Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak jeść nasiona chia? 6 przydatnych wskazówek

| aktualizacja: 09.01.2017 | 0

Dobrze, wiadomo, że nasiona chia są zdrowe, ale jak je jeść? Na surowo? Trzeba je gotować? Wyjaśniamy!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Jak jeść nasiona chia?
fot. Fotolia
Jak jeść nasiona chia – to pytanie zadaje sobie wiele osób, które – skuszone doniesieniami o niezwykle korzystnym wpływie spożywania chia na zdrowie – po raz pierwszy wyszły ze sklepu z paczuszką tych nasion. Nic dziwnego, że chia nas onieśmiela – w Europie znana jest od stosunkowo niedawna, za to Aztecy jadali ją jeszcze przed odkryciem Ameryki przez Kolumba! Podpowiadamy, jak przygotowywać nasiona chia i do czego je dodawać, żeby w pełni wykorzystać ich właściwości! 

Jak jeść nasiona chia? 

Nasiona chia możesz jeść w całości lub zmielone, surowe lub gotowane. Naukowo dowiedziono, że chia jest dobrze trawione przez organizm w każdej z tych form. Przygotowując nasiona chia pamiętaj jednak o kilku zasadach:
  • najlepiej jest zalać nasiona płynem (wodą, sokiem, mlekiem kokosowym itp.) w proporcji 1:9 i odstawić na kilka godzin. Nasiona chia mają zdolność chłonięcia wody i pęcznienia. Mogą wchłonąć do 12 razy więcej wody, niż same ważą. W ten sposób uzyskasz gęsty żel będący punktem wyjścia do sporządzania potraw.
  • spożywając chia na sucho, podczas pęcznienia w układzie pokarmowym,nasiona będą wykorzystywać wodę z naszego organizmu. Niekorzystne jest też popijanie suchych nasion płynem: może prowadzić do zaparć.  
  • nasiona chia możesz spożywać zarówno na surowo, jak i ugotowane. Jednak najwięcej wartości odżywczych zachowają, jeżeli zjesz je na surowo. Zalane chłodną wodą i przechowywane w lodówce będą najbardziej wartościowe. Jeżeli przepis tego wymaga, możesz je oczywiście zalać wrzątkiem lub ugotować, pamiętaj jednak, że im krócej będą gotowane, tym mniej składników ulegnie zniszczeniu
  • napęczniałe nasiona chia możesz wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów. Ich zaletą jest fakt, że są całkowicie neutralne w smaku.  Zmielone ziarna można dodawać do wypieków lub użyć do zagęszczenia zupy. Żel z całymi nasionami może stanowić składnik koktajli, musli, jogurtu, sałatek warzywnych i owocowych, sosów itp.   
  • czy wiedziałaś, że istnieją także kiełki chia, których można używać do kanapek, sałatek oraz rozmaitych potraw, podobnie, jak np. kiełki fasoli? 
  • ze względu na wysoką zawartość błonnika zaleca się, żeby by dzienne spożycie nasion chia nie przekraczało 1 łyżki stołowej dziennie
Wciąż brakuje odpowiednich badań naukowych, które jednoznacznie wykazywałyby bezpieczeństwo regularnego spożywania chia w czasie ciąży, karmienia piersią oraz przez dzieci poniżej 5 r.ż. 

Konsultacja: Dorota Barańska, dietetyk

Zobacz też:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?