Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Czas na czerwone owoce

| 04.07.2008, aktualizacja: 28.11.2013 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
maluch, dziecko, dziewczynka, truskawki, jeść
Truskawki, czereśnie, porzeczki – dojrzewają właśnie teraz. Ciesz się nimi, bo sezon na te owoce trwa krótko.
Świeże i aromatyczne dostępne są tylko latem. Myj je krótko pod bieżącą wodą. Pamiętaj, że z upływem czasu tracą witaminy, nie przechowuj więc owoców za długo. Szybko też się psują.

Jeśli twój maluch ma skłonność do alergii, najpierw podaj mu owoce przetworzone – gotowanie lub pieczenie znacznie zmniejsza ich właściwości uczulające. Starsze dzieci mogą je jeść ze skórką, ponieważ właśnie pod nią jest najwięcej cennych składników. Jeśli masz dużą zamrażarkę, możesz zrobić owocowe zapasy na zimę. Pamiętaj tylko, by przed zamrożeniem umyć je, osuszyć oraz zapakować do szczelnych woreczków. Zamrożone nie stracą cennych witamin, zwłaszcza C, której są kopalnią. Zachowują też ponad 80% innych witamin i składników mineralnych.

Maliny (od 5. miesiąca)
Źródło witaminy C, prowitaminy A, witamin z grupy B, żelaza i miedzi.
Jak podawać: niemowlętom w postaci soków, przecierów, starszym dzieciom świeże, jako przetwory – dżemy, soki, konfitury.
Uwagi: sok lub herbata z suszonych malin działa napotnie, stosuje się je przy przeziębieniu, grypie oraz anginie. Właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne mają też suszone liście malin (robi się z nich napar).

Porzeczki (od 5. miesiąca)
Bogate w witaminę C (głównie czarne). Mają żelazo, fosfor, wapń, magnez, bor i jod. Dzięki witaminie P (rutynie) witamina C z porzeczek jest świetnie przyswajana.
Jak podawać: niemowlętom jako sok lub przecier. Starszaków – świeże, najlepiej białe, bo nie są zbyt kwaśne. Czerwone i czarne porzeczki doskonale nadają się na soki oraz dżemy.
Uwagi: pomagają przy biegunkach, przeziębieniu, poprawiają odporność.

Wiśnie (od 10. miesiąca)
Mają kwaśny, soczysty miąższ. Są dobrym źródłem witaminy C, potasu, wapnia i magnezu. Zawierają też wiele witamin z grupy B.
Jak podawać: niemowlętom w postaci soków, dodatków do przecierów owocowych, starszym dzieciom świeże i jako przetwory: soki, kompoty, konfitury, dżemy, a także jako dodatek do domowych ciast.
Uwagi: pobudzają trawienie, działają przeciwzapalnie.

Truskawki (od 10. miesiąca, dla alergika – po 1. roku)
Bogate w witaminę C, sole żelaza, fosforu, wapnia, manganu, kobaltu.
Jak podawać: niemowlętom w postaci soków, przecierów, starszym dzieciom świeże, jako dżemy, kompoty.
Uwagi: 50 g zaspokaja 25% dobowego zapotrzebowania na witaminę C, polecane przy niedokrwistości z niedoboru żelaza. Dobre do zamrażania.

Poziomki (po 1. roku)
Są bogate w witaminy C, P i K, karotenoidy, żelazo, fosfor, wapń i siarkę. Zawierają małe ilości kwasu salicylowego.
Jak podawać: świeże, można je przetwarzać na dżemy i konfitury.
Uwagi: z poziomkowych liści przygotowuje się napar o działaniu moczopędnym.

Czereśnie (powyżej 2. roku)
Są bogate w potas, mają sporo składników mineralnych: fosforu, wapnia, magnezu, siarki, sodu, cynku, żelaza, miedzi, jodu oraz sporo witamin: C, A, PP i z grupy B. Dojrzewają tuż po truskawkach i są aż do połowy lipca. Mają mało kalorii, zawierają około 80% wody, więc gaszą pragnienie.
Jak podawać: najlepiej na surowo (małe dzieci muszą uważać na pestki), nie nadają się na przetwory.
Uwagi: świeże mają właściwości moczopędne, z suszonych szypułek czereśni robi się napary, które są dobrym lekarstwem przy zapaleniach dróg moczowych i nerek.


Wypróbyj nasze propozycje na dania z truskawakami:
Mus truskawkowy >>
Szybki dżemik z truskawek >>
Mleczna galaretka z truskawkami >>


Konsultacja: DR Halina Weker, specjalista w dziedzinie żywienia z IMiD w Warszawie.

td_dopisek.gif

 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?