Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Sprawdź, jakie witaminy są ważne w ciąży i jak je dawkować

| aktualizacja: 04.05.2017 | 3

Jesteś w ciąży i zastanawiasz się nad suplementacją witamin? Sprawdź, jakie witaminy i minerały są najbardziej potrzebne mamie i dziecku i w jakiej dawce.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Jakie witaminy w ciąży?
fot. Fotolia
Jakie witaminy w ciąży są najważniejsze i jak je dawkować? Odpowiednia, bogata w witaminy i minerały, dieta w ciąży jest ważna nie tylko dla mamy, ale i dla dziecka. To ważne, żeby składała się z urozmaiconych posiłków, bogatych w składniki odżywcze. W ciąży lekarze często zalecają też suplementowanie witamin, które chronią przed infekcjami, wadami rozwojowymi i wzmacniają organizm kobiety i dziecka. Ale jakie witaminy są ci szczególnie potrzebne w czasie ciąży?

Witaminy w ciąży: jakie są potrzebne?

Myśląc o komponowaniu diety lub suplementach witamin, weź pod uwagę przede wszystkim te witaminy:
  • witamina C - przeciwutleniacz, pomagający w pozbywaniu się wolnych rodników, mogących zagrażać rozwojowi ciąży. Z dawkowaniem witaminy C trzeba jednak uważać, bo jej nadmiar może prowadzić do kamicy nerkowej (w dawce powyżej 1000 mg/dzień).  Eksperci są zdania, że kobieta w ciąży powinna przyjmować dziennie maksymalnie 85 mg witaminy C. Dlaczego witamina C jest ważna? - Witamina uczestniczy w produkcji kolagenu, składnika niezbędnego do prawidłowej budowy chrząstki, ścięgien, skóry i kości dziecka. Właściwy poziom witaminy C u matki wspiera także rozwój psychiczny dziecka. Ponadto witamina ta chroni komórki przed uszkodzeniami, pomaga także we wchłanianiu żelaza, zwłaszcza z warzyw – wyjaśnia  Magda Suchan, dietetyk, ekspert współpracujący z Fertinea.
  • witamina D - potrzebna dla zdrowych kości, co w ciąży ma szczególne znaczenie. Właściwy poziom witaminy D w ciąży jest niezbędny dla utrzymania prawidłowego poziomu wapnia i fosforu. Minerały te odgrywają kluczową rolę w procesie kształtowania się kości i zębów dziecka. Niedobór witaminy D w ciąży może prowadzić do nieprawidłowego wzrostu kości dziecka, pęknięć, krzywicy lub zaburzeń rozwoju zawiązków zębowych. Mniejszy poziom witaminy D to także większe ryzyko wystąpienia powikłań w ciąży m.in. cukrzycy, stanu przedrzucawkowego, przedwczesnego porodu lub obniżenia masy ciała dziecka. Niedobór witaminy D w ciąży dotyczy nie tylko mamy, ale także dziecka, dlatego zalecana jest suplementacja tej witaminy w dziennej dawce 1500-2000 IU witaminy D. Kobiety z nadwagą, ciemną karnacją, przyjmujące leki (sterydy, statyny, diuretyki) oraz cierpiące na celiakię lub chorobę Crohna powinny szczególnie dbać o odpowiednią dawkę witaminy D.
  • kwas foliowy - niezbędny w diecie ciężarnych kobiet. Zaleca się też spożywanie kwasu foliowego przed ciążą. Kwas foliowy (witamina B9) chroni przed wadami rozwojowymi, wspiera prawidłowy rozwój mózgu dziecka i rdzenia kręgowego, chroniąc m.in. przed bezmózgowiem, rozszczepem rdzenia kręgowego czy niekompletnym rozwojem kręgów. W pierwszym trymestrze lekarze zalecają przyjmowanie dziennie 0,4 mg kwasu foliowego, a od czwartego do dziewiątego miesiąca ciąży 0,6 mg.  - Witamina ta zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, poronienia czy niskiej masy ciała noworodka, w wielu przypadkach obniża ryzyko komplikacji w czasie porodu, w tym wystąpienia stanu przedrzucawkowego – dodaje Suchan.
  • witamina B6 - ważna dla rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka. Pomaga w metabolizmie białka i węglowodanów, wspieraj proces tworzenia się czerwonych krwinek, neuroprzekaźników i przeciwciał chroniących organizm kobiety i płód. Badania wykazały także, że jej regularne przyjmowanie w czasie ciąży może zmniejszać nudności i  poranne mdłości. Eksperci zalecają, żeby dzienna dawka witaminy B6 u kobiet w ciąży wynosiła 1,9 mg na dobę.

Co poza witaminami?

Oprócz witamin w twojej diecie powinny znaleźć się też odpowiednie minerały. Jakie?
  • magnez - ważny dla prawidłowego podziału komórek i replikacji DNA, wspomaga wydolność układu kostnego, nerwowego i sercowo-naczyniowego kobiety i płodu. Łagodzi stres. Dzienna dawka magnezu powinna wynosić od 350-360 mg.
  • żelazo - niezbędne w produkcji hemoglobiny, chroni przed anemią w ciąży – częstą przypadłością ciężarnych. Żelazo jest też ważnym komponentem mioglobiny - białka, które dostarcza tlen do mięśni oraz kolagenu, białka które występuje w m.in. w kościach i skórze. Właściwy poziom żelaza wspiera też pracę układu odpornościowego. - Będąc w ciąży organizm musi produkować aż o 50 proc. więcej krwi. Żelazo jest mu więc niezbędne do wytworzenia czerwonych ciałek. Minerał ten odgrywa także ważną rolę w rozwoju łożyska, zwłaszcza w II i III trymestrze ciąży. Z racji tego, że chroni przed niedokrwistością, zmniejsza także ryzyko przedwczesnego porodu i poronienia - mówi ekspertka Fertinea. Dzienna dawka żelaza powinna wynosić 27 mg dziennie.
Pamiętaj, żeby nigdy nie suplementować witamin na własną rękę. Zapytaj lekarza prowadzącego twoją ciążę, czy powinnaś przyjmować dodatkowe witaminy i jaka dawka będzie dla ciebie odpowiednia.

Zobacz też:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

mazanka
mazanka | 2017-09-13 08:49 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Od początku miałam dobre wyniki, a z suplementów to jedynie folik mama brałam, też ma min. kw. DHA, wit D , teraz karmię piersią i nadal folik biorę.

Odpowiedz

Koniła
Koniła | 2017-06-27 15:47 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja podobnie jak Lilka przyjmowałam Pregnę Plus dla uzupełnienia niedoborów i podwyższenia wyników i u mnie sie mega sprawdziło:)

Odpowiedz

Lilka
Lilka | 2017-04-07 12:13 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Całą ciążę byłam pod stałą opieką lekarki. Miałam sporo badań żeby wszystko mieć dopięte na ostatni guzik i żeby wiedzieć że wszystko jest ok. Na początku mialam braki kwasów dha, żelaza i wit d3 więc większą część ciąży przyjmowałam na to tabletki pregna plus. Po tej kuracji wyniki miałam już w normie.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?