Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

11. miesiąc: przepisy i jadłospis do wydruku

| 16.03.2015, aktualizacja: 29.01.2016 | 0

Jadłospis niemowlęcia w 11. miesiącu jest coraz bardziej urozmaicony. Jeśli dziecko nie jest alergikiem, podawaj mu jogurt, kefir, serek. Urozmaicaj jego dania, jednak pamiętaj, że nadal podstawą jego diety jest mleko.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
Jadłospis 11. miesiąc
fot. Anna Kołacz
Jeśli dziecko nie jest alergikiem, już od kilku miesięcy mogło spróbować 1-2 łyżeczek jogurtu i serka. 11 miesiąc to dobry czas, by wprowadzić do jego diety produkty mleczne jako posiłek.
Czytaj też: Jak rozpoznać alergię u niemowlęcia

Potrzebny wapń

Jogurty i kefiry – fermentowane produkty mleczne – są lepiej tolerowane niż zwykłe mleko krowie. Mogą je jeść dzieci, które nie tolerują laktozy. Zawierają też więcej wapnia, ważnego dla rozwoju kości i zębów, niż zwykłe mleko. Są też dobrym źródłem białka, a także fosforu, magnezu, potasu, witamin A oraz  z grupy B. Dlatego warto podawać je dzieciom. Szczególnie cenne są jogurty zawierające żywe kultury bakteryjne. Są one polecane zwłaszcza dzieciom po kuracjach antybiotykowych: sprzyjają odbudowywaniu zniszczonej flory bakteryjnej.
Zobacz przepisy na:
jabłkowy kisiel z malinami i jogurtem,
babeczki grysikowe,
waniliową kaszkę mannę z jabłkami.

W 11. miesiącu możesz też podać dziecku jako pełny posiłek nie tylko jogurt i kefir, ale też twarożek (2-3 razy w tygodniu).
Zobacz przepisy na:
twarożek z herbatnikiem,
serek z mandarynką.

Jogurt: naturalny czy owocowy

Podawaj dziecku produkty naturalne, najmniej przetworzone, czyli: jogurty, kefiry i serki naturalne. Nie zawierają dodatków smakowych i zapachowych oraz cukru. Do jogurtu, kefiru lub twarożku możesz sama dodać lubiane przez dziecko sezonowe owoce (a w tym wieku może on jeść je już niemal wszystkie. To szczególnie ważne właśnie w przypadku alergików. Jeśli podajesz dziecku kupiony w sklepie jogurt owocowy, dziecko może być uczulone nie na mleko, ale na barwnik czy aromat znajdujący się w owocowym dżemie, który został dodany.
Również serki i twarożki najlepiej podawać naturalne. Serek możesz też zrobić sama w domu.
Jeśli kupujesz gotowe serki, wybieraj takie, do których nie dodano soli, cukru ani innych dodatków.

Czas na kanapkę

W 11. miesiącu dziecko może już zjeść na śniadanie lub obiad małą kanapkę (z pieczywa jasnego lub graham). Możesz je posmarować masłem, a na wierzch położyć np. wędlinę. Do kanapki dziecko może też zjeść jajecznicę.
Zobacz przepis na:
jajecznicę.

Najlepiej jeśli sama upieczesz mięso, a potem pokroisz je dziecku w cienkie plasterki lub drobniejsze kawałki. Takie przygotowane w domu mięso jest znacznie zdrowsze od kupionej w sklepie wędliny, w której jest dużo soli, konserwantów i innych substancji dodatkowych (szkodzą one dziecku w nadmiarze). Jeśli jednak decydujesz się na kupowanie gotowych wędlin w sklepie, wybieraj wysoko gatunkowe (szynka, polędwica). Nie podawaj dziecku gotowych pasztetów, mortadeli, kiełbas czy parówek.

Domowy obiad

Przyzwyczajaj dziecko do jedzenia obiadu złożonego z dwóch dań. Możesz proponować gotowe dania w słoiczkach, przeznaczone dla niemowląt (wybór jest coraz większy), albo przygotowywać sama obiadki. Zupy powinny już być coraz bardziej wyraziste. Tradycyjną jarzynową zastępuj więc żurkiem, ogórkową, pomidorową, krupnikiem.
Staraj się też urozmaicać drugie dania.
Zobacz przepisy na:
brokułowe pierożki,
babkę z kurczakiem i warzywami,
potrawkę rybną,
kluski ziemniaczane z koperkiem,
omlet z marchewką,
pulpeciki w gniazdkach z pomidorami,
kluski ziemniaczane z koperkiem.

Nie dodawaj do potraw soli. Żeby urozmaicić smak, lepszy będzie dodatek zielonej pietruszki, koperku, szczypiorku.
Każde dziecko lubi to, co słodkie. Staraj się jednak przyzwyczajać dziecko do owocowych deserów.
Zobacz przepis na:
przecier z gruszek.

Do diety dziecka w 11. miesiącu życia dodawaj:

  • nowe warzywa i owoce,
  • nowe gatunki chudego mięsa,
  • nowe gatunki ryb,
  • jogurt, kefir, twarożek jako posiłek,
  • wysoko gatunkowe wędliny.
Zobacz i wydrukuj przykładowy jadłospis dla niemowlęcia w 11. miesiącu.



Zobacz też: 5 błędów, które najczęściej popełniamy, rozszerzając dietę niemowlęcia
dr inż. Anna Stolarczyk konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk
Pracuje w Klinice Pediatrii w Instytucie "Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka".
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?