Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Ile możesz przytyć w ciąży

| 05.06.2009 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
ciąża, kobieta, mama, waga
Wchodzisz na wagę i zastanawiasz się, ile powinnaś przytyć. Martwisz się, czy dodatkowe kilogramy są tylko wynikiem ciąży. Kontrolowanie wagi nie powinno zakłócić tego fascynującego okresu w życiu.
Tyjesz? To dowód, że zapewniasz dziecku warunki do prawidłowego rozwoju. Kilogramy, które zyskasz w ciąży, stracisz po urodzeniu dziecka dzięki ćwiczeniom i odpowiedniej diecie.

Brzuszek rośnie
W ciąży powinnaś przytyć od 11,5 do 16 kg. Kobiety, które przed ciążą były zbyt szczupłe, mogą sobie pozwolić na nieco więcej, czyli 12,5–18 kg. Wartości zalecane kobietom z nadwagą i otyłością są niższe, bo zarówno nadwaga, jak i zbytnia szczupłość mogą niekorzystnie wpłynąć na zdrowie dziecka, przebieg ciąży i poród.

Kiedy i ile?
W pierwszym trymestrze ciąży przytyjesz ok. 1–2 kg, w drugim ok. 6, a w trzecim – ok. 5 kg. W szóstym tygodniu zmiana wagi nie jest jeszcze dostrzegalna. Niech cię nie niepokoi to, że brzuszek nie urósł. Dopiero w okolicy 12. tygodnia będzie widać, że trochę przytyłaś. Największa zmiana nastąpi między 20–30. tygodniem. Po 36. tygodniu przyrost masy ciała jest zazwyczaj mniejszy. Przyszłe mamy przybierają na wadze w różnym tempie, dlatego nie martw się, jeśli twoja przyjaciółka tyje szybciej niż ty.

Skąd te kilogramy?
Przychodzące na świat dziecko waży zwykle poniżej 4 kg. Na twoje dodatkowe kilogramy składają się: ciężar łożyska, płynu owodniowego, zwiększonej objętości krwi, powiększonych piersi oraz macicy, a także niewielka ilość tkanki tłuszczowej, która gromadzi się jako rezerwa energii potrzebna podczas karmienia piersią.

Uwaga: kłopoty
Lekarz sprawdzi, ile ważysz, podczas kolejnych kontroli. Jeśli okaże się, że za mało, zaleci, byś przytyła. Zbyt mały wzrost wagi może zakłócić rozwój płodu. Natomiast szybki przyrost kilogramów może być sygnałem zatrucia ciążowego. Jego objawem jest też wzrost ciśnienia krwi, obrzęki oraz bóle i zawroty głowy. Uwaga: jeśli oprócz tycia zauważysz choć jeden z wymienionych objawów, zgłoś się do lekarza. Na szczęście zaburzenie to można wykryć we wczesnym stadium, co umożliwia skuteczne leczenie. Jeśli mocno tyjesz pod koniec ciąży, może to świadczyć o tendencji do zatrzymywania wody przez twój organizm. Przyczyną jest m.in. słabsze krążenie krwi. Aby je usprawnić, często się gimnastykuj i noś luźne ubrania.

Tylko bez odchudzania
Dbanie o linię odłóż na później. Możesz natomiast zreformować swój sposób odżywiania, staranniej dobierając potrawy, unikając pustych kalorii w postaci chrupek, chipsów czy słodyczy, i regularnie ćwiczyć. Zmieniając zwyczaje żywieniowe, nie tylko wyświadczysz przysługę dziecku, lecz także sama pozbędziesz się nadmiaru tłuszczyku.

Jadłospis na piątkę
Nie musisz liczyć kalorii. Dbaj za to o jakość i zawartość składników odżywczych w codziennych posiłkach, bo dziecko otrzymuje wszystko, co jest mu potrzebne do prawidłowego rozwoju za pośrednictwem twojej krwi. Jeżeli przed zajściem w ciążę twoja dieta była zbilansowana, teraz nie wymaga większych poprawek.
W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zwiększa się, w drugim rośnie o ok. 360 kcal w stosunku do czasu przed ciążą, a w trzecim trymestrze o ok. 475 kcal. Ważniejsze jest jednak, by jeść lepiej, a nie więcej, podobnie jak mniej, a częściej. Z tego powodu nigdy nie zapominaj o śniadaniu i staraj się dbać o różnorodność posiłków, uwzględniając swoje obecne potrzeby (w ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na takie składniki jak białko, wapń, żelazo i kwas foliowy).
W kolejnych miesiącach ciąży wyraźnie zwiększa się objętość krwi krążącej w twoim ciele, dlatego powinnaś więcej pić. Co najmniej sześć szklanek wody dziennie pozwoli ci utrzymać dobry stan skóry i krążenia oraz prawidłowe trawienie.

Smaki obowiązkowe
- pełnoziarniste pieczywo, makaron, brązowy ryż – czyli produkty, które są źródłem węglowodanów. Dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, błonnika;
- mięso, ryby, jaja, orzechy, mleko i jego przetwory. rośliny strączkowe - zawierają cenne białko, żelazo i wapń;
- świeże warzywa i owoce - są bogatym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika;
- tłuszcze roślinne - oliwa, olej, najlepiej w postaci dodatku do sałatek.

Szybki test - Czy dobrze jesz?

Konsultacja:
dr n. med. Dorota Szostak-Węgierek, lekarz dietetyk z warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – zakładu medycyny zapobiegawczej i higieny, współautorka książki „żywienie kobiet w ciąży”.


td_dopisek.gif


separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

Mari
Mari | 2012-01-16 08:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jeśli lekarz może mi zalecić, żebym przytyła to niech mi powie jak to zrobić. Jem jak mi każą, często, zdrowo, to na co mam ochotę. 18 tydzień ciąży i nie przytyłam ani kilograma, choć centymtrów wszędzie przybyło i tylko boję się, gdzie ich ubędzie. Jak przed ciążą, wieczna walka, żeby nie schudnąć i utrzymać wagę.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?