Baby online.pl
 
 
Rozwiń menu

Zdrowa dieta karmiącej mamy - 10 zasad

| 05.01.2007, aktualizacja: 28.09.2016 | 8

Karmisz piersią? Poświęć trochę uwagi swojej diecie. Twój pokarm będzie bardziej wartościowy i szybciej wrócisz do wagi sprzed ciąży!

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(15)

Kiedy maluszek rósł w twoim łonie, potrzebowałaś dodatkowo około 300 kcal na dobę. Teraz, gdy karmisz go piersią, zapotrzebowanie na kalorie jeszcze wzrasta. W pierwszym półroczu powinnaś jeść dziennie o 300-340 kcal więcej niż w czasie ciąży, a gdy maluch dostaje już pokarmy uzupełniające, ta ilość może się zmniejszyć o około 100.

Oczywiście te wskazówki należy traktować orientacyjnie. Każda kobieta ma przecież nieco inne potrzeby energetyczne. Komponując teraz jadłospis, weź pod uwagę nie tylko to, ile kalorii potrawa zawiera, ale też co dobrego (lub złego) przeniknie z niej do twojego pokarmu. Oto ważne rady na czas, gdy karmisz dziecko piersią:

1. Nie odchudzaj się!

W tkance tłuszczowej kumulują się szkodliwe substancje z pożywienia, np. metale ciężkie, pestycydy oraz izomery trans. Jeśli tracisz na wadze zbyt gwałtownie, uwalniają się one z zapasów tłuszczu zgromadzonych w czasie ciąży i przedostają do krwi, a następnie do pokarmu.

Karmiąc piersią, na pewno wrócisz do wagi sprzed ciąży, a nawet będziesz jeszcze szczuplejsza! Wystarczy, że zrezygnujesz ze słodyczy (szczególnie z gotowych ciasteczek – zawierają szkodliwe tłuszcze cukiernicze) i innych „tuczących” potraw. Twoja dieta powinna być bogata i różnorodna, by dziecko otrzymało wszystkie potrzebne mu do zdrowego rozwoju składniki.
  • Jedz codziennie 4-5 razy produkty zbożowe (chleb, najlepiej pełnoziarnisty, ryż, kasze, makaron, ziemniaki), 3-4 razy sięgaj po owoce i warzywa, 2 razy – po produkty nabiałowe (mleko, jogurty, kefiry, sery).
  • Kilka razy w tygodniu jedz jajka, drób, ryby (szczególnie morskie).
  • Kilka razy w miesiącu sięgaj po czerwone mięso (wołowinę, wieprzowinę). Do sałatek i surówek dodawaj olej (najlepiej rzepakowy niskoerukowy, oliwę z oliwek). Wypijaj około 2-2,5 litra płynów dziennie, najlepiej niegazowaną niskozmineralizowaną wodę, soki owocowo-warzywne, owocowe herbatki, mleko (około dwóch szklanek).
Jak uniknąć problemów z przystawianiem dziecka do piersi? Co może jeść karmiąca mama? Radzi ekspert:

2. Unikaj pokarmów wzdymających

W pierwszym miesiącu po porodzie nie jedz kapusty (zwłaszcza bigosu), fasoli, cebuli, nie dodawaj do potraw ostrych przypraw (czosnek, papryka, pieprz). Unikaj potraw smażonych, gdyż mogą u dziecka wywołać bóle brzuszka i kolki. Jeśli nic się nie dzieje stopniowo włączaj do diety kolejne składniki. Gdyby jednak pojawiły się niepokojące objawy (bóle brzuszka, wysypka), ponownie wyklucz dany produkt z jadłospisu. Pod koniec 6. miesiąca życia malca (jeśli jest zdrowy), możesz już jeść właściwie wszystko. Dzięki temu w przyszłości znacznie łatwiej zaakceptuje pokarmy wprowadzane do jego diety.

3. Pij mleko i kefiry

A także jogurty, zsiadłe mleko, mleko acidofilne. Zawierają cenne bakterie kwasu mlekowego, są łatwiej strawne, rzadziej wywołują alergie niż słodkie mleko. Nie pij tych napojów w nadmiarze – to nieprawda, że dzięki nim będziesz miała więcej pokarmu. Takiego działania nie ma także popularna bawarka! Jeśli twój maluszek będzie miał biegunki lub wysypki po spożywanych przez ciebie pokarmach mlecznych, w porozumieniu z lekarzem wyeliminuj je z diety. Zamiast mleka krowiego możesz pić Nutramigen lub Bebilon pepti. Pamiętaj o dodatkowej porcji mięsa i preparatach wapniowych.

Wypróbuj 5 najlepszych przepisów dla karmiących mam.

4. Nie stosuj diet eliminacyjnych „na wszelki wypadek”

To niepotrzebne, gdy nie jesteś alergiczką i nie masz w rodzinie osób z alergią. Każdemu dziecku może szkodzić co innego. Warto natomiast zrezygnować z czekolady, orzeszków ziemnych czy owoców cytrusowych. To silne alergeny, a jeśli nie będziesz ich jadać, ani tobie, ani twojemu dziecku niczego cennego nie zabraknie (inaczej niż np. gdy zrezygnujesz z mleka). Pokutuje przesąd, że karmiąca mama nie może jeść owoców z pestkami. Tymczasem unikać należy jedynie owoców drobnopestkowych (głównie poziomek, truskawek), a nie tych z dużą pestką – wiśni, czereśni, moreli, śliwek itp.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (8)
avatar

szczesliwamama
szczesliwamama | 2016-09-09 11:27 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

wszystko się zgadza, ale jednak najtrudniej jest uzupełnić zapotrzebowanie na kwasy omega-3 dha. nigdy nie lubiłam ryb i nawet teraz podczas karmienia piersią a tym bardziej w trakcie ciąży nie mogłam się przemóc i zmusić do ich jedzenia.. dobrą alternatywą była pregna 250 dha, bo dostarcza niezbędną ilość tego kwasu i nie musiałam "katować" się jedzeniem ryb ;)

Odpowiedz

bigosówka
bigosówka | 2016-07-28 18:59 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Najpierw mówią żeby nie jeść orzechów a potem żeby jeść bo cynk. Masło maślane. Idę na bigos :D

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Aga2104
Aga2104 | bigosówka | 2016-09-06 11:12 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Piszą żeby nie jest orzechów ziemnych, czyli zalecają jedzenie orzechów np. Laskowych, nerkowców, włoskich itd
...

Odpowiedz

Vera
Vera | 2016-07-10 19:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A co jeśli jem w ciągu dnia normalnie, a od 17 juz nic nie jem? Co prawda zaczyna mi burczec w brzuchu około 20, ale ja po prostu muszę schudnąć. Nie mogę czekać kolejnego roku, bo powoli wpadam w depresję przez mój wygląd...

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Gago
Gago | Vera | 2016-09-11 08:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Masakra - czytaj pierwszy punkt!. Jeżeli Ci bardziej zależy na schudnięciu niż na zdrowiu swoim i dziecka, to nie jesteście normalna!

Odpowiedz

asia_000
asia_000 | 2015-09-14 16:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ziemniaki jako produkt zbozowy? Haha! Ja to polecilabym jakies bardziej profecjonalne stronki z jadlospisami (ja czesto korzystam z przepisow femaltikera albo tym podobne)

Odpowiedz

skaa
skaa | 2011-09-30 13:17 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

A od kiedy ziemniaki to produkt zbozowy???

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Ag
Ag | skaa | 2014-07-07 20:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Skaa pewnie od tego samego momentu co ślimak to rybA :)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?