Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Prawdy i mity o zimowej diecie

| 14.01.2009, aktualizacja: 09.12.2014 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
niemowlę, fotelik, kuchnia, jeść, miseczka, kaszka, łyżeczka
Co powinno się teraz znaleźć na talerzu dziecka, a co nie? Są różne teorie. Sprawdzamy, które z nich są prawdziwe. I podpowiadamy, gdzie szukać zdrowych składników.
Słyszałaś pewnie wiele różnych opinii, jak powinnaś karmić dziecko. Sprawdzamy prawdziwość kilku z nich.

Zimą wszystkie dzieci muszą zażywać witaminy

Nieprawda. W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa i owoce. Zawierają one witaminy A, C i E, które pomagają wykorzystać energię z jedzenia i pobudzają system odpornościowy.

Zimą maluszek powinien jeść więcej węglowodanów

Prawda. Sycące kaszki, ciepłe gęste zupy, zapiekanki z makaronu (najlepiej pełnoziarnistego) z dodatkiem warzyw mają wiele zalet. Rozgrzewają po spacerze, szybko i na długo zaspokajają głód. Zup nie zagęszczaj śmietaną i mąką (zmiksuj ziemniaka lub seler).

Zimą dziecko potrzebuje cukru, bo szybko daje energię

Nieprawda. Układ odpornościowy nie znosi cukru, za to przepadają za nim bakterie. Sprawia on, że białe krwinki, które są jednym z najważniejszych elementów układu odpornościowego, są osłabione i nie mogą niszczyć zarazków. Dlatego szczególnie w sezonie infekcji podawaj jak najmniej słodkości. Zamiast nich proponuj suszone owoce, orzechy, migdały.

Zimą dziecko powinno jadać częściej i większe porcje

Nieprawda. Najważniejsza jest regularność posiłków (powinno być ich pięć) – co 3–4 godziny, by utrzymać równowagę cieplną w organizmie. W chłodnych miesiącach dziecko więcej czasu jest w domu, mniej się rusza, więc podawanie większych porcji sprzyja nadwadze.

Zimą śniadanie jest najważniejsze

Prawda. Zjedzenie śniadania przed wyjściem z domu zapobiega przeziębieniom. Dzięki solidnej porcji energii dziecku nie grozi wychłodzenie. Poza tym rano organizm najlepiej przyswaja składniki odżywcze.

Jak wzmocnić pracę ukłądu odpornościowego?

Aby układ odporności działał sprawnie, w zdrowej diecie nie może zabraknąc też kilku ważnych minerałów.
  1. Cynk. Potrzebuje go grasica (gruczoł wydzielania wewnętrznego), jest niezbędny do produkcji przeciwciał. Podawaj dziecku: pestki dyni, słonecznika, migdały, orzechy, chude mięso, ryby, kasze, mleko, warzywa, owoce, jajka.
  2. Kwasy omega-3. Wzmacniają błony śluzowe (nosa, gardła, oskrzeli). Wspomagają wytwarzanie przeciwciał odpornościowych. Podawaj dziecku: ryby, orzechy, migdały.
  3. Selen. Bez niego układ odpornościowy nie wytworzy przeciwciał przeciw zarazkom. Podawaj dziecku: pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, cebulę, czosnek, wątróbkę. Do przyswajania selenu potrzebna jest witamina E (występuje w orzechach, migdałach, olejach).
  4. Żelazo. Wchodzi w skład hemoglobiny. Przy jego niedoborach krwinki czerwone nie mogą dobrze rozprowadzać składników odżywczych do każdej komórki. Podawaj dziecku: mięso (w czerwonym jest najwięcej żelaza), jajka, ryby, brokuły, natkę pietruszki, suszone owoce, kasze, fasolę. Żelazo jest najlepiej przyswajalne z witaminą C. Dlatego mięso powinno się jadać w duecie z surówką lub sokiem.
  5. „Antybiotyki” z natury. Hamują rozwój bakterii chorobotwórczych, wzmacniają odporność. podawaj dziecku: miód (szczególnie lipowy i spadziowy), cebulę i czosnek.
Polecamy: Co niemowlę powinno jeść zimą
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?