Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Muszę jeść cynk i... Co poprawi jakość nasienia?

| 27.07.2014, aktualizacja: 01.08.2014 | 0

Jeśli starasz się o dziecko, zadbaj o swój jadłospis. To zadanie nie tylko przyszłej mamy, ale też taty. Od tego, co kładziesz na talerzu, sporo zależy jakość i ilość plemników. Czego nie powinno zabraknąć w menu przyszłego taty – radzi mgr Małgorzata Pelikan, dietetyk kliniczny z Centrum Dietetyki Klinicznej 4Health w Katowicach.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
śniadanie z dzieckiem
fot. Panthermedia
Wiem już, że cynk jest ważny w diecie mężczyzny, który stara się o dziecko. Na co jeszcze powinienem zwróci uwagę? O jakie składniki zadbać, by poprawić jakość nasienia?   Grzegorz

To prawda, że dieta przyszłego ojca powinna być bogata w cynk, ale też w selen, magnez, witaminy E i C. Mikroelementy te mają duży wpływ na męską płodność, potencję – są one niezbędne przy produkcji testosteronu. Wpływają też na jakość nasienia m.in. na ruchliwość witek, chronią DNA plemników, zapobiegając ich uszkodzeniu, chronią mężczyznę przed spadkiem produkcji plemników.

Cynk zapobiega obniżeniu testosteronu

Zapobiega przede wszystkim obniżeniu testosteronu, a tym samym zmniejszenia ilości nasienia. Sprzyja wytwarzaniu nowego nasienia i reguluje żywotność plemników. Cynk chroni także mężczyznę przed zaburzeniami potencji oraz hipogonadyzmem, czyli dysfunkcją jąder.

Źródła cynku:

Selen na dobrym poziomie to wysokie libido

Minerał ten bierze udział w procesie tworzenia przeciwutleniaczy, przez co ma ogromny wpływ na jakość nasienia. Odpowiada on m.in. za ruchliwość witki plemnika, a tym samym jego możliwości dotarcia do komórki jajowej kobiety. Odpowiedni poziom selenu wzmaga produkcję testosteronu, a tym samym popęd seksualny. Mężczyźni o zaniżonym poziomie selenu w organizmie, mają zaniżone libido i mniejszą ochotę na seks.

Źródła selenu:
  • ryby morskie
  • nieoczyszczone produkty zbożowe
  • mąki z pełnego przemiału
  • czosnek
  • grzyby
  • pomidory.
ZOBACZ TEŻ: dieta zwiększająca libido

Witaminy E i C – dobre dla plemników

Spożywanie produktów bogatych w witaminę E wzmaga u mężczyzn potencję. Witamina ta bierze aktywny udział w procesie produkcji spermy, wpływa na aktywność i długość życia plemników. Jej niedobór z kolei zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co może przyczynić się do niebezpiecznego zwyrodnienia plemników i problemów z płodnością.

W parze z witaminą E idzie witamina C. Jest ona ważnym przeciwutleniaczem wpływającym na nasienie, jej funkcja sprowadza się do ochrony DNA plemników przed uszkodzeniami przez wolne rodniki. Zapobiega ona także zlepianiu się plemników. Jej niedobór oprócz mniejszej odporności i osłabienia organizmu, skutkuje mniejszą ruchliwością plemników oraz spadkiem ich liczby. Witamina ta poprawia także stopień wchłaniania mikroelementów, które biorą udział w tworzeniu spermy.

Źródła witaminy E i C:
  • oleje roślinne – słonecznikowy, kukurydziany, sojowy, rzepakowy, z orzecha włoskiego (wit. E)
  • migdały, orzechy włoskie i ziemne (wit. E)
  • nasiona (wit. E)
  • pełne ziarna zbóż oraz kiełki (wit. E)
  • w owocach i warzywach – w czarnej porzeczce, czerwonej i zielonej papryce, brukselce, kalafiorze, szpinaku, cytrusach, w czerwonej i białej kapuście, także kiszonej (wit. C).

Jak poprawić jakość nasienia – podsumowanie

Menu przyszłego ojca powinno być przede wszystkim pełnowartościowe, bogate w niezbędne witaminy i minerały. Warto, by wprowadził do jadłospisu:
  • żytnie pieczywo, pełnoziarniste płatki, razowe makarony oraz grube kasze
  • warzywa i owoce, i to w dużych ilościach
  • zdrowy tłuszcz – olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek
  • orzechy włoskie, laskowe i pestki dyni
Z czego zrezygnować? Przede wszystkim z  białego pieczywa, tradycyjnych makaronów oraz dań przygotowywanych z mąki pszennej. Z dosładzania! Należy unikać nadpodaży nasyconych tłuszczy, znajdujących się w tłustym mięsie, słodyczach, produktach typu fast food i gotowych. Pamiętajmy także, że nadmierne spożywanie "złych" tłuszczów zaburza funkcjonowanie narządów rozrodczych.

ZOBACZ TEŻ: czy mężczyźni aktywni fizycznie są bardziej płodni
 

 
mgr Małgorzata Pelikan konsultacja: mgr Małgorzata Pelikan
Dietetyk kliniczny, pracuje w  Centrum Dietetyki Klinicznej 4Health w Katowicach.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?