Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Jak przygotować się do ciąży? Radzi dietetyk

| aktualizacja: 07.01.2017 | 13

Czy można dietą poprawić geny, zanim zajdziemy w ciążę i przekażemy je dziecku? Jak przygotować się do ciąży, by zapewnić maluchowi najlepsze warunki do rozwoju? Jaka forma kwasu foliowego będzie dla mnie najlepsza? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
dietety, porady dietetyka, jak przygotować się do ciąży, dieta przed ciążą, kwas foliowy przed ciążą
fot. Fotolia
Czy można dietą poprawić geny, zanim zajdziemy w ciążę i przekażemy je dziecku? Jak przygotować organizm do 9 miesięcy ciąży? Wszelkie zagadnienia dotyczące diety przed ciążą wyjaśnił dla Babyonline.pl dr inż. Tomasz Czernecki, dietetyk genetyczny z laboratorium Vitagenum.

Genodieta a płodność

Dziecko 50% genów dziedziczy od taty i 50% od mamy. Oznacza to, że przez całe życie będzie posiadać swój unikatowy, stały wariant genów. Na to nie mamy wpływu.
Odpowiednio dobrana dieta nie poprawi naszych genów, może jednak uzupełnić np. niektóre niedobory spowodowane ich nieodpowiednią aktywnością.  Zanim kobieta zajdzie w ciążę, powinna również skupić się na wyeliminowaniu czynników, które mogą to utrudniać, zaburzać płodność

Kwas foliowy przed ciążą

Większości kobiet przygotowania do ciąży kojarzą się z przyjmowaniem kwasu foliowego. I słusznie. Zgodnie z zaleceniem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kobiety z nieodpowiednim wariantem genu MTHFR powinny sięgnąć po inną postać kwasu foliowego – tzw. metafolinę. Posiadając skrajnie niekorzystny wariant genetyczny (jeden z trzech  możliwych, może występować u prawie 17% Polek), powinno się przyjmować metafolinę i co najwyżej niewielkie ilości kwasu foliowego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nieprawidłowo funkcjonujący gen MTHFR może prowadzić do wystąpienia chorób układu krążenia, diagnozowanych zazwyczaj w okolicy 45. roku życia. Z tego względu warto po konsultacji z lekarzem i wykonaniu dodatkowych badań rozważyć okresową lub stałą suplementację tej witaminy. Oczywiście, w takiej sytuacji najlepiej jest sięgnąć po naturalne foliany. Ich bogactwo znajdziemy w roślinach zielonych. Z dużą ostrożnością natomiast należy podejść do źródeł kwasu foliowego, z którego metabolizmem nasz organizm ma problem.

Przeczytaj: Jak kwas foliowy wspomaga płodność?

Witamina D przed ciążą

W ostatnich latach udowodniono również, że duże znaczenie w diecie przed ciążą ma właściwa suplementacja witaminą D (niektórzy nazywają ją już hormonem). W tej kwestii geny również mogą przysporzyć nam problemów.
Posiadanie nieodpowiedniej wersji genu transportera witaminy D może przyczynić się do pogorszonego docierania tej witaminy do wszystkich tkanek organizmu. W takiej sytuacji niezbędna jest odpowiednia suplementacja. Nie chodzi tu o "łykanie" dużych dawek witaminy, ale o przyjmowanie odpowiednio mniejszych dawek, częściej w ciągu dnia. Niezbędne będzie również określenie biochemiczne odpowiedniej formy witaminy D - D-25(OH).

Przeczytaj: Witamina D jest potrzebna kobietom, które chcą zajść w ciążę

Waga przed ciążą

Czynnikiem, który w znacznym stopniu może utrudnić zajście w ciążę, jest otyłość  (częstość występowania otyłości w ostatnich latach rośnie). Badanie genów i wdrożona terapia może, w niektórych przypadkach, dać fantastyczne rezultaty i ułatwić zajście w ciążę. Należy  pamiętać, że w przypadku kobiet, które zajdą w ciążę przed całkowitą redukcją zbędnych kilogramów, niezwykle ważne jest monitorowanie masy ciała. Ogólna zasada? Im więcej zbędnych kilogramów, tym mniej przyszła mama powinna przytyć. Przykładowo  -  kobieta z BMI przed ciążą o wartości 18,5-24,9 (prawidłowa masa ciała) może przytyć w ciąży 11-16 kg, natomiast kobieta z otyłością (BMI>= 30) powinna przytyć maksymalnie 5-9 kg. 

