Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak wybrać zabawki dla maluszków?

| 03.11.2016, aktualizacja: 14.11.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(4)
Ikea - zabawki dla dziecka
fot. materiały prasowe
Jaką zabawkę kupić niemowlakowi albo dwulatkowi? Co wybrać z ogromnej oferty handlowej?
Cykl artykułów "Zabawa to poważna sprawa" sponsorowanych przez IKEA

Wbrew pozorom zabawki to bardzo poważna sprawa – one w dużej mierze wyznaczają, jakie aktywności będzie podejmować dziecko, a od tego w dużym stopniu zależy rozwój dziecka.

Zabawki dla niemowlaka

W pierwszych miesiącach życia, kiedy dziecko nie potrafi się jeszcze przemieszczać (a i z chwytaniem nie jest najlepiej), jego dość skromna aktywność ogranicza się do patrzenia, słuchania, dotykania i (jeśli uda się coś chwycić) – wymachiwania przedmiotami. Wspomagajmy zatem te czynności – umieszczajmy w zasięgu wzroku przedmioty (lub obrazki) o wyraźnych konturach, w żywych barwach, przyciągające uwagę dziecka.
 
materiały prasowe IKEA

Nie atakujmy malca nadmiarem silnych dźwięków, ale delikatne odgłosy (np. szmery czy szelesty przy dotykaniu) są jak najbardziej pożądane. W drugim kwartale, kiedy dziecko zacznie uczyć się chwytania, potrzebne będą zabawki wygodne do ujmowania niewprawną łapką. Dobrze, żeby miały różne dotykowo powierzchnie – gładkie i chropowate, miękkie i twarde. Bezpieczniej będzie wybierać w tym wieku głównie zabawki miękkie, materiałowe. Oczywiście muszą być łatwe do utrzymania w czystości – przecież malec nie ograniczy się do ich obejrzenia, dotknięcia czy chwycenia – musi je także wpakować do buzi, obślinić, posmakować. O możliwości prania zabawek powinny informować specjalne oznaczenia na metce lub na opakowaniu.
 

materiały prasowe IKEA

Zabawki dla dziecka w wieku 1-3 lat

Dziecko kończące pierwszy rok życia nieźle radzi już sobie z chwytaniem, potrzebne będą zatem różnego rodzaju pudełeczka i pojemniki, umożliwiające umieszczanie mniejszych przedmiotów w większych, pierwsze próby ustawiania piramid czy budowania z klocków (polecamy różnej wielkości klocki drewniane). W drugim i trzecim roku życia konieczne stają się zabawki pozwalające na doskonalenie umiejętności poznawczych i motorycznych jednocześnie – sortery, ćwiczące precyzję ruchów dłoni i dopasowywanie klocków do kształtów otworków, pierwsze kilkuelementowe układanki, piłki (do zabawy w pomieszczeniach najlepiej miękkie, materiałowe).
 
materiały prasowe IKEA

Bardzo lubiane (i świetnie ćwiczące koordynację ruchów) są zabawki na kijku, do popychania i ze sznurkiem do ciągnięcia za sobą. Mogą przyciągać uwagę nie tylko kształtem i kolorem, ale i wydawanymi odgłosami. Warto zaopatrzyć dziecko w pojazdy – rowerek trójkołowy, auto czy traktorek (ale wymagające odpychania nóżkami, a nie z akumulatorem!). Nie obędzie się bez zabawek do piasku. Dziecko ponadto powoli wchodzi w twórczość plastyczną i niezbędne stają się świecowe kredki, mazaki dla najmłodszych.
 
materiały prasowe IKEA

Oczywiście od najwcześniejszych miesięcy życia dziecku cały czas towarzyszyć będą książeczki z prostymi, czytelnymi ilustracjami, stopniowo wprowadzające obok rysunków także proste podpisy, a potem pierwsze historie i proste opowiadania. Warto także kierować się umieszczaną na opakowaniu informacją o grupie wiekowej, dla jakiej przeznaczona jest określona zabawka.

dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspert kampanii IKEA "Zabawa to poważna sprawa".
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?