Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Odchudzanie przed ciążą? Zrób to mądrze!

| 23.08.2016, aktualizacja: 23.08.2016 | 2

Rozpoczynacie starania o dziecko, ale masz wrażenie, że ciążowe kilogramy dołożone do obecnej wagi zaszkodzą ci do takiego stopnia, ze ciężko będzie ci się ich pozbyć po ciąży? Zacznij odchudzanie jeszcze przed poczęciem. Oto kilka rad na temat diety.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta w kuchni
fot. Fotolia
Wiele kobiet dopiero w obliczu ciąży zaczyna dbać o swoją dietę i zwracać uwagę na to, co leży na ich talerzu. Myśl o planowaniu dziecka albo wiadomość o ciąży wiążą się u przyszłych mam z większą uwagą, którą zaczynają poświęcać ciału: myślimy o nadwyżkowych kilogramach, cellulicie, powiększających się piersiach, a także drżymy na myśl o rozstępach. Jest na to wszystko rada – należy jeszcze przed ciążą zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę by później lepiej znieść okres ciąży i szybko wrócić do formy.

Najpierw kilogramy, potem ciąża

O ciało i zdrowie należy zadbać najlepiej jeszcze przed ciążą. Jeśli masz kilka kilogramów nadwyżkowych – postaraj się ich pozbyć stopniowo. Regularną aktywność fizyczną należałoby rozpocząć co najmniej 6 miesięcy przed ciążą - to dobry czas by stracić na wadze powoli i rozsądnie. Twoja dieta powinna być urozmaicona i zbilansowana – tak, by to co jesz miało dobry wpływ na przebieg ciąży, porodu i zdrowie twojego dziecka. Musisz jeść posiłki bogate w wapń (nabiał), żelazo (mięso) i witaminy – to zapobiegnie niedoborom czy złej przyswajalności kwasu foliowego czy kwasów tłuszczowych niezbędnych do rozwoju płodu. Możesz zaopatrzyć się w suplementy diety dla ciężarnych czy kwas foliowy w tabletkach – zapobiegają chorobom układu nerwowego u dziecka, ale pamiętaj by taką suplementację skonsultować wcześniej z lekarzem. Kwas foliowy znajdziesz przede wszystkim w zielonych warzywach: brukselce, brokule, szpinaku, bobie, szparagach, a także w kalafiorze oraz otrębach pszennych.
Przyswajalność żelaza zwiększy duża ilość witaminy C zawartej m.in. w cytrusach, natce pietruszki czy porzeczkach.

Zbilansowana dieta to podstawa

Każda dieta (także ta przed ciążą) powinna być bogata w witaminy i składniki mineralne. Ogromną wagę gra również duża ilość wody – staraj się pić ok. 2 litrów dziennie. Najzdrowsze jest przyjmowanie 5 posiłków dziennie co ok. 3 godziny: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Ważne jest by podwieczorek i II śniadanie zawierały owoce, warzywa lub nabiał – traktuj je raczej jako przekąskę. Urozmaicaj swoje posiłki – różnorodność jest zdrowsza, bo dostarczasz więcej składników mineralnych do organizmu. Stawiaj na mięso, ryby, kasze i makarony, a do tego wszystkiego – mnóstwo warzyw, pod różnymi postaciami: surówki, sałatki, gotowane na parze, pieczone. Pamiętaj również o nienasyconych kwasach tłuszczowych – znajdziesz je przede wszystkim w rybach.

Nie daj się zwariować

Jeśli już jesteś w ciąży – absolutnie zapomnij o jakimkolwiek odchudzaniu – to nierozsądne i nieodpowiedzialne! Lekarze określają to nawet mianem choroby – pregoreksją. Zamiast tego zadbaj o siebie szczególnie. Przybieranie na wadze w ciąży to coś naturalnego, ale musi się to odbywać pod kontrolą – lekarza, ale również i samej mamy. Pamiętaj by odżywiać się zdrowo – unikaj śmieciowego jedzenia, napojów gazowanych czy słonych przekąsek w dużych ilościach. Dodatkowe kilogramy powinny pojawiać się przez 9 miesięcy powoli i nie powinien przekraczać norm (czyli do 11-16 kg średniego wzrostu wagi). Przyszłej mamie potrzeba też więcej energii, ponieważ dźwiga przed sobą często sporych rozmiarów brzuch, ale niech cię nie zwiedzie popularny mit, że ciężarna powinna jeść za dwoje. Jak wykazały badania, w czasie ciąży kobieta potrzebuje tylko ok. 300 kcal więcej niż wcześniej.
 
Zobacz też: Dieta płodności – baza składników dla niej i dla niego
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

annika
annika | 2016-11-14 08:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja się starałam zrzucić parę kg naturalnie: ćwicząc i jedząc zdrowiej a mniej po prostu. Do tego na początku planowania po badaniach wyszły mi jakieś problemy z hormonami, ale udało mi się to uregulować biorąc ovarin. W ciąży też się ładnie pilnowałam i nie utyłam za dużo, bo trzymałam ładną zbilansowaną dietę :)

Odpowiedz

moste
moste | 2016-08-26 22:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Też staram się zrzucić parę kilogramów. Wyszukuję na YT krótkie ćwiczenia dzięki czemu robię je codziennie- niestety nie lubię tych 40 minutowych, ale myślę, że z czasem do nich dojdę :p oczywiście porzuciłam fast foody, słodycze i inne niezbyt zdrowe jedzonka..dodatkowo stosuje suplement z błonnikiem i morszczynem który wspomaga spalanie tłuszczu therm line hydrofast. czuje się bardzo dobrze i kilogramy powoli uciekają także jestem zdania, że warto dorzucić suplementację żeby wspomagać organizm... zrzucę kilka kg i wracamy do starań o dziecko.


Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?