Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Kwas foliowy przed ciążą - kiedy i ile brać

| 28.02.2013, aktualizacja: 09.12.2013 | 8
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
Dlaczego przed ciążą powinnaś łykać kwas foliowy? Gdzie szukać kwasu foliowego?
O zaletach kwasu foliowego opowiada Krzysztof Wojciechowski z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Okres ciąży i karmienia zwiększa zapotrzebowanie organizmu kobiety na niektóre witaminy i mikroelementy. Wiele mam pamięta o konieczności uzupełniania żelaza, wapnia czy jodu w tym okresie. Rzadziej zaś o witaminie M, czyli o kwasie foliowym.

Kwas foliowy, czyli cudowna witamina M

Według specjalistów od żywienia każdego dnia należy dostarczać organizmowi ok. 0,4 mg kwasu foliowego, inaczej mówiąc witaminy M. Szczególną uwagę na jej ilość w codziennej diecie powinny zwrócić kobiety, które w najbliższej przyszłości planują ciążę. Badania naukowe wskazują, że zwiększenie spożycia kwasu foliowego na 12 tygodni przed próbą zapłodnienia może w znaczący sposób zmniejszyć ryzyko wystąpienia u dziecka rozszczepu kręgosłupa, rozszczepu podniebienia i zajęczej wargi. Przyszłym mamom zaleca się więc przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie od chwili podjęcia decyzji o zajściu w ciążę do 12. tygodnia ciąży.

Ponieważ kwas foliowy zwiększa produkcję mleka, mamy karmiące piersią również powinny zadbać o to, by dostarczać organizmowi odpowiednią ilość kwasu foliowego, czyli 0,28 mg w pierwszych sześciu miesiącach laktacji i 0,26 mg w kolejnych sześciu miesiącach. Warto pamiętać, że wysokie spożycie witaminy C powoduje, że kwas foliowy w większym niż zazwyczaj stopniu jest wydalany z moczem. A więc przyjmując witaminę C w dawce wyższej niż 2 g, należy uzupełniać kwas foliowy.

Gdzie szukać kwasu foliowego

Najbogatszym źródłem witaminy M są:
  • świeża wątróbka,
  • szpinak,
  • brukselka,
  • szparagi,
  • bób,
  • groch
  • i otręby pszenne.
Nawet po ugotowaniu wątroba, szpinak i brokuły zawierają ciągle duże ilości tej witaminy. Warto także wzbogacać potrawy o zielone części warzyw (nazwa folianów pochodzi od łacińskiego słowa folium, co znaczy liść). Dobrym źródłem kwasu foliowego są również chleb razowy, kasze, pomarańcze, banany, mleko, jogurty, ser, zielony groszek, nasiona roślin strączkowych, takich jak groch i soczewica oraz ekstrakt drożdży.

Kobietom w ciąży zaleca się codzienne przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego, np. w postaci tabletek. Dostępne w Polsce bez recepty preparaty wielowitaminowe zawierają zwykle 0,2 mg tej witaminy. Natomiast preparat zawierający witaminę w czystej postaci jest przeznaczony raczej do leczenia skutków jej niedoboru niż do profilaktyki, zawiera bowiem 5 mg lub 15 mg kwasu foliowego. Ewentualny nadmiar jest bez trudu wydalany z organizmu przez nerki.

Uwaga! Witamina M może ulec zniszczeniu, gdy przechowywana jest zbyt długo w temperaturze pokojowej bez zabezpieczenia.

Sprawdź: 6 przepisów na dania zwiększające płodność.

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (8)
avatar

Mojra
Mojra | 2016-04-17 11:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwas foliowy w tabletkach to uzupełnienie diety - niestety ta witamina bardzo słabo przyswaja się z pożywienia, więc tabletki są tu idealnym rozwiązaniem - aby mieć pewność, że odpowiednia dawka trafia do naszego organizmu. Ja wspomagam się Folikiem od wielu lat, sprawdzona marka.

Odpowiedz

Dorotea
Dorotea | 2015-10-28 13:53 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

No właśnie sama byłam zdziwiona, jak zobaczyłam Folik u mojej babci, a ja brałam go w czasie starań o dziecko i zrobiłam oczy, a babcia mi mówi, że to od lekarza w ramach profilaktyki i zapobiegania udarowi mózgu czy miażdżycy. Osoby starsze tak samo potrzebują tej witaminy jak przyszłe mamy i rzeczywiście mało o tym się mówi...

Odpowiedz

anabelle
anabelle | 2015-10-17 15:33 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

szkoda, że o kwasie foliowym mówi się tylko w kontekście ciąży, bo potrzebny jest każdemu człowiekowi, niezależnie od wieku i płci

Odpowiedz

marika
marika | 2015-10-13 15:56 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

warto podrzucić kwas foliowy swojemu mężczyźnie, bo wpływa to ruchliwość plemników :)

Odpowiedz

caprio
caprio | 2013-10-02 14:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja przyjmuję Folik, który zawiera dokładnie 0,4mg kwasu foliowego, czyli tyle, ile wynosi dziennie zapotrzebowanie.

Odpowiedz

zaria
zaria | 2013-09-20 12:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Inne witaminy nie biorą udziału w zapobieganiu wad wrodzonych u dzieci, a folik od tego chroni więc jest najważniejszy i nie warto zapominać o nim.

Odpowiedz

ania.ladeevit
ania.ladeevit | 2013-04-07 17:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W czasie ciąży powinnyśmy przyjmować nie tylko kwas foliowy, ale również te witaminy, których dostarczamy za mało w diecie. Można do tego wybrac zestaw witamin i minerałów dedykowany kobietom ciężarnym (bezpieczny dla nich i dziecka).

Odpowiedz

aldona
aldona | 2013-02-22 22:11 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Kwas foliowy jest niezwykle wazny i my kobiety powinnysmy o tym wiedzieć. Zreszta pewnie jak jestesmy na etapie planowania dziecka to powinnysmy juz w tym momencie zacząć przyjmować kwas foliowy.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?