Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Witaminy i składniki mineralne niezbędne w ciąży

| 28.06.2011, aktualizacja: 14.02.2014 | 1

W okresie ciąży musisz szczególnie dbać o to, co jesz. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom diety maleństwo będzie rozwijało się prawidłowo. Przeczytaj jakie witaminy i minerały są szczególnie ważne.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
ciąża, brzuszek, suplementacja, talerz, tabletki, sztućce
fot. Panthermedia

Kwas foliowy w ciąży

Niewątpliwie gwiazda wśród witamin zalecanych przyszłej mamie. Z pierwszej wizyty u lekarza mama z pewnością wyjdzie z zaleceniem jego stosowania. Co więcej – zalecany jest kobietom planującym ciążę – wówczas należy przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego przez około 4 miesięcy przed zajściem w ciążę. Profilaktycznie, każda kobieta w wieku umożliwiającym zajście w ciąże, powinna przyjmować tę witaminę.
Staraj się także jeść dużo produktów zawierających foliany – czyli naturalny kwas foliowy. A są to: pomarańcze, kapusta, brukselka, brokuły, szpinak, szparagi, rośliny strączkowe, soja, kalafior, pomidory. Staraj się (co jest możliwe!) jeść je surowe, ponieważ łatwo utracić foliany podczas gotowania.
Nie bój się przedawkowania! To bardzo bezpieczna witamina – jej nadmiar jest po prostu wydalany z organizmu wraz z moczem.

Dlaczego kwas foliowy jest ważny? Przede wszystkim zapobiega bardzo poważnym wadom cewy nerwowej (z niej rozwija się mózg i rdzeń kręgowy), takim jak: bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklina mózgowa. Ponadto zapobiega poronieniom i wadom serca.

Jod

Bardzo ważny, a często niedoceniany pierwiastek (aż połowa kobiet nie przyjmuje jodu w ciąży!) zalecany przyszłym mamom. W postaci naturalnej możesz znaleźć jod w rybach morskich, owocach morza, szpinaku, soli jodowanej.
Dlaczego jod jest ważny? Ma ogromne znaczenie dla rozwijającego się mózgu, zapobiega zaburzeniom tarczycy u mamy.

Żelazo

Zaleca się przyjmowanie żelaza zwłaszcza w II i w III trymestrze ciąży. Uzupełnij swoją dietę w produkty zawierające żelazo: suszone owoce (w szczególności morele), orzechy nerkowca, migdały, pistacje, fasolę, brokuły, szpinak i wątróbkę. Produkty te łącz z warzywami zawierającymi witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza.
Dlaczego żelazo jest ważne? Optymalna ilość żelaza w organizmie zapobiega anemii u mamy i maleństwa.

Magnez

Będąc w ciąży koniecznie – zwłaszcza jeśli jesteś narażona na sytuacje stresowe - włącz do swojej diety produkty bogate w magnez. Znajdziesz go w: kakao, pestkach dyni, kaszy gryczanej, ryżu, płatkach owsianych.
Dlaczego magnez jest ważny? Magnez aktywuje bardzo dużo enzymów, które odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego dziecka. Bierze udział w budowie kości i zębów. Zapobiega też częstym w ciąży drżeniom mięśniowym i bolesnym skurczom łydek.

Cynk

Innym ważnym składnikiem diety przyszłej mamy jest cynk, który w postaci naturalnej możesz znaleźć w kiełkach soi, kiełkach pszenicy, serach podpuszczkowych, wątróbce, fasoli i grochu.
Dlaczego cynk jest ważny? Cynk sprzyja przyrostowi masy ciała dziecka. Ma kluczowe znaczenie dla stabilności układu immunologicznego.
Z powodu dużego zapotrzebowania na witaminy oraz składniki mineralne u kobiety w ciąży mogą wystąpić niedobory niektórych składników odżywczych. Dlatego obok racjonalnego odżywiania warto swoją dietę uzupełniać preparatami wielowitaminowymi, przeznaczonymi specjalnie dla przyszłej mamy.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

cebi
cebi | 2016-10-23 16:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

piszecie o wątróbce, a przecież nie jest wskazana w ciąży ze względu na dużą ilość retinolu..

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?