Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Zajęcia dodatkowe powinny stymulować dziecko, a nie je zanudzać - radzi psycholog

| 17.06.2015, aktualizacja: 17.06.2015 | 0

Jakie zajęcia dodatkowe wybrać dla dziecka, żeby rozwijać jego zainteresowania i pasje?

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Zajęcia dla dzieci
fot. Fotolia
Pomagają odkrywać indywidualne predyspozycje i zdolności dziecka i dostarczają mu wiele przyjemności, jednak źle dobrane i w zbyt dużej ilości mogą dziecko frustrować i nudzić. Psycholog radzi, jak odpowiednio dobrać zajęcia dla dzieci.

Jakie zajęcia wybrać dla przedszkolaka?

Zajęcia dodatkowe powinny być wybrane w zależności od wieku dziecka, jego temperamentu i usposobienia. Nieśmiałe dziecko nie będzie potrafiło zaprezentować swoich talentów w dużej grupie, nawet jeśli zajęcia będą odpowiednio dobrane do jego zainteresowań. Z kolei dziecko energiczne, będzie źle się czuło w małej grupie i ciasnym pomieszczeniu.
Dla dziecka w wieku przedszkolnym (3-6 rok życia), ważne są zajęcia ogólnorozwojowe, stymulujące wszechstronnie rozwój motoryczny i umysłowy. Dlatego najlepsze będą dla niego zajęcia ruchowe, takie jak: taniec, rytmika, pływanie; zajęcia artystyczne: plastyczne, muzyczne, teatralne oraz zajęcia poznawcze, np. językowe, techniczne, komputerowe. Udział w takich zajęciach ogólnie rozwija dziecko i pozwala odkryć jego uzdolnienia, predyspozycje i talenty, a rodzicom łatwiej będzie wybrać zajęcia dla dziecka w okresie szkolnym.

Polecamy: Zbyt dużo zajęć dodatkowych dla przedszkolaków odbija się na ich zdrowiu

Jakie są najlepsze zajęcia dla dziecka w wieku 9 - 11 lat?

Wiek pomiędzy 9. a 11. rokiem jest okresem przejściowym w rozwoju poznawczym, w którym ścierają się jeszcze niedojrzałe formy postrzegania świata z próbami logicznego myślenia. Infantylne pytania i nielogiczne odpowiedzi mieszają się z trafnymi spostrzeżeniami i uzasadnionymi wnioskami. Dziecko przechodzi od pracy na konkrecie, przykładzie, doświadczeniu do myślenia abstrakcyjnego, dzięki któremu samo logicznie dedukuje, sprawdza hipotezy, wyciąga wnioski. Odkrywa przyjemność w poszerzaniu zasobu informacji i odkrywaniu nowych obszarów wiedzy oraz czerpie satysfakcję z bycia samodzielnym w tym procesie. Dlatego wybierając zajęcia dodatkowe warto wybrać zajęcia zaspokajające ciekawość poznawczą, czyli tematyczne z różnych dziedzin wiedzy oraz usprawniające zdolność szybkiego uczenia się i efektywnego zapamiętywania.

Polecamy: Jak wspierać inteligencję dziecka? – 7 sprawdzonych rad

Rodzice powinni motywować, a nie wywierać presję

Zajęcia dodatkowe wymagają od dziecka zaangażowania i wysiłku, dlatego rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy, a nie tylko oczekiwać spektakularnych efektów. Nawet, gdy dziecku coś nie wyjdzie, warto docenić jego wysiłek: "To była dobra próba", „Ćwicz dalej, jesteś coraz lepszy!”, „Cieszę się, że się starasz!”. Taka motywacja działa na dziecko konstruktywnie i zachęca do dalszych starań, a nie rozczarowuje i zniechęca.
Niedopuszczalne jest wywieranie na dziecku presji. Często jest to niezamierzone, a tym bardziej niekorzystne, bo rodzic nie uświadamia sobie, że coś powinien zmienić w swoim zachowaniu. Niewinne pytania rodzica kierowane do dziecka po zajęciach: „Które miejsce zająłeś?”, „Czy Twoja drużyna wygrała?”, „Kto będzie grał główną rolę?”, sygnalizują, że on oczekuje tego pierwszego miejsca, wygranej, głównej roli. Właściwe, czyli wspierające a nie obciążające pytania mamy lub taty w tej sytuacji to: „Jak się bawiłeś?”, „Co było dla ciebie dziś ciekawe?”, „Czy coś cię zaskoczyło, a może rozbawiło?”. Jeśli dziecko odniosło sukces i ma powód do dumy z pewnością nie zapomni tym się pochwalić. Ważne żeby zrobiło to spontanicznie, a nie w celu zaspokojenia oczekiwań rodziców.

Konsultacja: dr n. hum. Justyna Korzeniewska – psycholog

Zobacz także: Odkryj talenty malucha
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?