Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Idealna dieta dla dziecka

| 04.08.2010, aktualizacja: 22.07.2016 | 0

Twój niejadek może jeść dużo zdrowiej i lepiej się rozwijać niż jego rówieśnicy! To dlatego, że ważne jest nie „ile”, ale „co” znajduje się na talerzu. Zapewniając dziecku odpowiednie ilości nabiału, mięsa i świeżych warzyw, zapewnisz mu wszystko, co niezbędne do zdrowego rozwoju.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
dziecko, kuchnia dla malca, arbuz, owoc
Karmienie noworodka? Bułka z masłem (to znaczy, oczywiście, niedosłownie!). Wystarczy, że podasz maleństwu pierś albo ciepłą butelkę z mlekiem, a możesz być pewna, że dostało ono to, co dla niego najlepsze. Co innego, kiedy musisz nakarmić np. dwulatka. Taki zuch ma już swoje upodobania kulinarne, a ty zachodzisz w głowę, co tu dla niego ugotować, aby było i smacznie, i zdrowo. Na szczęście okazuje się, że nawet najzdrowszy jadłospis maluszka oparty jest jedynie na siedmiu podstawowych składnikach.

Nabiał
Mleko, sery, jogurty i kefir to przede wszystkim źrodło wapnia i fosforu, koniecznych dla zdrowych kości i zębów dziecka. Ale to niejedyne skarby zawarte w nabiale! Znajdziesz w nim także np. witaminy (A, B2, E i K) oraz białko. Jajka (które umownie zaliczamy do nabiału) zawierają żelazo, miedź, a także nienasycone kwasy tłuszczowe i lecytynę, niezbędne dla rozwoju układu nerwowego.
- Co zaproponować dziecku? Smyk krzywi się na widok mleka? Podaj mu zatem kanapkę z żółtym serem – to kopalnia wapnia! – albo np. porcję jogurtu naturalnego (zawiera bakterie, które regulują pracę układu pokarmowego i wzmacniają odporność malucha).
- Dla alergika. Jeśli cierpi on na nietolerancję laktozy, najpewniej lekarz zgodzi się, aby włączyć do diety dziecka jogurt i kefir. Podczas ich powstawania częściowo rozkładają się uczulające cukry. Jeśli zaś smyk ma alergię na białka mleka, jedynym wyjściem będzie przejście na mleko sojowe albo produkty mlekozastępcze (np. Nutramigen).

Mięso
Zawiera mnóstwo białka oraz żelaza, niezbędnego do produkcji czerwonych krwinek. Oba te składniki nie gromadzą się w komórkach, dlatego ich zapasy trzeba wciąż uzupełniać. Nawet niewielkie niedobory białka mogą negatywnie odbić się na prawidłowym rozwoju dziecka. Maluch wtedy wolniej rośnie i często choruje. Zbyt uboga w mięso dieta może zaś sprawić, że dziecko nabawi się anemii.
- Co zaproponować dziecku? Pierwsze miejsca na podium zajmują indyk, kurczak i jagnięcina – są lekkostrawne i chude. Nie zapomnij też o mięsie ryb – powinny gościć na stole przynajmniej dwa razy w tygodniu. Wybieraj ryby morskie (np. tuńczyka albo łososia), najlepiej przyrządzane na parze bądź pieczone w folii. Wędzone lub z puszki nie są przeznaczone dla dzieci. Choć najwięcej białka znajduje się w polędwicy wołowej i chudej szynce, to nawet trzylatek nie powinien jeść mięs tego typu zbyt często. Zawsze wycinaj tłuste skórki z wędlin i mięsa, bo właśnie w tłuszczu znajduje się najwięcej toksyn szkodliwych dla malca.
- Dla alergika. Dziecko uczulone na białko mleka krowiego może dostać wysypki po wołowinie i cielęcinie. Najlepsze mięsa dla małego alergika to: królik, jagnięcina, indyk, kaczka i gęś. Jeśli twój malec ma uczulenie, nie przyrządzaj mu zup na wywarze mięsnym – podczas gotowania przenikają do niego uczulające białka.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?