Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Joga w czasie ciąży – wolno ćwiczyć czy nie?

| 20.12.2006, aktualizacja: 05.10.2015 | 2

Chcesz ćwiczyć w ciąży, ale obawiasz się forsownych ćwiczeń? Chcesz zachować sprawność fizyczną bez nadmiernego treningu? Oto gimnastyka dla ciebie! Joga. Poznaj z nami tajniki jogi.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)

Nie każdy lekarz pozwala przyszłej mamie na bieganie w ciąży. Jest jednak kilka dyscyplin sportu, które służą niemal każdej ciężarnej, np. pływanie czy... joga.  Tak, tak! Jogę możesz uprawiać przez cały okres ciąży, ponieważ:

  • pozwala napinać mięśnie bez ich intensywnego rozciągania,
  • usprawnia przepływ krwi w ciele,
  • uspokaja, łagodzi stres w ciąży
  • leczy wiele chorób.

Jak ćwiczyć jogę

Najlepiej codziennie lub przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, zawsze o tej samej porze (tuż po przebudzeniu lub wieczorem przed snem). Rozpocznij od dwudziestominutowych sesji, aby dojść do 40-60 minut (z tego ostatni kwadrans przeznacz na spokojny relaks).
Jeśli nigdy nie uprawiałaś jogi, zaczynaj od najprostszych asan (ćwiczeń), nie wymagających specjalnego przygotowania i sprawności fizycznej. Kieruj się zasadą, że miarą postępu są twoje osiągnięcia z dnia poprzedniego.

Ćwicz powoli, obserwując reakcje organizmu – w razie najmniejszego bólu przerwij i odpocznij. Rytm ćwiczeń dostosowuj do własnej sprawności – każde z nich można wykonywać dwie minuty, kwadrans czy nawet pół godziny.
Ważne jest ułożenie całego ciała: zarówno tych partii, które są aktywne, jak i tych, które stanowią bazę. Wykonując ćwiczenie na plecach, pamiętaj, że powinny one ściśle przylegać do podłoża – zarówno ramiona, jak i boki, a także pośladki. W asanie wykonywanej w pozycji siedzącej pośladki powinny być nieco odchylone na boki, abyś mogła dotykać kością ogonową do podłoża (siedź na złożonym w równą kostkę kocu lub na piankowej macie). Ćwicząc na stojąco, stopy ustawiaj na szerokości bioder (w odległości ok. 15-20 cm), palce nóg kieruj nieco do środka. Stopy (zwłaszcza ich zewnętrzne krawędzie) muszą przylegać do podłoża.
Ważne jest też tzw. otwieranie mostka, czyli prostowanie pleców i ściąganie łopatek (nie wolno jednocześnie unosić barków do góry – zwróć na to szczególną uwagę, zwłaszcza jeśli się garbisz).

Kolejność ćwiczeń i oddychanie przy jodze

Przystępując do ćwiczeń, powinnaś rozluźnić ciało (poświęć na to pierwsze 10-15 minut), następnie ćwicz nieco intensywniej (15-30 minut), a na koniec zrelaksuj się (5-15 minut). Możesz nieco skracać lub wydłużać każdy z etapów, ale nie powinnaś z żadnego rezygnować, bo wtedy ćwiczenia nie przyniosą spodziewanych efektów.
Równie ważne jest prawidłowe oddychanie. Najczęściej oddychamy tylko szczytami płuc, nie wykorzystując całej ich powierzchni. A do pełnego dotlenienia należy głęboko oddychać przeponą. Możesz się tego nauczyć podczas ćwiczenia jogi. Usiądź po turecku, zamknij oczy i weź długi, głęboki wdech nosem. Zatrzymaj przez dłuższą chwilę powietrze w płucach i powoli je wypuść (także przez nos). Połóż prawą dłoń na brzuchu (u góry) i sprawdź, czy przepona w czasie wdechu podnosi się, a podczas wydechu opada. Wkrótce zauważysz, że także wtedy, kiedy nie ćwiczysz, oddychasz głębiej. Oddychanie przeponą rozluźnia mięśnie brzucha – ta umiejętność przyda ci się podczas porodu, żeby zmniejszyć ból w czasie skurczów macicy.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

ewela
ewela | 2011-03-11 09:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja równiez uwazam ze jesli nie ma przeciwskazań ze strony lekarza,to jak najbardziej oczywiscie mozna chodzic na takie zajecia.
Mało tego ,ja znam swietne miejsce na Ochocie,polecam tel 600 923 373 Studio Jestem.

Odpowiedz

ewelina
ewelina | 2010-11-23 08:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Słuchajcie,to nie tylko musi byc joga-ja sama wybrałam troszke inna odmiane cwiczen a mianowicie pilates.
Biegam na zajecia raz w tygodniu,jestem w 4mc ciązy i dzieki takim ćwiczeniom czuje sie naprawde rewelacyjnie.
polecam,zwłaszcza to miejsce w stolicy
jestem.info.pl

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?