Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Od kiedy jogurt i serek? Nowe zasady rozszerzania diety na 2017

| aktualizacja: 26.01.2017 | 0

Po warzywach, owocach, mięsie, jajkach i rybie kolejnym nowym produktem podczas rozszerzania diety są produkty mleczne, np. jogurt, twarożek. Musisz jednak starannie je wybierać.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(8)
Dziecko je jogurt
fot. Fotolia
Twarożek, serek,  jogurt naturalny, kefir, maślanka świetnie nadają się już dla niemowląt. Ich wartość odżywcza jest często większa niż świeżego mleka.

Co zawierają produkty mleczne?

Sery, jogurty i inne fermentowane napoje mleczne (m.in. kefir, maślanka) są dobrym źródłem wapnia (wyjątek to twaróg, który ma dość mało tego pierwiastka) i pełnowartościowego białka. Obfitują w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D) i z grupy B (zwłaszcza B2) oraz fosfor i magnez. Wszystkie składniki są dobrze przyswajalne i efektywnie wykorzystywane przez organizm (wyjątek to cukier mleczny – laktoza). Sery żółte (np. edamski, gouda) w porównaniu do mleka mają 6–7 razy więcej wapnia i fosforu, kilkanaście razy więcej witaminy A i E oraz dwa razy więcej witaminy B2 i magnezu. Fermentowane napoje mleczne (jogurt, kefir) zawierają żywe kultury bakterii, które hamują rozwój niekorzystnej flory bakteryjnej w jelitach – zapobiegają wzdęciom, zaparciom, odbudowują dobrą florę bakteryjną. Ułatwiają przyswajanie zawartych w napojach mlecznych składników odżywczych (wapnia, fosforu, białka i witamin z grupy B). Wspomagają pracę układu odpornościowego.

Od kiedy je podawać?

Produkty mleczne (twarożki, jogurty) możesz zacząć podawać, gdy dziecko skończy 6 miesięcy, pod warunkiem że nie ma alergii na białka mleka krowiego. Zacznij od małej ilości, np. 2–3 łyżeczek naturalnego jogurtu, i obserwuj reakcje.  

Jak wybierać produkty mleczne?

Dla maluchów najlepsze będą produkty naturalne, bez substancji dodatkowych i cukru. Możesz też korzystać z produktów przeznaczonych specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, ale czytaj ich skład, bo „jogurcik” to nie to samo co „jogurt”. Nie kupuj produktów 0 proc.  – są zubożone w tłuszcz, a przez to pozbawione cennych witamin. Także produkty light nie nadają się dla dzieci. Zamiast cukru mogą zawierać syrop glukozowo-fruktozowy, słodziki (np. aspartam).

Jak duże porcje może jeść maluch?

Na początek wystarczy nieduża ilość (kilka łyżeczek), by dziecko oswajało się ze smakiem jogurtu, twarożku. Początkowo może jeść produkty mleczne kilka razy w tygodniu. Jeśli nie ma reakcji niepożądanych, możesz podawać je częściej, np. raz dziennie. Po pierwszym roku życia dziecko może też jeść inne rodzaje serów. Warto je podawać, bo to cenne źródło wapnia i nauka nowych smaków.

Zobacz też: Czy jedzenie z podłogi może zaszkodzić dziecku?

Czy każdy jogurt jest probiotyczny?

Nie. Ten probiotyczny oprócz bakterii, pod wpływem których powstaje zwykły jogurt (Lactobacillus bulgaricusStreptococcus termophilus), powinien zawierać także szczepy probiotyczne (np. Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidus, Lactobacillus casei). Bakterie ze zwykłego jogurtu nie są w stanie przetrwać w przewodzie pokarmowym człowieka, a szczepy probiotyczne tak.  Na etykiecie takiego jogurtu powinna być informacja, jakie bakterie zawiera, m.in. nazwa, rodzaj, szczep. l

Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?