Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak rozpoznać u dziecka zespół Aspergera?

| 26.01.2014 | 4

Jakie objawy u niemowlaka, małego dziecka, przedszkolaka mogą świadczyć o zespole Aspergera? Co charakteryzuje to zaburzenie rozwojowe? Dlaczego zespół Aspergera należy jak najwcześniej zdiagnozować?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
Smutny chłopiec, dziecko
fot. fotolia
Zespół Aspergera to zaburzenie rozwojowe (łagodniejsza forma autyzmu), które towarzyszy dotkniętej nim osobie przez całe życie. W leczeniu raczej nie stosuje się farmakologii, natomiast zaleca się psychoterapię zarówno dla dziecka, jak i jego najbliższego otoczenia (rodziców, rodzeństwa, dziadków, nauczycieli). Zaburzenie to zwykle bywa diagnozowane w przedszkolu lub we wczesnych klasach szkoły podstawowej. Natomiast niektóre jego symptomy można już rozpoznać w okresie niemowlęcym. Co powinno zaniepokoić rodzica?

Objawy zespołu Aspergera u niemowlaka

Pierwsze symptomy sugerujące zespół Aspergera mogą pojawić się już w okresie niemowlęcym. Dzieci z tym zaburzeniem mogą być lękliwe i płaczliwe, wykazywać nadmierne lub niedostateczne reakcje na bodźce dźwiękowe, zapachowe, dotykowe. Mogą być też nadruchliwe i bardzo absorbujące.
Niemowlęta z zespołem Aspergera cechuje niechęć do przytulania, nawet do najbliższych im osób - przy próbie przytulenia prężą się i płaczą. Mają słaby kontakt wzrokowy z otoczeniem, często reagują strachem przed obcymi. Nie wykazują też zainteresowania przedmiotami - nie wyciągają rączek po zabawkę, nie są zainteresowane pokazywanymi mu przedmiotami.

Zobacz także: Dlaczego niemowlęta płaczą?

Jak objawia się zespół Aspergera u 2-3-latków?

Dwu-, trzylatki z Aspergerem nie lubią zmian. Lubią rytuały, zwłaszcza w najprostszych, codziennych czynnościach, np. muszą chodzić na spacer zawsze tą samą trasą, wkładać ubrania w stałej kolejności, wykonywać te same czynności przed zaśnięciem. Mają swoje ulubione potrawy i spożywają je w tej samej, stałej kolejności, np. najpierw ziemniaki, później mięso, a na końcu surówkę. Układ składników obiadu również nie jest przypadkowy - nie mogą się one ze sobą stykać.
Dzieci z tego typu zaburzeniami nie potrafią zaakceptować zmian - długo oswajają się z nowymi sytuacjami, rzeczami. Lubią sztywne reguły gier i zabaw - reagują złością i niezrozumieniem na wszelkie odstępstwa od ustalonych zasad.
Mogą mieć zaburzenia w rozwoju mowy, np. wyrażać się w sposób typowy dla osób dorosłych, a jednocześnie mieć problemy ze zrozumieniem słów. Czasem nie reagują na swoje imię.
Dwu-, trzylatki z Aspergerem mogą wykazywać nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe. Charakterystyczna dla tego zaburzenia jest również słaba koordynacja ruchowa (np. niezgrabny, sztywny chód), sztywność zachowań - upór i nieustępliwość lub pasywność i wycofanie, a także fiksacje (kurczowe trzymanie się wyuczonych mechanizmów przystosowania).

Przedszkolak z zespołem Aspergera, czyli 3-6-latki

Dzieci z tego typu zaburzeniem wykazują niewłaściwe zachowania w kontakcie z rówieśnikami, np. liżą, wąchają lub biją inne dzieci. Unikają spontanicznych kontaktów, nie potrafią podtrzymać prostej rozmowy. Reagują emocjonalnie - gniewem, agresją, niepokojem - na sytuacje, które wymykają się im spod kontroli; wręcz obsesyjnie dążą do stałości, np. stale wracają do tego samego zagadnienia lub tematu w trakcie rozmowy.
W tym wieku dzieci z Aspergerem wykazują specyficzne uzdolnienia i zainteresowania (zwykle w jednej dziedzinie). Na przykład potrafią wyrecytować rozkłady jazdy autobusów lub obliczać trudne  (jak dla dziecka w tym wieku) zadania matematyczne. Dość wcześnie zaczynają rozpoznawać cyfry, litery, fakty. Mają jednak zaburzenia motoryki (problem z rysowaniem, kolorowaniem).
Nie potrafią zrozumieć przenośni, metafor - wszystkie wypowiedzi rozumieją w sposób dosłowny.

