Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Ciąża lubi kwas foliowy

| 11.03.2010, aktualizacja: 29.12.2015 | 10
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
kobieta, kuchnia, sałata
Kwas foliowy jest niezbędny w diecie kobiet w ciąży i tych, które dopiero podjęły decyzję o macierzyństwie. Gdzie go szukać? Czy wystarczy dobrze się odżywiać, by zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu na tę witaminę z grupy B?
Nie każda kobieta zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest kwas foliowy dla zdrowia ich dzieci. Badania naukowe dowodzą, iż regularne zażywanie kwasu foliowego przed i w czasie ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka, takich jak bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy przepuklina oponowo-rdzeniowa, nawet o ponad 70 procent.


Niedobór kwasu foliowego

Niedobór kwasu foliowego już w pierwszych tygodniach ciąży może być przyczyną poważnych wad rozwojowych. Przy niedoborze kwasu foliowego dojść może do zaburzeń rozwoju łożyska. Zwiększa to ryzyko poronień samoistnych, noworodek rodzi się słabszy i mniejszy, rośnie u niego ryzyko zachorowania w przyszłości na anemię, miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca, nowotwory i depresje.

Dzisiejsze zawrotne tempo życia powoduje, że odżywiamy się nieregularnie i szybko tzn. nasz całodzienny jadłospis jest ubogi w niezbędne dla zachowania zdrowia witaminy i składniki mineralne. Niedobór folianów może byś przyczyną anemii, która nie tylko niekorzystnie wpływa na stan zdrowia przyszłej matki, ale także, gdy kobieta jest w ciąży, może zakłócić prawidłowy rozwój dziecka. Szczególnie narażone na niedobory są kobiety zażywające doustną antykoncepcję, ponieważ wchłanianie kwasu foliowego jest u nich zaburzone.


Zapotrzebowanie na kwas foliowy

Foliany mają wielokierunkowe działanie w naszym organizmie, a ich odpowiednia podaż wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, a także na układ nerwowy. Ponadto kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego ukształtowania cewy nerwowej u płodu. Dlatego w celach profilaktycznych zaleca się kobietom w wieku rozrodczym jego codzienne spożycie w ilości 0,4 mg. Odpowiednia ilość kwasu foliowego jest szczególnie istotna na 4 tygodnie przed poczęciem (najlepiej, by były to 3 miesiące), ponieważ taki okres jest potrzebny do wysycenia organizmu tą niezbędną witaminą z grupy B. W czasie ciąży przynajmniej przez pierwszy trymestr powinniśmy dostarczać organizmowi 0,6 mg folianów dziennie.

Przeczytaj koniecznie: Wszystko, co powinnaś wiedzieć o pierwszym trymestrze ciąży



Dieta bogata w foliany

W celu zapewnienia odpowiedniej dawki kwasu foliowego nasz codzienny jadłospis powinien byś pełen bogatych w ten składnik produktów. Za mało jest w naszych posiłkach surowych warzyw i owoców oraz pełnych ziaren zbóż, natomiast zbyt dużo produktów wysoko przetworzonych. “Zabójcą” kwasu foliowego jest zwłaszcza nikotyna, jak też alkohol, z wyjątkiem piwa, które jest jednym ze źródeł tej witaminy. Dobrym naturalnym źródłem są nie tylko warzywa liściaste (szpinak, brokuły, kapusta, sałata), rośliny strączkowe, owoce (maliny, kiwi, awokado), kiełki pszenne, wyciąg z drożdży piwnych, żółtka jaj, wątroba, nerki itp. Ale uwaga – witamina ta jest bardzo wrażliwa na działanie promieni słonecznych i wysokiej temperatury. Toteż warzyw bogatych w witaminę nie gotujemy – tylko jemy na surowo lub “parzymy”.

Przeczytaj także: Ciąża – dieta bogata w kwas foliowy (gotowy jadłospis)!

Na uwagę zasługuje fakt, iż kwas foliowy z pożywienia jest wchłaniany jedynie około w 50 proc., dodatkowo łatwo ulega uszkodzeniu pod wpływem światła czy temperatury, dlatego trzeba – zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania jak ciąża czy anemia – sięgnąć po dostępny na rynku kwas foliowy w tabletkach.


Profilaktyka kwasem foliowym

Odpowiednia dawka kwasu foliowego zapewni zdrowie nie tylko przyszłym mamom, ale też ich dzieciom. Ponieważ nasz organizm nie magazynuje tego składnika (jego nadmiar jest usuwany z moczem) starajmy się każdego dnia spożywać jak największe ilości kwasu foliowego wraz z naturalnym pożywieniem lub uzupełniajmy dietę odpowiednimi, przebadanymi klinicznie preparatami.

