Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Przygotowania do ciąży zacznij dużo wcześniej

| 08.07.2008, aktualizacja: 23.06.2014 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(9)
Warto, by zajście w ciążę było przemyślane i zaplanowane
Daj swojemu dziecku szansę na zdrowe i szczęśliwe życie – o jego przyszłość możesz zadbać na długo przed poczęciem. A im wcześniej, tym lepiej. Co możesz zrobić sześć miesięcy, trzy miesiące i miesiąc przed planowaną ciążą? Sprawdź.
Przygotowania do ciąży warto zacząć nawet... z rocznym wyprzedzeniem! To oczywiście plan maksimum, choć te mamy, które mają nadwagę  potrzebują więcej czasu, by pozbyć się zbędnych kilogramów. Duża nadwaga lub otyłość mogą niekorzystnie wpłynąć na przebieg ciąży. Jednak nie wolno odchudzać się bez racjonalnego planu, gdyż duży spadek wagi w krótkim czasie może wpłynąć na twoją płodność. A oto nasz plan działania, który warto wprowadzić w życie.

Sześć miesięcy przed planowaną ciążą

Zaszczep się

Jeśli nie jesteś pewna, czy chorowałaś albo szczepiłaś się na różyczkę, sześć miesiące przed planowaną ciążą poproś lekarza o skierowanie na badanie, dzięki któremu można wykryć przeciwciała różyczki. Jeśli okaże się, że ich nie masz, zaszczep się. Potem przez co najmniej trzy miesiące zabezpieczaj się przed zajściem w ciążę. Czas ten potrzebny jest na zyskanie odporności.
Uwaga! Zaszczep się też na żółtaczkę typu B (zakażenie w ciąży ciężko przechodzi zarówno matka, jak i dziecko).

Zmień dietę przed ciążą

Jadaj regularnie, przynajmniej trzy posiłki dziennie. Powinny być urozmaicone, aby dostarczyć organizmowi najważniejszych składników odżywczych, składać głównie z węglowodanów i białek. Jedz więc głównie owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz chudy nabiał, mięso i ryby. Nie przesadzaj za to z tłuszczem (zawierają go również produkty białkowe).

Oto czego powinnaś unikać:
  • pustych kalorii, czyli: słodyczy, chipsów, fast foodów, słodkich napojów gazowanych i cukru;
  • nadmiaru kofeiny jest nie tylko w kawie, ale i w herbacie, coli, napojach energetycznych;
  • alkoholu jeśli lubisz codziennie wypić do kolacji lampkę wina, lepiej zacznij się odzwyczajać już teraz. Alkohol upośledza pracę narządów wewnętrznych (m.in. wątroby), obniża odporność, utrudnia przyswajanie witamin i minerałów.
A co z witaminami przed ciążą? Najlepsze witaminy to te, których dostarczasz organizmowi z pożywieniem. Jeżeli twoja dieta jest urozmaicona, nie ma potrzeby zażywania dodatkowych preparatów witaminowo-mineralnych przed poczęciem. Wyjątkiem jest kwas foliowy. Najważniejsze składniki odżywcze to:
  • wapń – dostarczą go przetwory mleczne: jogurt, kefir, maślanka, twaróg. Najwięcej jest w żółtym serze, ale nie przesadzaj z jego spożyciem, bo jest bardzo kaloryczny;
  • żelazo – jest w wątróbce, czerwonym mięsie, warzywach strączkowych;
  • witamina C – mają ją niemal wszystkie owoce i warzywa. Najwięcej: acerola, czarne porzeczki, cytrusy, papryka, brokuły;
  • jod – znajduje się głównie w rybach i wzbogacanej nim soli.

Nie stosuj drastycznych diet

Jeśli musisz schudnąć, zrób to powoli i rozsądnie. Zapomnij o dietach cud. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą utrudnić poczęcie i źle wpłynąć na płód. Odchudzanie zaburza gospodarkę hormonalną, może nawet zahamować owulację i w ogóle uniemożliwić zapłodnienie.

Rzuć palenie

Nałóg zwiększa ryzyko poronienia, ciąży pozamacicznej, przedwczesnego porodu i urodzenia dziecka z niedowagą.

Zadbaj o formę przed ciążą

Ciąża to dla organizmu spory wysiłek. Aby łatwiej go znieść, warto zawczasu poprawić kondycję. Ale przed ciążą warto też w szczególny sposób zadbać o mocne mięśnie grzbietu i brzucha. W ich wyćwiczeniu pomoże ci pilates. Regularne treningi przyniosą same korzyści:
  • pomogą zrzucić zbędne kilogramy
  • zapobiegną bólom pleców w czasie ciąży
  • ułatwią poród, a potem szybki powrót do dawnej figury

Zrelaksuj się

Stres działa zarówno na psychikę, jak i na ciało. Przede wszystkim hamuje popęd płciowy. Ponadto może zaburzać owulację u kobiet, a u mężczyzn zmniejszać ilość i żywotność plemników. Może więc spowodować problemy z zajściem w ciążę. To z kolei będzie kolejnym powodem do stresu i wpadniesz w błędne koło. Staraj się więc dużo odpoczywać, zastosuj techniki relaksacyjne, trenuj jogę.

ZOBACZ TEŻ: czy stres może być przyczyną niepłodności?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

Pan R :)
Pan R :) | 2009-10-13 09:35 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam,
po przeczytaniu tego artykułu mam pytanie:
Czy MY faceci mamy stosować się tylko do tych zasad? Chcę mieć dziecko zdrowe (jak każdy) więc chcę zrobić wszystko, aby tak było :)
Proszę napiszcie co jeszcze mogę zrobić :)
dziękuje i pozdrawiam

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?