Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak przygotować dziecko do dorosłego życia?

| 16.03.2016, aktualizacja: 18.03.2016 | 0

Rozwiązywanie problemów, nieszablonowe myślenie, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych czy klasyfikowanie – to tylko część umiejętności, które na co dzień wykorzystuje dorosły człowiek. Jak sprawić, by bez trudu nauczyło się ich dziecko? Podpowiadamy!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Mattel
fot. materiały prasowe
Umiesz szybko w pamięci obliczyć, ile reszty zostanie Ci z zakupów, potrafisz dojść do celu po zatłoczonej ulicy, zrobić kanapkę i przyszyć guzik. Czy to sprawia Ci problem? Oczywiście, że nie. Czy wiesz jednak, że te z pozoru proste czynności wymagają licznych umiejętności, których nauka rozpoczęła się już w wieku niemowlęcym? Dlatego właśnie rozwój dziecka należy wspierać już od najmłodszych lat. Jak? Najlepiej przez zabawę! Doskonałą zabawką, która nie tylko dostarczy dziecku mnóstwa radości, lecz także pomoże zdobyć umiejętności niezbędne w dorosłym życiu, są klocki. Okazuje się bowiem, że dzieci bawiące się nimi od najwcześniejszych lat zdecydowanie lepiej radzą sobie z matematyką (szczególnie z algebrą) i innymi dziedzinami wymagającymi posługiwania się liczbami. Ale to nie wszystko. Zabawa klockami stanowi także istotny fundament rozwoju funkcji poznawczych i intelektualnych. Pozytywnie wpływa na takie umiejętności jak koordynacja wzrokowo-ruchowa, wyobraźnia przestrzenna, umiejętności komunikacyjne i społeczno-emocjonalne.

Rozwój dziecka przez zabawę

Chwytanie drobnych przedmiotów to nie lada wyzwanie dla małych rączek dziecka. Dlatego zabawki trzeba dobierać tak, aby nie sprawiały trudności w zabawie, a jednocześnie stymulowały mięśnie dłoni i wspierały rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej. Doskonale nadają się do tego klocki przeznaczone specjalnie dla małych dzieci, takie jak np. klocki Mega Bloks. Dlaczego? Ich kształt i rozmiar są idealnie dopasowane do możliwości manualnych dziecka, a piękne kolory i ciekawy wygląd bez trudu przykują uwagę dziewczynki i chłopca. 
Maluchy w różnym wieku będą bawiły się tymi samymi klockami w nieco inny sposób. Roczny brzdąc, obracając klockiem, trenuje prawidłowe chwytanie, zręczność oraz precyzję trafiania do celu. Co więcej, klocki pomagają mu poznać związek przyczynowo-skutkowy. Rzucając nimi czy układając z elementów jakąś budowlę, maluch odkrywa, że ma wpływ na otoczenie! To jednak nie wszystko. Przy pomocy klocków maluszek pobudza też swój zmysł słuchu. Uderzaniem klockiem o podłogę czy o inny klocek wytwarza dźwięki, tworząc w ten sposób jedyną w swoim rodzaju muzykę. Do tego wyobraź sobie twarz malucha, któremu uda się dwa klocki połączyć ze sobą albo postawić jeden na drugim… widzisz tę dumę na jego twarzy? Tak właśnie zaczyna budować się poczucie pewności siebie. Wstęp do dalszego rozwoju umiejętności społecznych.

Jedzie pociąg z daleka…

Nieco starsze dziecko będzie już dokonywało drobnych klasyfikacji. Ustawiając klocki obok siebie i porównując je ze sobą, nauczy się szacować wagę poszczególnych elementów i rozpoznawać ich fakturę. Różnorodność klocków pomoże rozwinąć umiejętność rozróżniania kształtów i kolorów. Czteroletnie dziecko natomiast wykorzysta klocki do zabawy w „udawanie” i „naśladowanie”, poszerzając w ten sposób swoją wiedzę o sobie i otaczającym je świecie. Warto towarzyszyć dziecku przy tych zabawach. Zbudujcie razem pociąg, a potem wymyślcie jego całą historię. Ile ma wagonów, dokąd jedzie, kim są pasażerowie? Wszystko zależy od Waszej wyobraźni i kreatywności! Przy okazji takiej zabawy możesz opowiedzieć dziecku wiele ciekawych rzeczy o otaczającym Was świecie. Niepozorna zabawa pociągiem z klocków może pomóc w zrozumieniu, że pociągi jeżdżą po torach, osoba, która nimi kieruje, to maszynista, a gdy przechodzimy przez tory, zawsze należy się rozejrzeć i upewnić, czy przejście jest bezpieczne. Kto wie, czy taka prosta zabawa z dzieciństwa nie nakieruje zainteresowań dziecka w przyszłości? 
Maluch w bezpieczny sposób będzie mógł poznawać reguły rządzące światem, wzmacniając poczucie pewności siebie i bezpieczeństwa. Kiedy dziecko zacznie nawiązywać pierwsze relacje społeczne z rówieśnikami (choćby idąc do przedszkola), do zabawy dołączą inne dzieci. Wspólne zabawy klockami nie tylko pobudzają wyobraźnię i usprawniają intelekt dziecka, ale są także solidną podstawą do trenowania umiejętności dzielenia się, współpracy czy podejmowania inicjatywy.

Dzieci bawiące się klockami uczą się także rozwiązywać problemy. W trakcie budowania muszą przecież zdecydować, czy jeden klocek będzie pasował do drugiego i czy to właśnie ten, a nie inny element pomoże im osiągnąć cel. Brzmi znajomo, prawda? Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów to kluczowe umiejętności, z których dzieci będą korzystać przez całe swoje życie.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?