Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Ile możesz przytyć w ciąży

| 05.06.2009 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
ciąża, kobieta, mama, waga
Za dużo? Za mało? Te pytania zadajesz sobie zawsze, ilekroć wchodzisz na wagę. Odkąd jesteś w ciąży, to, ile ważysz, jest szczególnie ważne. Chodzi przecież o zdrowie twoje i twojego dziecka.
Będąc w ciąży, powinnaś przytyć od 11,5 do 16 kg. Kobiety, które przed ciążą były zbyt szczupłe, mogą sobie pozwolić na nieco więcej, czyli 12,5–18 kg. Z kolei te, które wcześniej zmagały się z nadwagą i otyłością, powinny pilnować, by przez 9 miesięcy nie przytyć więcej niż 7–11 kg. Skąd te różnice? Otóż zarówno nadwaga, jak i zbytnia szczupłość mogą niekorzystnie wpłynąć na zdrowie dziecka, przebieg ciąży i poród. W pierwszym trymestrze ciąży przytyjesz ok. 1–2 kg, w drugim ok. 6, a w trzecim – ok. 5 kg. W szóstym tygodniu zmiana wagi jest jeszcze niedostrzegalna. Nie powinnaś więc niepokoić się tym, że twój brzuch jest taki jak dawniej – stanie się widoczny dopiero w okolicy 12. tygodnia. Największa zmiana nastąpi między 20–30. tygodniem. Po 36. tygodniu przyrost masy ciała jest zazwyczaj mniejszy. Pamiętaj jednak, że przyszłe mamy przybierają na wadze w różnym tempie, dlatego nie martw się, jeśli twoja przyjaciółka tyje szybciej niż ty.

Skąd te kilogramy?

Przychodzące na świat dziecko waży zwykle poniżej 4 kg. Na twoje dodatkowe kilogramy składa się ciężar: łożyska, płynu owodniowego, zwiększonej objętości krwi, powiększonych piersi oraz macicy, a także niewielka ilość tkanki tłuszczowej, która gromadzi się jako rezerwa energii potrzebna podczas karmienia piersią.
Podczas kolejnych kontroli lekarz sprawdzi, ile ważysz. Jeśli okaże się, że za mało, zaleci, byś przytyła. Zbyt mały wzrost wagi może zakłócić rozwój płodu. Natomiast szybki przyrost kilogramów może być sygnałem zatrucia ciążowego. Jego objawem jest też wzrost ciśnienia krwi, obrzęki oraz bóle i zawroty głowy. Uwaga: jeśli oprócz tycia zauważysz choć jeden z wymienionych objawów, zgłoś się do lekarza. Na szczęście zaburzenie to można wykryć we wczesnym stadium, co umożliwia skuteczne leczenie. Jeśli mocno tyjesz pod koniec ciąży, może to świadczyć o tendencji do zatrzymywania wody przez twój organizm. Przyczyną jest m.in. słabsze krążenie krwi. Aby je usprawnić, często się gimnastykuj i noś luźne ubrania.

Zapomnij o odchudzaniu

Dbanie o linię odłóż na później. Możesz natomiast zadbać o właściwą dietę i zreformować swój sposób odżywiania, staranniej dobierając potrawy, unikając pustych kalorii w postaci chrupek, chipsów czy słodyczy, i regularnie ćwiczyć. Zmieniając zwyczaje żywieniowe, nie tylko wyświadczysz przysługę dziecku, lecz także sama pozbędziesz się nadmiaru tłuszczyku.

Przeczytaj więcej: Czy musisz się odchudzać?

Jadłospis na piątkę

Nie musisz liczyć kalorii. Dbaj za to o jakość i zawartość składników odżywczych w codziennych posiłkach, bo dziecko otrzymuje wszystko, co jest mu potrzebne do prawidłowego rozwoju za pośrednictwem twojej krwi. Jeżeli przed zajściem w ciążę twoja dieta była zbilansowana, teraz nie wymaga większych poprawek.
W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zwiększa się, w drugim rośnie o ok. 360 kcal w stosunku do czasu przed ciążą, a w trzecim trymestrze o ok. 475 kcal. Ważniejsze jest jednak, by jeść lepiej, a nie więcej, podobnie jak mniej, a częściej. Z tego powodu nigdy nie zapominaj o śniadaniu i staraj się dbać o różnorodność posiłków, uwzględniając swoje obecne potrzeby (w ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na takie składniki jak białko, wapń, żelazo i kwas foliowy).
W kolejnych miesiącach ciąży wyraźnie zwiększa się objętość krwi krążącej w twoim ciele, dlatego powinnaś więcej pić. Co najmniej sześć szklanek wody dziennie pozwoli ci utrzymać dobry stan skóry i krążenia oraz prawidłowe trawienie.

Obowiązkowa dieta

  • pełnoziarniste pieczywo, makaron, brązowy ryż – czyli produkty, które są źródłem węglowodanów i dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, błonnika;
  • mięso, ryby, jaja, orzechy, mleko i jego przetwory. rośliny strączkowe – zawierają cenne białko, żelazo i wapń;
  • świeże warzywa i owoce – są bogatym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika;
  • tłuszcze roślinne – oliwa, olej, najlepiej w postaci dodatku do sałatek.

Szybki test: Czy dobrze jesz?

Konsultacja: dr n. med. Dorota Szostak-Węgierek, lekarz dietetyk z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – Zakładu Medycyny zapobiegawczej i Higieny, współautorka książki „Żywienie kobiet w ciąży”.


td_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

Mari
Mari | 2012-01-16 08:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jeśli lekarz może mi zalecić, żebym przytyła to niech mi powie jak to zrobić. Jem jak mi każą, często, zdrowo, to na co mam ochotę. 18 tydzień ciąży i nie przytyłam ani kilograma, choć centymtrów wszędzie przybyło i tylko boję się, gdzie ich ubędzie. Jak przed ciążą, wieczna walka, żeby nie schudnąć i utrzymać wagę.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?