Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

7 sposobów, jak zatrzymać witaminy, gotując dla dzieci

| 29.03.2016, aktualizacja: 29.03.2016 | 0

Świeże produkty, zwłaszcza warzywa i owoce, zawierają sporo witamin, nawet w chłodnych porach roku. Ale nieumiejętnie je przechowując i gotując, niszczysz te cenne składniki. A możesz tego łatwo uniknąć. Zobacz, jak zdrowo gotować dla dzieci.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
gotowanie dla dziecka
fot. Fotolia
Świeże nieprzetworzone jedzenie – warzywa, owoce, ryby, mięso, kasze – jest najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych. Ale jest warunek: wcześniej nie wolno ich zniszczyć. Tymczasem decyduje o tym wszystko, co zrobisz od momentu kupienia produktów do podania potrawy na stół. I choć straty niektórych składników są nieuniknione – giną pod wpływem światła, temperatury, tlenu, wody – można je choć trochę zmniejszyć. 

1. Cienko obieraj warzywa

Tuż pod skórką jest najwięcej witamin i składników mineralnych. Jeśli się da, gotuj warzywa bez obierania (w łupinkach). Obieranie ogranicz do sytuacji, gdy jest to absolutnie niezbędne. Obranych i pokrojonych warzyw nie zostawiaj długo na powietrzu, bo powoduje to utratę witamin, np. witaminy C. Wrażliwy na światło i powietrze jest też kwas foliowy (witamina B9), który znajduje się m.in. w sałacie, brokułach, brukselce, natce, szpinaku.

2. Owoce i warzywa myj krótko

Najlepiej myj je pod bieżącą wodą (możesz użyć szczoteczki) i krótko opłucz po obraniu, ale jeszcze przed rozdrobnieniem. Obranych warzyw nie mocz w wodzie, bo to wypłukuje witaminy, zwłaszcza te rozpuszczalne w wodzie. 

3. Pruż kasze

Kasza (lub ryż) gotowana w takiej ilości wody, jaką ziarna są w stanie wchłonąć (to właśnie jest prużenie), jest zdrowsza niż przygotowana w tzw. dużej wodzie. Składniki mineralne, nawet jeśli wygotują się do wody, to zostaną z powrotem razem z nią wchłonięte. A odcedzając kaszę, pozbywasz się tego, co w niej cenne. Aby kasza była sypka, bierz objętościowo dwa razy tyle wody co kaszy (np. dwie szklanki wody na szklankę kaszy). Wyjątek to grube kasze, np. pęczak – weź objętościowo trzy razy więcej wody.

Zobacz też: 6 zbożowych przebojów dla dziecka

4. Gotuj na parze

Wtedy cenne składniki nie wygotują się z warzyw, owoców, ryb do wody, którą potem wylejesz. Możesz używać urządzenia do gotowania na parze, specjalnego garnka lub wkładki. Nie rozgotowuj produktów – wystarczy, że będą miękkie, a nawet lekko twardawe. 

5. Gotuj w małej ilości wody

Jeżeli gotujesz w wodzie, wlej jej do garnka mało. Warzywa zalewaj wrzątkiem i gotuj pod przykryciem – to skraca czas gotowania i zmniejsza straty witamin. Warto gotować je w całości. Buraki, kukurydzę czy dynię można też upiec w piekarniku. 

6. Surówki rób tuż przed podaniem

Czyli ze świeżo krojonych warzyw. Jeśli będą długo stały pokrojone, stracą witaminy (głównie C i z grupy B, bo są one wrażliwe na utlenianie i światło). Witamina C nie utleni się, jeśli do surówki dodasz oliwę, ograniczającą dostęp tlenu, sok z cytryny lub ocet winny.

7. Używaj bezpiecznych naczyń do gotowania

Przede wszytskim zwróć uwagę na atesty! Gwarancją bezpieczeństwa naczyń jest atest PZH (Państwowego Zakładu Higieny). Najlepiej kupuj naczynia ze stali nierdzewnej albo z powłoką nieprzywierającą. Powinny być pokryte kilkoma jej warstwami – pojedyncza jest nietrwała i może się szybko ścierać. Dobrze by było, gdybyś rezygnowała z naczyń emaliowanych i z aluminium. Z aluminiowych podczas gotowania wymywa się szkodliwe aluminium. Na emaliowanych często powstają zaś rysy i odpryski. I koniecznie wyrzucaj uszkodzone naczynia. Z blachy niepokrytej emalią mogą wydostawać się szkodliwe substancje.

Zobacz też: Sok, napój, nektar - co wybrać dla dziecka?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?