Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak przetrwać lato w ciąży

| 15.06.2010, aktualizacja: 06.07.2012 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, lato, plaża, morze, brzuszek, ciąża
Gdy robi się naprawdę gorąco, zaczynają się: opuchlizna nóg, otarcia skóry, zwiększone pocenie się... Stop! Dzięki naszym radom pokochasz to lato!
Córeczka Marysi ma dziewięć miesięcy, urodziła się we wrześniu ubiegłego roku. Liczę miesiące… Wszystko się zgadza. Kiedy Marysia była w trzecim trymestrze ciąży, mieszkańcy północnej półkuli, czyli my, cieszyli się latem. A przyszła mama? Kiedy spytałam o to Marysię, na wspomnienie zeszłorocznych wakacji stwierdziła boleśnie: „Było o-k-r-o-p-n-i-e!”. I zaczęła wyliczać: „Puchłam, pociłam się, miałam zawroty głowy… Do tego pojawiły się żylaki, a ja bałam się bardzo przebarwień skóry”. I jak tu się cieszyć z ciąży? Maria na to: „Oczywiście, że można! Po pierwsze, ratunkiem jest myśl, że wkrótce to się skończy i że zobaczę Łucję” – śmiała się. „A po drugie, są różne sposoby, które przynoszą ulgę, gdy brzuszek cierpi od skwaru”. Oto one, wszystkie sprawdzone!

Chłodna woda (i nie tylko) na obrzęki

Wiele przyszłych mam skarży się na opuchliznę kostek i stóp (często także twarzy i/lub rąk). Obrzęki dokuczają, gdy temperatura zaczyna rosnąć, ale także wtedy, gdy za dużo chodzisz, przez dłuższy czas stoisz lub siedzisz, np. z założonymi nogami. Skąd się bierze opuchlizna? W czasie ciąży wzrasta ilość płynów w organizmie, a do tego pojawiają się problemy z krążeniem krwi, które zakłóca powiększająca się macica. Pod wpływem upału przez ścianki rozszerzonych naczyń krwionośnych przesącza się do tkanek woda, co powoduje powstanie obrzęków. Zwykle na drugi dzień znikają. Jeśli mija doba, a ty nadal czujesz się jak balon, skontaktuj się z lekarzem. Zbada, czy nie podskoczyło ci ciśnienie krwi, i zleci analizę moczu (podwyższone ciśnienie i białko w moczu mogą oznaczać stan przedrzucawkowy).

Weź prysznic (albo kąpiel). Najlepiej chłodny. Stopy możesz trzymać w misce z zimną wodą i solą.
Posmaruj kremem. Takim z mentolem lub wyciągiem z kasztanowca, ochłodzi i przyniesie ogromną ulgę.
Trzymaj nogi wyżej. Gdy leżysz, ułóż je sobie na poduszkach albo oprzyj o oparcie kanapy (to ułatwi odpłynięcie krwi ze stóp). W pracy oprzyj stopy na jakimś podwyższeniu, nie krzyżuj. Zrób też sobie zimny okład z mokrego ręcznika.
Zmień buty. Koniecznie na takie z niskim obcasem – klapeczki, sandały (przymierz o numer większe).
Dużo pij. Picie wody (niegazowanej) pomaga, gdy twoje ciało puchnie. Pij szklankę, najwyżej dwie naraz – nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia.
Nie używaj soli. Zatrzymuje wodę w organizmie. Często bywa, że za obrzęki odpowiada właśnie sól z jedzenia.

Ćwiczenia (i nie tylko) na żylaki

Grożą ci, jeśli ktoś z twojej rodziny cierpiał lub cierpi z ich powodu. Mechanizm powstawania żylaków jest prosty – powiększająca się macica uciska żyły miednicy, którymi odpływa krew z nóg. Pod wpływem wyższej temperatury powiększają się żyły, a tym samym… żylaki. Mogą być niestety bardzo bolesne.

Gimnastykuj stopy. Czyli ćwicz krążenia stopą, przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty, a gdy siedzisz, napinaj łydki – jakby coś ciągnęło piętę w dół, a palce do góry. Ćwicz jak najczęściej.
Unikaj długiego stania oraz siedzenia. Ulgę przyniesie odpoczynek z uniesionymi nogami, a w pracy trzymanie ich na poziomie bioder.
Kup maść. Bolące miejsca smaruj maścią nagietkową lub z wyciągiem z kasztanowca.
Nie noś krępujących ciuchów. Skarpetki z gumką, majtki lub spodnie za ciasne w udach… – zabronione!
Chroń się przed skwarem. Jeśli nie musisz – nie wychodź na dwór w godzinach południowych. I zawsze szukaj cienia lub przyłóż do karku mokrą chustkę.
Uwaga! Unikaj pomieszczeń z klimatyzacją. Gwałtowna zmiana temperatury może skończyć się przeziębieniem.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?