Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Encyklopedia żywienia dziecka

A B C D F G J K M O P R S T W Z Wszystkie

Jajka

Jajka są bardzo odżywcze i zawierają łatwo przyswajalne białko. Złą sławę zyskały przez obecny w żółtku cholesterol, ale dziś wiemy, że nie jest on tak szkodliwy jak np. nasycone kwasy tłuszczowe. Zdrowy człowiek może jeść jajka w granicach zdrowego rozsądku. Jajka w diecie dziecka powinny pojawić się pod koniec 1. roku życia. 

Jajka dla dzieci - od kiedy podawać?

Do diety dziecka najpierw wprowadza się żółtko jajka - w 7. miesiącu życia. Ugotowane na twardo można je dodać do zupy lub podać dziecku przetarte na sitku. Całe jajko podaje się w 11. miesiącu życia np. w postaci jajecznicy na parze lub ugotowane na miękko. Jajka nie powinno zabraknąć w dziecięcej diecie, o ile tylko nie jest na nie uczulone. 

Wartości odżywcze jajka 

Jajka są przede wszystkim źródłem przyswajalnego niemal w całości białka. Żółtko jajka zawiera dużo cholesterolu, ale też cenne składniki odżywcze: tłuszcz, biopierwiastki, np. wapń, fosfor, cynk, żelazo, a także witaminy A, D, E rozpuszczalne w tłuszczach oraz z grupy B. Te ostatnie łatwo wytracić podczas zbyt długiego ogrzewania. 100 g (dwa jajka) dostarcza około 140 kalorii.

Białko jajka jest też niestety częstym (i silnym!) alergenem dającym objawy uczulenia u dzieci. Do diety małych alergików należy je wprowadzać dopiero w 2. roku życia.

Jak podawać dziecku jajko

Jajka nie podajemy dziecku na surowo! Nawet po dokładnym wymyciu skorupki, istnieje możliwość zakażenia salmonellą, dlatego odpada kogel-mogel, piana z surowych jaj itd. Dzieciom można podawać jajka na miękko, na twardo, w postaci omletów. Jajka są też smacznym składnikiem sałatek i dodatkiem do klopsa. 

Zobacz też:
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?