Zespół Aspergera w szkole

Dzieci z zespołem Aspergera w wieku szkolnym mają problemy z koncentracją uwagi, a co za tym idzie trudności w nauce. Czasem do tych trudności w nauce przyczyniają się obsesyjne zainteresowania pochłaniające cały czas i uwagę dziecka.
Nie potrafią one sobie radzić z nieoczekiwanymi zmianami i sytuacjami. Mają problem z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami - nie potrafią utrzymać przyjaźni. Bardzo często są odizolowane od otoczenia, odrzucone przez rówieśników (np. kolegów w klasie). Natomiast - co istotne - potrafią nawiązać bardzo dobre kontakty z osobami dorosłymi.
Uczniowie z zespołem Aspergera mają deficyty w zakresie mowy oraz motoryki małej (niewyraźnie piszą, niedokładnie kolorują itp.). Cechuje ich nadruchliwość oraz unikanie kontaktu wzrokowego.

Oczywiście nie u każdego dziecka z zespołem Aspergera można zaobserwować wszystkie wymienione tu zachowania. Z kolei niektóre pojedyncze problemy mogą się pojawić u każdego przeciętnego dziecka. Podstawy do zdiagnozowania zespołu Aspergera może dawać dopiero kumulacja niepokojących zachowań.

Polecamy: Czy szczepienia wywołują autyzm?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (4)
avatar

Joanne
Joanne | 2014-02-20 15:56 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Hej. Nie ze wszystkim się zgodzę, ale większość to prawda. Mój narzeczony ma Zespół Aspergera. Ja mam 23lata, on 25. Mieszkamy w kawalerce od około 3 lat. Stwierdzanie Aspergera w przedszkolu? Ta, jasnne. Nie w Polsce. Mam nadzieję, że jeszcze nie, że kiedyś tak będzie... Wiecie kto pierwszy zdiagnozował AS( Asperger syndrome) u niego? Ja. Gdy miał 22 lata. Wstyd. Dla psycholożki, u której był w podstawówce.. Dla pedagoga, u którego był w podstawówce. Chodziłam na kółko psychologiczne w liceum. Gdy poznałam P. przez internet, po kilku spotkaniach już wiedziałam, że ma Aspergera. Zaprowadziłam go do diagnosty-psychiatry. Oczywiście potwierdził moją diagnozę i to na papierze. Teraz chłopak robi terapię. Tylko, że teraz już o wiele za późno. Potem ciężko jest znaleźć pracę takim ludziom... Studiował politologię, ma licencjat i zero potencjału. Więc załatwiłam mu pracę w jego hobby, ale za wolno pracował... ludzie.,obserwujcie dzieci swe! Idźcie z dzieckiem na diagnozę jakby cokolwiek było źle.., ; (

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Blue
Blue | Joanne | 2014-02-21 10:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Co Ty opowiadasz? Moje dziecko miało Aspergera zdiagnozowanego w przedszkolu właśnie ! Pani pedagog i psycholog przedszkolna 1.5 roku obserwowały małego by się upewnić po czym dostałam wsparcie psychologa dziecięcego z placówki państwowej zajmującej się podobnymi przypadkami. Aspergera bardzo trudno jest rozpoznać. Niektóre dzieci zwyczajnie są nieśmiałe.

Odpowiedz

magda
magda | 2014-01-28 14:57 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jest ponoć taki amerykański lekarz, który po zdiagnozowaniu Aspergera u dzieci, gratuluje ich rodzicom. Bo to są niezwykle wrażliwe dzieci, mają swój wspaniały, wewnętrzny świat, który nam czasem trudno zrozumieć. Ale Zespół Aspergera to naprawdę nie wyrok!

Odpowiedz

echo
echo | 2014-01-26 20:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Korwin-Mikke to klasyczny przykład zespołu autystycznego Aspergera (wada konstrukcyjna ośrodkowego układu nerwowego) w późnym wieku. Widoczne jest upośledzenie empatii wraz z nieumiejętnością automatycznego odczytywania emocji u współrozmówców (braki w Teorii Umysłu - TOMM). Dochodzą do tego: obsesyjne zainteresowanie logiką, cybernetyką, czy ekonomią; egocentryzm, skrajny indywidualizm, nieumiejętność pracy w zespole, zrytualizowanie, stereotypie ruchowe. Widoczny jest także pedantyzm, sztywność oraz niezdarność ruchowa (zaburzenia w obrębie dużej motoryki). Podczas wypowiedzi w TV dają o sobie znać echolalie połączone z jąkaniem się (przycinaniem), spowodowanym stresem (kamery, światła, dużo ludzi, hałasy - nadwrażliwość na bodźce, kiepska integracja sensoryczna). Osoby z zespołem Aspergera mają spore problemy z ubieraniem myśli w słowa (nieumiejętność szybkiego i precyzyjnego przekazania informacji).

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?