Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak oddychać w ciąży i podczas porodu, wyjaśnia dr Preeti Agrawal

| 08.05.2012, aktualizacja: 30.11.2015 | 1

Odpowiedni sposób oddychania przyda się nie tylko przy porodzie. Dzięki ćwiczeniom oddechowym lepiej zniesiesz całą ciążę.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
oddychanie w ciąży, jak oddychać przeponą, oddychanie podczas porodu, ćwiczenia oddechowe
fot. Panthermedia

Tylko pozornie oddychanie wydaje się niezbyt ważne. Od właściwego sposobu wdychania i wydychania powietrza sporo zależy – przede wszystkim dobra kondycja całego organizmu, która ma duże znaczenie dla każdej przyszłej mamy. Dobre oddychanie gwarantuje również spokój ducha i relaks ciała – dwóch sfer, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Chcesz się przekonać, czy to działa? Zapamiętaj mały trik, który pozwoli szybko opanować nerwy, np. przed ważnym spotkaniem. Weź głęboki oddech, wstrzymaj powietrze na ok. 10 sekund i wypuść je wolno, rozluźniając ciało. Kilkakrotne powtórzenie ćwiczenia pomoże przezwyciężyć każdą tremę.

Polecamy: Jak przygotować się do porodu w wodzie?
 

Jak oddychać przeponą?

Większość ludzi, a szczególnie kobiet, oddycha zbyt płytko i, co jest tego konsekwencją, zbyt szybko. Powietrze wypełnia tylko górne partie płuc – widać to, gdy przy wdechu unoszą się ramiona. Jest to oddychanie torem piersiowym, podczas którego płuca mogą rozszerzać się jedynie w bok. Przy prawidłowym sposobie oddychania, nazywanym oddychaniem torem brzusznym, mogą powiększać swą objętość także w dół. Dzieje się tak za sprawą przepony, czyli mięśnia, który oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej. Gdy powietrze wypełnia całe płuca, przepona obniża się w stronę brzucha, powiększając przestrzeń klatki piersiowej i czyniąc więcej miejsca dla płuc. Pracę przepony można zobaczyć, np. leżąc na plecach. Gdy wdychamy powietrze, powoduje ona unoszenie się mięśni brzucha (mamy wrażenie, że brzuch napełnia się powietrzem jak balon).
 

Dlaczego warto ćwiczyć oddech w ciąży?

Świadome, głębokie oddychanie sprawia, że mama i dziecko są lepiej dotlenieni. Skutkiem tego jest lepsze samopoczucie kobiety, większa chęć do działania, mniejsza ospałość. Ćwiczenia oddechowe poprawiają ukrwienie narządów wewnętrznych – gdy przepona pracuje, masuje na przemian narządy jamy brzusznej i serce. Dobry oddech normuje także ciśnienie krwi i spowalnia akcję serca (to ważne, bo w czasie ciąży serce ma gorsze warunki do pracy.) Oddychanie przeponą rozluźnia mięśnie brzucha – gdy pojawią się skurcze porodowe, macica będzie miała więcej miejsca, co zmniejszy ból.

Zobacz też: Joga dla kobiet w ciąży
 

Jak należy oddychać w ciąży?

Spokojnie, miarowo i głęboko – tak jak oddychamy, śpiąc. Dzięki takiemu sposobowi oddychania  rozluźniają się mięśnie i człowiek wypoczywa. W ten sam sposób można oddychać nie tylko nocą, ale także w ciągu dnia. Wystarczy się tego nauczyć.
  • Usiądź wygodnie, opierając się plecami o oparcie krzesła lub ścianę.
  • Połóż dłoń na przeponie, aby poczuć, jak pracuje w trakcie oddychania.
  • Weź głęboki wdech i wyobraź sobie, że powietrze wypełnia twój brzuch jak balon i dociera aż do palców u stóp.
  • Pilnuj, by klatka piersiowa i ramiona nie unosiły się.
  • Przez lekko uchylone usta spokojnie wypuszczaj powietrze. Nie spiesz się, wydech powinien trwać prawie dwa razy dłużej niż wdech.
  • W ciągu minuty staraj się wykonać 6-10 oddechów. Na początku utrzymanie takiego rytmu może sprawiać kłopot.  
  • Ćwicząc systematycznie, szybko nauczysz się automatycznie oddychać torem brzusznym.
Czytaj też: Kiedy nie wolno ćwiczyć w ciąży?

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?