „Mam mokro!” albo po prostu „Mamo! Nudzę się!” 

Głużenie
Gdy dziecko ma 2-3 miesiące zaczyna głużyć, czyli wydawać gardłowe dźwięki, które trudno zapisać, bo w alfabecie brakuje odpowiadających im znaków. Robi to nieświadomie, odruchowo. Co ciekawe, głużą także dzieci głuche, a więc nie ma to nic wspólnego ze słyszeniem. 

Zobacz także: Badanie słuchu u dziecka

Gaworzenie
6 miesięczne dziecko zaczyna gaworzyć, czyli świadomie naśladować ludzką mowę.
Wie już że wydawane przez ludzi dźwięki służą do porozumiewania się.
  • Najpierw wymawia pojedyncze sylaby (ma, da),  potem ciągi sylab (ma-ma-ma), potem sylaby podwojone, które brzmią już jak wyrazy (ma-ma).
  • Naśladuje intonację dorosłych, bawi się dźwiękami, zaczepia przy ich pomocy ludzi w swoim otoczeniu.

Pierwsze niosące treść słowa
Przez większą część 1 roku słowa nie mają dla dziecka żadnej treści. Są po prostu dźwiękami. Pod koniec tego okresu maluch zaczyna je kojarzyć z osobami i przedmiotami - zaczyna rozumieć, że mają znaczenie. 
Zaczyna używać pierwszych niosących treść słów („am am”, „papa”). 
W okolicy 1  urodzin zaczyna używać słów („mama”, „tata”, „baba”)

A co się dzieje potem?
W 2 roku życia słownik maluszka poszerza się błyskawicznie. 
Oprócz „prawdziwych” wyrazów są w nim także takie, które dziecko tworzy samo, ułatwiając sobie wymowę („muka” zamiast mucha) albo skracając („mochód” zamiast samochód). Bardzo dużo rozumie, o wiele więcej, niż jest w stanie powiedzieć.  
W okolicy 2 urodzin maluch zaczyna budować pierwsze zdania, na początku  bardzo proste, np. „Mama da”. Błyskawicznie uczy się nowych słów. Rozumie już bardzo dużo, choć to, co ma do powiedzenia, często są w stanie rozszyfrować jedynie najbliżsi. Stopniowo jego wypowiedzi stają się coraz bardziej zrozumiałe, choć nadal nie jest w stanie prawidłowo wymawiać wszystkich głosek.

Jak pomóc  niemowlęciu w nauce mówienia?

    ▪    Rozmawiaj z nim od samego początku.  Mów do dziecka powoli, wyraźnie, ciepłym, serdecznym tonem. 
    ▪    Powtarzaj słowa. Mów np. „Zobacz, to są twoje śpioszki. Te śpioszki są niebieskie”. To ułatwia  zapamiętywanie, a przede wszystkim pozwala dziecku na wyłowienie poszczególnych słów ze strumienia dźwięków. 
    ▪    Dopuszczaj dziecko do głosu.Nie monologuj bez chwili przerwy, zwracaj się do malca tak, jakbyś z nim rozmawiała.  Dziecko odpowie ci tak, jak potrafi na danym etapie rozwoju:  śmieszną minką, machaniem rączkami, gaworzeniem.
    ▪    Mów poprawnie... Bez zdrobnień i zniekształceń typu „a telaz dzidzia dostanie ciukieleczka” .
    ▪    ... ale nie bój się tzw. "mowy opiekunek" czyli  przesadnego rozciągania  głosek, mówienia śpiewnym tonem – niemowlęta  to uwielbiają. 
    ▪    Rozmawiaj "twarzą w twarz" Dzięki temu malec widzi, co robisz z ustami i językiem. Może także obserwować twój wyraz twarzy: szeroki uśmiech, zmarszczone brwi. Rozmawia się przecież nie tylko za pośrednictwem słów,
    ▪    Baw się z dzieckiem w naśladowanie min, odgłosów, ziewania itd. Naśladuj dziecko, z czasem ono zacznie naśladować ciebie. Ta lubiana przez mamy i dzieci  zabawa jest bardzo ważna dla rozwoju mowy. Dzięki niej maluszek dowiaduje się, że  mowa i  mimika służą do nawiązywania i podtrzymywania kontaktu. 
    ▪    Wygłupiaj się. Parskanie,  cmokanie, mlaskanie, oblizywanie się, pokazywanie języka, robienie głupich min, np., ryjka, to świetny trening dla mięśni potrzebnych do mówienia i doskonałe ćwiczenia oddechowe. W nauce mówienia pomagają także wszelkie „Trrrrach!”,  „Bach!”,  „Bum!”,  „Bęc!” i inne wyrazy dźwiękonaśladowcze: odgłosy wydawane  przez zwierzęta  („Muuuuu!”,  „I-ha!”,  „Hau hau”, „Wrrrrrr”) czy urządzenia („Brrrum”, „Tik tak, Tik tak” , „Biiiip”).  Poza tym dzieci je uwielbiają!
    ▪    Reaguj na zaczepki.  Maluch, który potrafi już gaworzyć, tak się cieszy z nowo nabytej umiejętności, że nieustannie zaczepia każdego, kto znajdzie się w pobliżu. I dobrze, bo to znaczy, że próbuje nawiązać kontakt przy pomocy mowy, a przecież właśnie dlatego ludzie mówią. 
    ▪    Upewnij się, że dziecko dobrze słyszy. Nawet niewielki niedosłuch może zaburzyć rozwój mowy. 
    ▪    Nie sadzaj przed telewizorem. Dzieci, które często oglądają telewizję, później uczą się mówić i mają mniejszy zasób słów.
 
Zobacz także: Jak mówi dwulatek? Kiedy dziecko powinno pójść do logopedy?
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?