Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jedzenie na odporność

| 07.04.2009, aktualizacja: 30.04.2009 | 0

Kiedy organizm walczył z wirusami i bakteriami, stracił wiele białka, witamin oraz mikroelementów. Aby maluch mógł wrócić do pełni sił, musi odzyskać straty.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
warzywa, owoce, mięso, ryba, kasza, nabiał
fot. Kowalewscy
Podczas choroby został uszkodzony nabłonek dróg oddechowych, a jeśli konieczne było podawanie antybiotyków, również flora bakteryjna jelit. W obu przypadkach organizm stracił naturalną barierę, która chroni go przed wnikaniem wirusów i bakterii. Zanim maluch odzyska odporność, minie tydzień lub dwa. W tym czasie potrzebuje dużo snu, spokoju, a także dobrze skomponowanych posiłków.
Jeśli wirusy nie oszczędziły przewodu pokarmowego i dziecko wymiotowało lub miało biegunkę, warto przez pierwszy tydzień po ustąpieniu objawów traktować brzuszek ze szczególną troską. Nie wprowadzaj wtedy nowych pokarmów. Nie zmuszaj malca do jedzenia, częściej podawaj mniejsze porcje.

Dla zdrowiejącego malca najlepsze jest karmienie piersią, ale dziecko, które dostaje już inne posiłki, potrzebuje lekkostrawnej diety. Wspomaga ona układ odpornościowy i łagodzi podrażnienia przewodu pokarmowego, pomagając śluzówce szybciej się regenerować. Oto, w szczegółach, co maluch powinien jeść.

Kasze
Jaglana, gryczana, ryż naturalny, płatki owsiane i orkiszowe oraz ciemne pieczywo zawierają dużo węglowodanów złożonych, które dostarczają sporo energii, witamin z grupy B (wzmacniają naturalną barierę obronną organizmu) i mikroelementów, m.in. magnezu i cynku (wspomaga odporność, ponieważ zwiększa liczbę przeciwciał).
Nasza rada: od 10. miesiąca zachęcaj dziecko do jedzenia grahamek, bułek orkiszowych. Na obiad rób kasze, na śniadanie – płatki owsiane, orkiszowe, jaglane, a na deser – kisiel z soku i mąki ziemniaczanej, budyń na mleku modyfikowanym.

Owoce
Podawaj ich teraz więcej (gotowanych krótko, na parze), bo to świetne naturalne źródło witamin, mikro- i makroelementów. Postaw na owoce z dużą ilością witaminy C, np. czarną porzeczkę, truskawki (od 8. miesiąca) – teraz korzystaj z mrożonych.
Nasza rada: jeśli dziecko nie chce jeść owoców, rób soki, np. z pomarańczy i mandarynek (po 11. miesiącu), dawaj też herbatki wzbogacone w witaminę C oraz gotowe przecierowe soczki. Dodatkowo podawaj wodę – pomaga oczyścić organizm z toksyn nagromadzonych podczas choroby.

Warzywa
Są niezastąpionym źródłem błonnika, który reguluje przemianę materii, wchłania różne toksyny. Zawierają składniki odżywcze (beta-karoten, witaminy z grupy B, selen, cynk, żelazo), wzmacniające układ odpornościowy. Możesz dawać maluchowi brukselkę (od 10. miesiąca), brokuły (od 6. miesiąca), szpinak (od 7.) – to dobre źródła witaminy C. Potrawy przyprawiaj sokiem z cytryny, małą ilością soli (powyżej 12. miesiąca), posiekaną natką pietruszki, koperkiem, rzeżuchą.
Nasza rada: warto, by zdrowiejące dziecko częściej jadło krótko gotowane warzywa: najlepiej marchewkę, szpinak, dynię, kabaczek, fasolkę szparagową. W menu rekonwalescenta niezastąpione są też kwaszone ogórki i kapusta lub sok z kiszonki (powyżej 2. roku życia). Mają kwas mlekowy, który dostarcza bakterii korzystnych dla przewodu pokarmowego i ułatwiających regenerację śluzówki.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?