Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Kwasy mądrości i odporności. 5 najlepszych źródeł kwasów omega-3

| 09.04.2008, aktualizacja: 25.09.2014 | 0

O kwasach omega-3 pewnie nie raz słyszałaś same pochlebne opinie. I nie bez powodu. Nie tylko zwiększają odporność dziecka, ale także przyczyniają się do dobrej pracy mózgu. Sprawdź, co podawać dziecku, żeby zwiększyć jego odporność.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
Dziewczynka z rybą
fot. Fotolia
Dietę, która zawiera tłuszcze z rodziny kwasów omega-3 oraz omega-6, Japończycy nazywają „brain food”, czyli żywność dla mózgu. Zawiera ona niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać. Dostarcza ich wyłącznie jedzenie oraz... suplementy diety.

Dlaczego kwasy omega-3 są cenne dla dziecka?

  • Mają działanie zdrowotne. Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 działają przeciwzapalnie, poprawiają odporność na infekcje i zapobiegają alergiom. Dzięki nim skóra nie wysusza się zbyt szybko, jest bardziej elastyczna.
  • Polepszają pracę mózgu. Wpływają na dziecko już w brzuchu mamy, zapewniając prawidłowy rozwój mózgu, siatkówki oka i układu nerwowego przed narodzinami. Później także są bardzo potrzebne. Dzięki odpowiedniej ilości kwasów omega-3 układ nerwowy dziecka lepiej funkcjonuje. Łatwiej o dobrą koncentrację podczas zabawy i nauki.
  • Pomagają w różnych terapiach. Kwasy omega-6 – m.in. w leczeniu ADHD lub chorób oczu. Ostatnie badania donoszą, że omega-3 wspomagają nawet leczenie niektórych typów nowotworów.
Zobacz też: Co jeść jesienią? Jadłospis na odporność

W diecie potrzebna jest różnorodność, dlatego warto podawać różne produkty bogate w kwasy omega-3 i omega-6. Gdzie szukać cennych kwasów?

1. Ryby morskie

Najbogatszym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie: makrela, śledź, tuńczyk, łosoś, halibut, sardynka. Ale ryby to także pełnowartościowe białko, które jest łatwo strawne i przyswajalne. Znajdziemy też w nich fosfor, cynk, selen, jod, potas, wapń, magnez.
Jak jeść? Według najnowszych zaleceń ryby możesz zacząć wprowadzać do diety dziecka równocześnie z mięsem (jako jego zamiennik) – karmionemu piersią w siódmym miesiącu, a butelką – w szóstym. Najlepiej podawać dziecku ryby gotowane, pieczone w folii, i to co najmniej dwa razy w tygodniu. Maluchom nie powinno podawać się konserw rybnych, ryb marynowanych ani wędzonych (zwłaszcza sztucznym dymem – zawiera toksyczne substancje).

2. Oleje roślinne

Najwięcej kwasów omega-3 znajduje się w oleju rzepakowym (najbogatsze źródło), sojowym, lnianym. Kwasy omega-6 w większych ilościach są natomiast w oleju kukurydzianym, sezamowym, słonecznikowym, z wiesiołka.
Jak jeść? Jeśli kwasy tłuszczowe mają być przyswojone przez organizm, oleje muszą być podawane w postaci surowej. Przygotowuj z ich dodatkiem różne sosy, np. winegret, i dodawaj do sałatek. To obowiązkowe danie przyszłej mamy.

Zobacz też: Masło, margaryna czy oliwa? 7 ważnych faktów o tłuszczach dla dziecka

3. Orzechy

Jemy je, bo są smaczne. Ale także one zawierają kwasy omega-3 oraz białko, tłuszcze, błonnik, witaminę E, kwas foliowy, potas. Pomagają leczyć anemię, ponieważ mają dużo żelaza. Powinny jeść je dzieci nadpobudliwe, bo orzechy są także bogate w magnez. Uwaga na alergie, także w przypadku karmiących mam (najsilniejsze alergeny są w orzeszkach ziemnych)!
Jak jeść? Jeżeli dziecko nie jest uczulone na orzechy, po trzecim roku życia może je dostawać łuskane w całości lub siekane, mielone – jako dodatek do surówek, wypieków, deserów.

4. Siemię lniane

Czyli nasiona lnu. Ilość zawartych w nich kwasów omega-3 i omega-6 jest porównywalna do tej, jaka występuje w rybach. Siemię lniane ma też błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny, witaminę E, cynk, lecytynę, flawonoidy i fitoestrogeny. Doskonale obniża poziom cholesterolu we krwi, ma też działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe.
Jak jeść? Można dodawać je do wypieków (babeczek, chleba, ciasteczek owsianych), wsypać do owsianki, jogurtu. Niektórzy dodają je do ciasta na naleśniki. Siemię lniane można zaparzać, jeśli nie będzie dziecku smakować, można dodać syropu malinowego, wiśniowego. Warto również uprażyć siemię na patelni bez tłuszczu, potem zemleć i dodawać do sałatek, surówek. W tej postaci ma smak sezamowo-orzechowy. Podawaj je dziecku pierwszym roku życia.

5. Suplementy diety

Na rynku jest sporo różnych preparatów zawierających kwasy omega-3 i omega-6. Jednak tych suplementów diety (podobnie jak tranu) nie należy podawać dziecku bez konsultacji z pediatrą. Podpowie on, czy w przypadku twojego dziecka jest to potrzebne, a jeśli tak, to przez jak długi czas. Dla niemowląt odpowiednie są syropy, dla starszych dzieci – kapsułki.
Jak jeść? Zazwyczaj przyjmuje się je podczas posiłków, a ilość powinna być zgodna z zaleceniem lekarza.

Zobacz też: Co robić, by dziecko nie chorowało? Nasze ABC odporności

Konsultacja: dr n. med. Marek Pleskot, pediatra, prowadzi prywatną praktykę medyczną w Podkowie Leśnej k. Warszawy, www.drpleskot.pl
 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?