Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Dieta mamy karmiącej piersią - co można jeść?

| aktualizacja: 15.09.2015 | 1
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(8)
mama i dziecko, potrzeba bliskości
fot. fotolia
Dowiedz się, z czego powinna składać się dieta kobiety karmiącej piersią? Jakie składniki diety są najważniejsze dla mamy i jej dziecka? Ile szklanek soku może wypić karmiąca mama? Jaka forma obróbki termicznej pokarmu jest najzdrowsza?
Niemowlę w pierwszym miesiącu życia ma niedojrzały układ pokarmowy. Dieta matki, która karmi swoje dziecko piersią, ma w tym okresie ogromne znaczenie. Powinna się ona składać z substancji dostarczających energii, czyli węglowodanów i tłuszczy, substancji budulcowych, czyli białek i soli mineralnych, oraz witamin. Potrawy powinny być poddawane obróbce termicznej - gotowane lub pieczone, ale nie smażone!

Jakie produkty są dozwolone w diecie karmiącej mamy?

Dieta karmiącej matki powinna składać się z:
  • pieczywa: chleb pszenny, bułki pszenne, biszkopty, pieczywo ryżowe, pieczywo chrupkie;
  • dodatków do pieczywa: masło, oliwa z oliwek;
  • nabiału: ser twarogowy  (typu bieluch), serek wiejski, jogurty naturalne, mleko 3,2% (nie więcej niż 2 szklanki dziennie), jaja gotowane na miękko;
  • mięsa: pieczony schab lub szynka wieprzowa, cielęcina, pierś z indyka, królik, filet z kurczaka;
  • ryb: dorsz, morszczuk, pstrąg – najlepiej gotowane w wodzie, na parze, pieczone w folii;
  • kaszy i makaronów, w tym: ryż biały, ryż brązowy, kasza manna, kasza jęczmienna drobna, kasza kuskus, płatki kukurydziane;
  • warzyw: mały pomidor bez skórki i pestek, marchewka, dynia, pietruszka, ziemniak, koperek, natka pietruszki, brokuły, szpinak;
  • owoców: maliny, jabłko, banany, brzoskwinie;
  • przypraw: sok z cytryny do ryby, cukier, majeranek, bazylia, symbolicznie sól, pieprz ziołowy.
Zamiast wysokokalorycznych i ciężkostrawnych słodyczy (typu pączki) karmiąca mama powinna na deser wybrać kisiel, budyń, galaretkę owocową, czekoladę gorzką (1 kostka co 2-3 dni, ale nie częściej). Z napojów polecana jest słaba herbata (czarna lub zielona), sok jabłkowy, marchewkowy lub z buraków (ale nie więcej niż 2 szklanki dziennie soku, ze względu na zawartość cukru). Zakazane są natomiast napoje gazowane (zwłaszcza te zawierające słodziki), mocna herbata, kawa. Zawarta w tych ostatnich kofeina może przyczyniać się do problemów z zasypianiem dziecka oraz wywołać u niego niepokój.

Zobacz także: 18 sposobów, by niemowlę przestało płakać

Czym powinna się skierować karmiąca mama w wyborze produktów?

Wszystkie produkty spożywane w diecie mamy karmiącej powinny być przede wszystkim świeże i dobrej jakości. Owoce i warzywa powinny pochodzić z upraw, w których nie stosuje się nawozów sztucznych. Najkorzystniej jest spożywać warzywa świeże, np. w postaci surówek; ewentualnie gotowane lub duszone.
Białka należy przyjmować w proporcjach 40:60, przy czym 40% powinny stanowić białka roślinne, a 60% białka zwierzęce.
Ważną rolę w diecie karmiącej mamy odgrywają również tłuszcze roślinne i zwierzęce, ze szczególnym uwzględnieniem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Źródłem tych kwasów są oleje roślinne (oliwa, olej słonecznikowy, niskoerukowy olej rzepakowy) oraz tłuste ryby morskie (np. łosoś, śledź). Mama powinna unikać kwasów tłuszczowych w formie trans (są one w fast foodach, margarynach).

Polecamy: 5 najlepszych pozycji do karmienia piersią
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

B
B | 2017-01-13 14:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Czyli te mamy które głosują na nie pozwoliłyby aby dziecko głodne czekalo do konca mszy.... Karmienie piersią jest naturalne jak oddychanie. Franciszek jest super!!!!! Odrobiną światła w zdemonizowanym środowisku koscielnym

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?