Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Jakie porcje jedzenia powinno zjeść dziecko? Sprawdź!

| aktualizacja: 09.11.2017 | 6

Chcesz by Twoje dziecko uniknęło otyłości - zapoznaj się z najnowszymi badaniami. Rodzice nie wiedzą tak naprawdę, ile ich dziecko powinno zjeść w ciągu dnia. 

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(16)
tabela porcje dziecka
fot. źródło portionplate.com
Rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka. Trudno zachować balans pomiędzy "zmuszeniem" niejadka do zjedzenia czegokolwiek, a pozwolenie na swobodę dzieciom, które z lodówką są za pan brat. Problem robi się też wtedy, gdy rodzice dają dziecku więcej jedzenia, na wypadek, gdyby nie posmakował mu obiad w szkole/przedszkolu, albo miałby ochotę na coś innego.

"Bo będzie głodne"

Najnowsze badania wykazały, że 79% rodziców, daje dzieciom większe porcje, niż zalecają lekarze i dietetycy. Dlaczego? Twierdzą, że robią to z obawy, że dziecko będzie głodne. Świadomość, że przekarmiane dziecko może mieć problem z nadwagą, jest bolączką już tylko 25%.  

W tym celu rozpoczęto kampanię #rethinktoddlerportionsizes. Ma ona na celu pokazanie rodzicom, jakie objętościowo porcje powinno zjadać dziecko w czasie 1 posiłku. Jej drugim celem jest także poinformowanie wszystkich,  że czasem niewielka ilość, może stanowić ogromne źródło kalorii, bo zawiera w sobie np. dużo cukru. Starsi, pamiętający czasy lepszych posiłków, zdrowszych, nie faszerowanych tak bardzo ulepszaczami i chemią, być może chętniej dają większe porcje np. wnukom. Dzieci, które dostają większe porcje, cały czas potrzebują coraz więcej jedzenia, bo ich  żołądki się "rozciągają". 

Tabelki ułatwią zadanie?

By przekaz był bardziej przystępny stworzono grafiki, które pokazują, jakie porcje powinno spożywać małe dziecko w wieku 1-4 lat. Oczywiście zaznaczono, że porcje muszą być także dobierane pod kątem aktywności dziecka, (dziecko które biega intensywnie przez cały dzień, może pozwolić sobie na trochę większą porcję), oraz od nastroju. Są dni, gdy dziecko jest bardziej głodne, lub mniej. Nie trzeba restrykcyjnie podchodzić do tych tabelek, ale zdecydowanie warto starać się, by posiłki dziecka mieściły się w granicach prezentowanych norm.

Tabelka nr 1. Pieczywo, makarony, ziemniaki i inne produkty zbożowe. Najlepiej, gdy nie będą składnikami wszystkich posiłków, ze względu na dużą kaloryczność.



Tabelka nr 2. Warzywa i owoce. Mało energii, ale dużo wartości odżywczych. Jeżeli dziecko będzie chciało zjeść większą porcję, pozwólmy mu na to, ale pamiętajmy też o zawartości cukru. Można takie posiłki zjeść dwukrotnie w ciągu dnia.



Tabelka nr 3. Nabiał. Po takie produkty można sięgnąć 3 razy w ciągu dnia, pamiętajmy tylko o wielkości porcji.



Tabelka nr 4. Mięso, ryby, jajka. Propozycja na 2 przekąski w ciągu dnia.



Tabelka nr 5. Produkty wysoko przetworzone, słodycze. W tym dziale szczególnie zwracajmy uwagę na wielkość porcji. Nie dawajmy całego batonika, którego dziecko nie jest w stanie "spalić" w ciągu dnia, podzielmy go na mniejsze porcje. Będzie to ekonomiczne i zdrowsze.



Ważne jest bardzo co dajemy dzieciom jeść, ale okazuje się, że jeszcze ważniejsze jest to, ile zjada w ciągu dnia. Jeżeli damy dziecku mniej zdrową przekąskę w ciągu dnia, np. pół batonika, pół ciasteczka, jest duża szansa,  że ta przekąska choć niezdrowa, pozostanie "wypocona" poprzez energię dziecka biegającego pół dnia po podwórku. 

Czy takie tabelki są użyteczne dla rodziców? Pisz w komentarzach.

Zobacz także: Co robić, by dziecko się nie wstydziło swojej figury?

źródło: netmums.com
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (6)
avatar

rogal
rogal | 2017-11-25 00:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ten artykuł to jakiś żart. Powinniście brać odpowiedzialność za kretynizmy, które piszecie.

Odpowiedz

a
a | 2017-10-24 21:44 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mój 3 letni syn powinien ważyć już jakieś 200 kg.... porażka. cóż dzieci są różne.

Odpowiedz

Agness
Agness | 2017-10-24 20:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

To wszystko jest tylko orientacyjne jedno dziecko zje więcej drugie mniej. Ważne żeby nie wpychać na siłę o tyle! Dziecko wie kiedy jest głodne i ile potrzebuje. A druga rzecz to my rodzice decydujemy CO dziecko je! Cholera mnie bierze jak widzę matki zapychające małe dzieciaki słodką bułką, "mleczną"kanapką i popijając Kubusiem! Potem cukrzyca i otyłości gwarantowane.

Odpowiedz

JaMama
JaMama | 2017-10-24 15:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Przy takich porcjach moja 2 letnia pociecha nie miala by nawet siły na marudzenie :) Staramy sie oboje jesc zdrowo, kolorowo i lekko obficie l. Oboje jestesmy szczupli a nadwaga nam nie grozi. Czytajac relacje z takich o to ,, najnowszych badań" depresji idzie dostac. Wlasnie czytajac takie bzdurstwa czuje sie zagubioną matką..

Odpowiedz

R.P-S
R.P-S | 2017-10-24 13:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

To moje dzieci powinien ważyć po pół tony!!jedzą dużo więcej w ciągu dnia niż te ilości w artykule...A są jak chudzielce!!wszystko zależy od ilości ruchu,genów,przemiany materii...nie zamierzam dzieciom wyliczać porcji zgodnie z tymi zaleceniami 😉

Odpowiedz

Agata
Agata | 2017-10-24 11:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bzdura. Jak można przedstawiać porcję dla dziecka 1-4 lata, kiedy jedno od drugiego może się różnic nawet o 10kg? I co, mam odejmować od ust głodnemu dziecku szóstą łyżkę makaronu? Porcje słodyczy bawią mnie już totalnie, te talerze bowiem powinny być puste i wiadomo, że każda porcja będzie większa niż to, czego dziecko potrzebuje.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?