Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

5 pytań o inteligencję dziecka

| 29.12.2006, aktualizacja: 26.08.2013 | 0

Najważniejsze dla rozwoju inteligencji są pierwsze lata życia - wykorzystaj ten czas i wspieraj rozwój dziecka, bo później nie będzie on już nigdy tak dynamiczny jak teraz.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
maluch, książka

Jeśli chcesz, by twoje dziecko w przyszłości dobrze się uczyło i przynosiło do domu szóstki, zadbaj o to już teraz! Pomóż dziecku rozwijać się intelektualnie, a za kilka lat nauka nie sprawi mu żadnych trudności.

1. Skąd się bierze inteligencja dziecka?

W chwili przyjścia na świat twoje dziecko otrzymało do dyspozycji określoną liczbę neuronów, taką jak każdy inny rodzący się człowiek. Jeśli w pierwszych latach życia nie będzie ich używało – zanikną. Czy wiesz, że ta strata będzie nieodwracalna? W przeciwieństwie do innych komórek ludzkiego organizmu, neurony nie mają zdolności regeneracyjnych! Takiemu "marnotrawstwu" można jednak z łatwością zapobiec. Jeśli będziesz pobudzać rozwój inteligencji dziecka, zwiększysz zdolność łączenia się neuronów, a co za tym idzie – wzrosną szanse na ich przetrwanie. W ten sposób wpływasz również na te funkcje mózgu, które pomagają mu zgromadzić jak największą ilość danych. Mówiąc prościej, chodzi o "sformatowanie" mózgu dziecka, tak jakby dotyczyło to pamięci komputera. Twój pecet, gdy zostaną do niego wprowadzone pewne informacje, w razie potrzeby może je z łatwością wykorzystać. Z człowiekiem jest podobnie. Na początku mózg dziecka jest jak pusta kartka (albo dysk komputera). Z łatwością przyjmuje informacje, tym bardziej że w pierwszych latach ma w tym kierunku szczególne zdolności. Rozwijają się zmysły, pamięć, zdolności komunikowania się.

2. Czego dziecko uczy się samo?

Wiele umiejętności dziecko zdobywa bez pomocy rodziców. Jednym z pierwszych przejawów uczenia się jest fakt, że przyzwyczaja się do osób, sytuacji, dźwięków. Bardzo szybko zaczyna rozpoznawać mamę i tatę. Ale nie tylko. Jeśli na przykład w domu jest pies i dziecko przywyknie do jego szczekania, nie reaguje na nie, bo to odgłos dobrze mu znany. Dźwięk o podobnym natężeniu, ale nieznajomy – np. nagle włączona muzyka – wywoła natomiast silną reakcję. Inną formą uczenia się jest przewidywanie tego, co się stanie. Słysząc głos mamy, niemowlę zaczyna się za nią rozglądać, bo wie, że jest blisko i za moment podejdzie do łóżeczka. Nie wiadomo, kiedy dzieci zaczynają przewidywać, ale zaobserwowano tę umiejętność już u kilkutygodniowych dzieci (a niektórzy twierdzą, że nabywają tę zdolność jeszcze w łonie mamy! - zobacz rozwój dziecka w łonie mamy). Niemowlęta szybko też odkrywają następstwo działań. Lubią się bawić włącznikiem światła, wieżą stereo czy zabawkami, w których po naciśnięciu przycisku z pudełka wyskakuje piesek. Na podobnej zasadzie uczą się też, że gdy jest im źle, wystarczy zapłakać, by mama podeszła do łóżeczka.

Zobacz 5 zabaw, które rozśmieszą niemowlaka


separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?