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (10)
avatar

Mucia
Mucia | 2016-11-15 14:21 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

każdy lekarz mówi o tym kwasie foliowym już na etapie starania się o ciążę więc na szczęście chyba wszystkie kobiety w są świadome że trzeba go brać. Szkoda tylko że rzadziej mówi się o całej reszcie witamin i minerałów które też są bardzo ważne bo potem się stwierdza że suplementy to zło a tak naprawdę trzeba je w ciąży brać

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

bezkompromisowa
bezkompromisowa | Mucia | 2016-11-17 15:15 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

No dokładnie. Sama miałam tam że musiałam się sama dowiadywać co powinnam sobie dodatkowo brać. Kwas foliowy to oczywiście podstawa ale do tego dochodzi też jod, witamina d, b12, b6, żelazo, selen, kwasy dha cholina. troche się tego zbiera

Odpowiedz

Mucia
Mucia | bezkompromisowa | 2016-11-20 22:57 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

o cholinie to ja akurat nie słyszałam ale sobie doczytam. Też sobie sama szukałam co powinnam brać bo o wszystkie informacje trzeba sie oczywiście prosić

Odpowiedz

bezkompromisowa
bezkompromisowa | Mucia | 2016-11-21 09:58 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Cholina jest odpowiedzialna za rozwój mózgu i pamięci dziecka więc to taki dość istotny składnik. Ja ją miałam akurat w prenatalu razem z całą resztą witamin

Odpowiedz

Luiza
Luiza | 2014-12-29 09:49 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Moj ginekolog równiez odradzał zestawy witminowe, bo nie zawsze mamy takie samo zapotrzebowanie na dany komplet witamin. Dobrze jest zbadać się i oczywiscie wtedy bedzie wiadomo czego potrzebujemy. Kwas foliowy natomiast jak powszechnie wiadomo to witamina, ktora niestety nie jest dobrze wchłanialna z pozywienia. Z polecenia mojego ginekologa zakupiłam folik i zaczełam brac jeszcze przed zajsciem w ciaze.

Odpowiedz

Patka
Patka | 2014-09-30 14:05 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dokładnie - najważniejsza jest zdrowa i zbilansowana dieta bogata zwłaszcza w foliany. Jednak czasem po obróbce termicznej tracimy większość witamin z warzyw czy owoców, wiec warto wspomóc się suplementacją - ale w tym przypadku plecam Folik - jako jedyny lek, a nie suplement do tego niedrogi :)

Odpowiedz

Kjojik
Kjojik | 2011-03-31 15:52 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Mój ginekolg powiedział, a jest na prawdę mądrym lekarzem jakich mało i ma niesamowitą wiedzę. Że kwas foliowy należy przyjmować owszem planując ciążę ale potem tylko przez pierwszych 12 tyg ciąży, czyli wówczas kiedy kształtuje się cewa nerwowa. U 12-tyg płodu cewa jest w pełni wykształcona i nie należy już przyjmować kwasy, nie jest on nie tylko potrzebny, ale może być wręcz szkodliwy.
Coś w tym jest, w pierwszej ciąży w połowie zamieniłam kwas foliowy na prenatal tylko nie zauważyłam, że powinnam brać 2 kapsułki dziennie, a dziecko mimo wszystko mam genialne.
Odradza również zestawy witaminowe, a zaleca witaminy i minerały w formie naturalnej. Najważniejsza jest zdrowa i zbilansowana dieta.
Dieta w pierwszej i w drugiej ciąży opiera się o warzywa (jadłam ich na prawdę dużo, wręcz jako przekąski, są nisko kaloryczne a bogate w składniki odżywcze) + dodatki zbożowe, przetwory mleczne, owoce, produkty mięsne i ryby itp. W zasadzie nie jadłam słodyczy, nie miałam zachcianek.
W ciąży w zasadzie nie przytyłam, ostateczny rozrachunek to 8 kg na plus i zdrowe dziecko i szybki poród.

Odpowiedz

kalinka
kalinka | 2011-03-24 16:22 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

moj ginekolog poinformował mnie jeszcze przed ciążą, że zdecydowanie powinnam łykać kwas foliowy, a najlepiej kompleks witamin "femibion natal". ten akurat wybór motywował faktem, iż wiele kobiet nie przyswaja w ogóle kwasu foliowego z tabletek, natomiast kwas foliowy w femibionie ma inną postać - taką, w jakiej występuje on w naturze - i jest łatwo przyswajany przez każdą osobę bez wyjątków.

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Olkka
Olkka | kalinka | 2011-03-31 21:30 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

dokładnie - mój ginekolog też mi doradził Femibion natal i dokładnie opisał różnicę między kwasem foliowym a metafoliną, która właśnie w Femibionie występuje i całkowicie się przyswaja. myślę, że niewiele kobiet jest tego świadomych, że mogą mieć problemy z przyswajaniem kwasu foliowego.

Odpowiedz

JoannaD
JoannaD | 2010-10-12 19:31 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

zgadzam się z artykułem, ze zażywanie kwasu foliowego w ciąży i przed ciążą jest niezmiernie ważne. ja łykałam przez cały okres ciąży i przed ciążą, odraz podczas karmienia - feminatal metafolin - w którym jest duża i wystarczająca dawka metafoliny - postaci kwasu foliowego. i ze mną, i z maleństwem wszystko było i jest ok :)

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?