Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak powinien jeść dwulatek? 7 ważnych zasad diety dziecka

| 03.09.2010, aktualizacja: 26.05.2014 | 5

Grymaszenie przy jedzeniu, odsuwanie talerza z zupą, trzymanie mięsa w buzi... Takiego zachowania dziecka chciałabyś pewnie uniknąć. Wypróbuj nasze rady, zamiast karmić dziecko na siłę. Tak będzie zdrowiej i milej.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(10)
dziecko, kuchnia, miseczka, fotelik

W 2. roku życia dziecko rośnie mniej intensywnie niż przed pierwszymi urodzinami, więc potrzebuje znacznie mniej energii. Dlatego też o wiele mniej je – to zrozumiałe. Rodzice jednak mogą uznać tę zmianę za brak apetytu lub wręcz odmawianie jedzenia. A wtedy łatwo wpaść w pułapkę zachęcania dziecka, by jadło więcej, niż potrzebuje, i w konsekwencji narazić je na nadwagę. Dziecko często zmuszane do jedzenia buntuje się przy każdym posiłku i zwykle staje się niejadkiem. Co zatem robić, by zapewnić dziecku wszystkie składniki odżywcze niezbędne do rozwoju? Ułóż dobry plan działania i go zrealizuj, czyli:

1. Dostosuj rodzinne menu do potrzeb dziecka

Małe dzieci nie mogą jeść tłustych mięs i wędlin, bigosu, zup w proszku, potraw z puszek, marynat, fast foodów (zwłaszcza hamburgerów i panierowanych kawałków drobiu smażonych w głębokim tłuszczu). Mięso powinno być gotowane, duszone lub pieczone. Potrawy nie mogą być zbyt słone i słodkie.

Zobacz też: 14 produktów zakazanych dla małych dzieci

2. Nie przesadzaj z ilością mięsa

Każdy posiłek powinien zawierać produkty z różnych grup: kasze, pieczywo ziemniaki – jako podstawę diety, warzywa lub owoce oraz jeden z produktów białkowych (mięso, mleko, sery, jajka). Jeśli na obiad dziecko je mięso lub rybę, na śniadanie i kolację nie powinno dostawać wędliny, tylko jajko, mleko lub ser. Gdy obiad jest bezmięsny, to na kolację dobra jest np. kanapka z pieczonym schabem. Produkty białkowe nie mogą dominować w diecie małego dziecka.

3. Podawaj niewielkie drugie śniadania i podwieczorki

Między śniadaniem a obiadem dziecko może dostać nieduży, dostarczający energii posiłek, np. pół gruszki i mały jogurt naturalny, albo kawałek domowego biszkopta z przecierem z mrożonych malin. Pierwsze śniadanie musi być sycące i zapewnić 25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię, obiad – 30 proc., kolacja – 25 proc., drugie śniadanie i podwieczorek – po 10 proc. Podwieczorek powinien zaspokoić apetyt na słodycze. Może to być np. budyń waniliowy z mrożonymi truskawkami lub kisiel przygotowany z soku, polany mlekiem.

4. Zapewnij dobrą ilość składników odżywczych

Z badań nad sposobem żywienia dzieci w drugim i trzecim roku życia wynika, że w przeciwieństwie do niemowląt otrzymują one tylko 60–70 proc. zalecanej ilości żelaza (co zwiększa ryzyko anemii) oraz zbyt mało witaminy D (potrzebują 400 j.m. na dobę). Najlepiej przyswajalne żelazo jest w czerwonym mięsie i żółtku jaj. Produkty ze zbóż z pełnego przemiału zapewniają odpowiednią ilość węglowodanów złożonych, w tym błonnika, witamin z grupy B oraz mikroelementów. Ponadto okazało się, że dzieci jedzą zbyt dużo białka (jego nadmiar też powoduje nadwagę), tłuszczów zwierzęcych, soli i cukru. Za mało zaś produktów bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe: oliwy i olejów roślinnych, ryb morskich. Chude mięso powinno pojawiać się trzy razy w tygodniu, ryby – dwa, a w pozostałe dni jajka.

Wydrukuj gotowy 7-dniowy jadłospis dla dwulatka.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

Mad
Mad | 2016-07-17 09:04 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kapusta kwaszona? Chyba kiszona

Odpowiedz

Gosia
Gosia | 2016-03-23 16:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Rozdział 7 na temat produktów mlecznych pomija mleko matki, które jest najlepsze dla dzieci w tym wieku. Rozumiem że nie każdy chce karmić ale żeby pomijać tę informację to żenada.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Spec
Spec | Gosia | 2016-10-26 09:28 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Karmienie mlekiem matki w tym wieku powoduje rzeszotowienie kosci oraz powazne niedobory w organizmie matki, dla dziecka mleko takie jest malo wartosciowe.

Odpowiedz

mamax2
mamax2 | 2014-09-14 13:20 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

kisiel polany mlekiem?? gruszka i jogurt naturalny??? co wy oszaleliście?? sraka murowana! dziecko to dziecko a nie królik doświadczalny. już z tą "zdrowotnością" to ludzie ogłupieli!!!

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

doda
doda | mamax2 | 2015-01-06 21:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja jem gruszke zjogurtem naturalnym, banana z jogurtem naturalnym lub serkirm wieskim - jest przepyszne i nigdy sraki nie było!

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?