Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak szybko można wrócić do formy po porodzie?

| 20.06.2014, aktualizacja: 30.09.2015 | 0

W mediach pojawia się coraz więcej informacji o młodych matkach – celebrytkach, które kilka tygodni po porodzie wracają do pełnej aktywności zawodowej i fizycznej. Czy słusznie? Dlaczego lekarze i położne mówią, że kobieta przynajmniej 6-8 tygodni po porodzie powinna się oszczędzać?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
brzuch, kobieta, ciąża, połóg
fot. © blanche - Fotolia.com
Kiedyś kobieta po porodzie słyszała, że ma się oszczędzać. Ten czas pozwalał ich organizmowi na regenerację, ale też na znalezienie równowagi emocjonalnej. Nasze babki wiedziały, że w tym czasie najważniejszy jest odpoczynek i sen. Współczesna młoda mama, chce jak najszybciej wrócić do formy sprzed ciąży, nie zdając sobie sprawy z tego, że od przebiegu połogu zależy kondycja jej mięśni dna macicy i samych narządów rodnych. Nie oznacza to, że śladem naszych babć czy mam, ma leżeć w łóżku (według zaleceń lekarzy, kobieta powinna wstać z łóżka po 6-8 godzinach po porodzie, zarówno tym naturalnym, jak i zakończonym cesarskim cięciem). Jednak w tym czasie powinna zwolnić, wsłuchując się w swoje ciało.

Połóg

W czasie ciąży macica rozciąga się, zwiększa swoją objętość, by po porodzie – w ciągu kilku miesięcy – zwinąć się. Ten proces, zwany inwolucją macicy, może się objawiać w postaci bólu (podobnego do miesiączkowego) oraz bolesnych skurczy podczas karmienia piersią (prolaktyna wydzielająca się podczas produkcji mleka powoduje, że macica kurczy się szybciej i intensywniej). U wszystkich kobiet pojawiają się odchody  poporodowe (krwista lub śluzowo-krwista wydzielina z pochwy).
Osłabione i rozciągnięte są również mięśnie dna macicy, nierzadko są one odnerwione. To zupełnie normalne – podczas porodu muszą się one maksymalnie rozciągnąć, by dziecko mogło przyjść na świat, a następnie wracają one do pierwotnego kształtu. Ten proces jednak musi trochę trwać – u niektórych kobiet dwa miesiące, a u niektórych sześć. Kobiety po porodzie czują, że są w środku luźniejsze, a wejście do pochwy po porodzie zmieniło kształt. Nieraz mięśnie dna macicy wzmacniają się same, ale częściej kobieta musi je wzmocnić ćwiczeniami.
Na kondycję mięśni Kegla ma wpływ nie tylko poród (gdy krocze było nacinane proces regeneracji mięśni się wydłuża), ale i sama ciąża, waga płodu czy wiek mamy (im starsza mama, tym jej tkanki są mniej elastyczne).

Zobacz także: Nietrzymanie moczu po porodzie: to nie choroba

Co osłabia mięśnie Kegla?

Przede wszystkim po porodzie należy unikać nadmiernego wysiłku fizycznego: noszenia ciężarów, intensywnych treningów.  Absolutnie zakazane są ćwiczenia siłowe, aerobowe. Biegać można już po trzech miesiącach od porodu, ale lekarze zalecają najpierw trucht, a dopiero po kilku miesiącach powrót do treningów intensywnych, jak przed porodem. Przez sześć miesięcy po porodzie nie powinno się też wykonywać ćwiczeń na wzmocnienie mięśni brzucha, bo... osłabiają one mięśnie dna macicy.
W pierwszych miesiącach po porodzie warto też uważać na wszelkiego typu nosidełka oraz chusty. Zwykle mamy noszą swoje dzieci w przodu, co powoduje, że ich miednica jest wygięta do przodu przez kilka godzin dziennie. Jeśli nie chcemy zrezygnować z noszenia dziecka w chuście, warto pamiętać, by nosić je raz na jednym boku, raz na drugim boku lub z tyłu.

Jak sprawdza się kondycję mięśni Kegla?

Kondycję mięśni Kegla najłatwiej sprawdzić wkładając palec po pochwy. Kobieta zaciska mięśnie. Jeśli są one słabe i wiotkie, należy je rehabilitować. Położne specjalizujące się w rehabilitacji mięśni Kegla zalecają kontakt ze specjalistą, który sprawdzi stan mięśni i ułoży indywidualny plan ćwiczeń (uwzględniający m.in. elastyczność mięśni). Jest to o tyle ważne, że nieprawidłowe ćwiczenia mogą doprowadzić na przykład do nietrzymania moczu lub zaburzeń statyki mięśni. Objawia się to bolesnością w pachwinach, ciężarem lub napięciem w okolicach krocza i sromu, wystawaniem śluzówki pochwy poza wargi sromowe. W każdym z tych przypadków trzeba się zgłosić do lekarza lub położnej.

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Poprzez regularne napinanie i rozluźnianie mięśni pochwy. Takie ćwiczenia są bardzo popularne na całym świecie – stosują je nie tylko kobiety po porodzie. Tak jak pisałam wcześniej takie ćwiczenia warto – przynajmniej na początku – wykonywać z przeszkolonym trenerem. Sprawdzi on, czy podczas ćwiczeń napinana jest właściwa grupa mięśni.
Jeśli jednak nie mamy możliwości skontaktowania się ze specjalistą, warto wiedzieć, że:
  • ćwiczenia mięśni Kegla należy wykonywać 3-4 razy w tygodniu,
  • pojedynczy trening powinien trwać około 15 minut i powinno się go powtarzać 3 razy dziennie,
  •  jedna seria ćwiczeń to 10 sekund skurczu mięśni, 5-8 sekund rozluźnienia (gdy ćwiczenie wydaje ci się łatwe, wzmocnij siłę nacisku).
Można również używać przyrządów do ćwiczeń mięśni Kegla: elektrostymulatorów do biofeedbacków, baloników epino, ciężarków, kulek gejszy, gynflexów. Należy jednak pamiętać, że nieodpowiednie stosowanie tych urządzeń może prowadzić zaburzenia statystyki mięśni.  

Polecamy: Pytania o seks po porodzie
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?