Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Skąd się bierze kwas foliowy

| 06.08.2010, aktualizacja: 19.12.2013 | 3
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
kobieta, ciąża, jedzenie
Nie zapominaj o zielonych warzywach. Bo zielone równa się kwas foliowy. To niezastąpiony składnik diety w ciąży.

Tego nie rób, to jedz. To jest złe, to dobre... Nieznośne, prawda? Zakazy, nakazy, dobre rady. W innej sytuacji pewnie odwróciłabyś się na pięcie i trzasnęła drzwiami, ale w ciąży… W ciąży każda informacja wydaje ci się ważna, każdą bierzesz do serca. To sprawka natury? A może po prostu zdrowy rozsądek? Apelujemy o niego. Szczególnie wtedy, gdy będzie mowa o kwasie foliowym – ważnym składniku diety przyszłej mamy. Gdzie go szukać, dlaczego trzeba go brać i w jakiej ilości? Wyjaśniamy.

Dlaczego kwas foliowy w ciąży jest tak ważny?

Kwas foliowy to witamina z grupy B. Choć brzmi to niewinnie: „Phi, taka sobie witamina”, nie może jej zabraknąć w czasie ciąży. Dlaczego? Bo bierze ona udział w powstawaniu kwasów nukleinowych (materiał genetyczny komórek) niezbędnych dla prawidłowego rozwoju dziecka. Kwas foliowy zapobiega wrodzonym wadom układu nerwowego (cewy nerwowej), chroni dzidziusia m.in. przed rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Pomaga też mamie, bo jego brak może objawiać się nadpobudliwością i kłopotami z zasypianiem.

Gdzie szukać kwasu foliowego?

Kwasu foliowego szukaj w zielonych warzywach: brokułach, bobie, brukselce, szpinaku, sałacie, natce pietruszki, szparagach, grochu, kapuście, kalafiorze… A także w warzywach strączkowych oraz papryce, pestkach dyni i słonecznika, migdałach. Gdy spodziewasz się dziecka, zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta o blisko połowę. Zadbaj więc, aby na twoim talerzu było naprawdę zielono.

Czytaj też: Czy niedobór żelaza oznacza groźną anemię?

Co niszczy kwas foliowy?

Warzywa to smaczne źródło kwasu foliowego. Niestety, witamina ta jest niezwykle wrażliwa i niewiele potrzeba, aby ją zniszczyć. Oto, co jej na pewno nie służy.
  • Długie gotowanie (średnie straty od 30 do 50 proc.). Dlatego gotuj warzywa krótko, a najlepiej jedz je surowe.
  • Światło słoneczne i wysoka temperatura. Jaki z tego wniosek? Jarzyny trzeba przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu, czyli w lodówce, nie zaś w koszu pod blatem kuchennym.
  • Długie przechowywanie. Nie warto kupować warzyw na zapas, lepiej je przygotować od razu. 
     

Kiedy kwas foliowy należy uzupełniać?

Naukowcy uważają, że kwas foliowy zawarty w pożywieniu jest wykorzystywany jedynie w 25 proc! Dlatego dietę warto uzupełniać preparatami farmaceutycznymi, np. Folik, FemiFeral (do kupienia bez recepty). Najlepiej kwas foliowy w tabletkach zacząć przyjmować cztery tygodnie przed ciążą (lub nawet kilka miesięcy, jeśli planujesz ją wcześniej). Codziennie 450 mikrogramów (0,45 mg). Gdy spodziewasz się bliźniaków, lekarz ustali indywidualną dawkę. Przyjmujesz jakieś leki? Niech twój ginekolog oceni, czy nie ma przeciwwskazań (dotyczy to kobiet chorych na padaczkę i cukrzycę). Z kwasem foliowym nie rozstawaj się przez pierwszy trymestr. Czasami zaleca się brać go dłużej, bo zapobiega też anemii, ma wpływ na wagę urodzeniową bobaska, a także może zabezpieczyć przed porodem przedwczesnym.

Czytaj też: 10 najważniejszych witamin i minerałów w ciąży

Czy kwas foliowy jest potrzebny po ciąży?

Kwas foliowy to witamina, o której nie wolno zapominać nie tylko wtedy, gdy jesteś w ciąży. Powinien ją docenić również twój partner. Oto dlaczego:
  • Zapobiega chorobom. Niedokrwistości, miażdżycy, zawałowi serca, a także niektórym nowotworom, m.in. piersi, okrężnicy, gardła.
  • Pomaga utrzymać równowagę psychiczną. Kwas foliowy bierze udział w powstawaniu serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój i spokojny sen.
  • Poprawia jakość nasienia. Chroni przed problemami z erekcją. 

Źródła kwasu foliowego
W warzywach zielonych, ale także w pomarańczowych i czerwonych, w owocach oraz innych produktach. Pamiętaj, że gotowanie i smażenie niszczy tę witaminę. Oto jej zawartość w niektórych produktach (mcg/100 g):
  • Wątroba    —   219-364
  • Otręby pszenne   —    260
  • Szpinak   —   193
  • Natka pietruszki   —   170
  • Groch   —    151
  • Bób   —   145
  • Brukselka   —   130
  • Brokuły   —   119
  • Migdały   —   97
  • Kapusta włoska   —   80
  • Sałata  —   75
  • Papryka czerwona   —   52

Wydrukuj: 7-dniowy jadłospis w ciąży

 

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

Nenefretete
Nenefretete | 2015-09-20 23:36 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja nie lubiąc warzyw zielonych i wogóle strączkowych,które odgrywają istotną rolę w trakcie starań o dziecko jak i ciąży spożywałam suplement Ferti Lady,który dostarczał mi na codzień odpowiednią dawkę witamin oraz kwasu foliowego.

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-02 15:38 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dobrze jest wybrać suplement, który oprócz kwasu foliowego zawiera również inne witaminy i minerały niezbędne kobiecie w ciąży oraz jej dziecku.

Odpowiedz

kasiaT
kasiaT | 2010-11-03 16:26 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

zielone warzywa są źródłem cennego kwasu foliowego, jednak jak widać ciężko jest zapewnić sobie i dziecku odpowiednią jego ilość. mnie lekarz zalecił suplementację feminatalem metafolin, bo kwas foliowy z tego preparatu łatwo się przyswaja.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?