Sprawdź: Kalkulator BMI

Uwaga na niebezpieczne substancje

Przed zajściem w ciążę warto przygotować na to swój organizm – stosować odpowiednią dietę, unikać kontaktu z toksynami. Pamiętajmy, że ciało to nie śmietnik. To, co spożywamy, może stać się budulcem organizmu naszego przyszłego potomka. W tym zakresie każdy dietetyk powinien udzielić wielu interesujących informacji na temat obesogenów jak np. bisfenolu A (BPA), sulfonianu perfluorooktanu (PFOS), kwasu perfluorooktanowego (PFOA), ftalanów, genisteiny, tiazolidynodionu i innych związków, na kontakt z którymi nie powinna być narażona żadna kobieta, a szczególnie ta, która  stara się o wymarzone dziecko. 

Na wizyty u dietetyka warto również zabierać swojego mężczyznę. Żywność może wpływać na jakość nasienia, czego przykładem może być soja. Nie uszkadza ona plemników, nie wpływa na potencję, ale jej częste spożywanie może przyczynić się do mniejszej gęstości nasienia, co może być czynnikiem utrudniającym poczęcie.

Zobacz także:
Masz zaburzenia hormonalne? To może być wina diety
Czy można obniżyć poziom estrogenów dietą?
Odchudzanie przed ciążą? Zrób to mądrze!
 
dr inż. Tomasz Czernecki konsultacja: dr inż. Tomasz Czernecki

dietetyk genetyczny, pracownik naukowy Katedry Biotechnologii, Żywienia Człowieka i Towaroznawstwa Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, współzałożyciel laboratorium Vitagenum, www.vitagenum.pl

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (13)
avatar

kreszek
kreszek | 2017-11-14 14:55 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja też tylko kwas foliowy brałam, do tego zróznicowana, zbilansowana dieta i tyle :)

Odpowiedz

peperoni
peperoni | 2017-10-24 18:03 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Zdrowo się odżywiać i zadbać o kwas foliowy, tego w diecie ciężarnej nie może zabraknąć. Ja tylko tak do ciąży się przygotowywałam :)

Odpowiedz

Elwira
Elwira | 2017-10-24 13:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Pytanie do mam - bralyscie moze pregne plus? czy faktycznie wplynela na starania sie o malenstwo? Zastanawiam sie czy wspierac organizm w staraniach tym preparatem.

Odpowiedz

grucha
grucha | 2017-09-11 09:19 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ważnym okresem rozwoju cewy nerwowej są pierwsze tygodnie ciąży, dlatego ważna jest suplementacja kwasem foliowym, ja już mniej więcej na 4 miesiące przed ciążą brałam folik mama. Potem też jeszcze przez jakiś czas jak karmiłam piersią.

Odpowiedz

terasza
terasza | 2017-08-18 21:47 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Wydaje mi się, że jak wyniki są dobre to chyba nie ma potrzeby brać dodatkowych witamin. Ja też nie brałam , jedynie kw. foliowy

Odpowiedz

blue
blue | 2017-08-16 16:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A ja przed zajściem w ciążę tylko folik łykałam i wszystko było ok :) Nic dodatkowo nie brałam.

Odpowiedz

Kluska
Kluska | 2017-08-09 14:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Mi lekarz przepisal pregne plus kiedy mu powiedzialam, ze chcemy z mezem starac sie o dziecko. Po dwoch miesiacach stosowania zaszlam w ciaze i teraz cieszymy sie naszym synkiem :)

Odpowiedz

Jagódka
Jagódka | 2017-06-20 16:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Z tych wszystkich dostępnych też wybrałam folik, po pierwsze dlatego, że w pierwszej ciąży też go brała i folik mama ma bardzo dobry skład.

Odpowiedz

ulcia
ulcia | 2017-05-08 10:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Folik mama ma świetny skład, bez zbędnych witamin, tylko to, co potrzebne mamie i dzieciątku :)

Odpowiedz

karyna
karyna | 2017-03-09 08:43 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja dużo dobrego słyszałam o tabletkach Pregna Plus. Swietne skoncentrowane źródło kwasu foliowego, kwasów dha, żelaza, wit d czy jodu. To był jedyny preparat jaki stosowałam przygotowując się do ciąży. Wyniki miałam też bardzo ładne.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?