Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Mądra Polka przed szkodą: nie daj się naciągnąć

| 14.01.2008, aktualizacja: 21.04.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
Czujność trzeba zachowywać wszędzie. Od zakupów w supermarkecie, przez podejmowanie pracy, aż do wpuszczania obcych do domu... Podpowiadamy co robić, żeby nie dać się naciągnąć. Przeczytaj, jakie masz prawa i co zrobić, kiedy spotkasz się z próbą oszustwa lub wyłudzenia pieniędzy.
Jeśli ktoś naraził cię na straty, nie wahaj się przed wezwaniem policji. W przeciwnym razie przestępcy będą coraz bardziej zuchwali. A gdy masz wątpliwości, czy osoba za progiem jest tą, za którą się podaje, nie otwieraj drzwi, tylko poproś, by wróciła do ciebie z dozorcą.

Karty płatnicze: kelner chce zabrać twoją kartę na zaplecze

Byłaś z przyjaciółką na obiedzie. Gdy doszło do płacenia, kelner chciał zabrać twoją kartę kredytową na zaplecze, tłumacząc, że tam ma terminal. Jak powinnaś postąpić?
Co mówi prawo:
Nigdy nie spuszczaj karty z oka.
Poproś kelnera, aby przyniósł terminal do stolika lub idź z nim na zaplecze. Inaczej może się okazać, że na twoim wyciągu bankowym będą zanotowane transakcje, których nie dokonywałaś, i stracisz pieniądze.
Jeżeli podczas płacenia w sklepie sprzedawca po raz drugi przeciągnie kartę przez terminal, zażądaj zaświadczenia na piśmie, że nie uzyskał połączenia z bankiem.

To warto wiedzieć o kartach płatniczych

Nie udostępniaj karty i numeru PIN nikomu, nawet zaufanej osobie.
Nie zapisuj kodu PIN. Postaraj się go zapamiętać lub, jeśli musisz, zapisz go np. w odwrotnej kolejności. Wpisując PIN, zasłaniaj ręką klawiaturę bankomatu lub terminalu POS.

Zakupy: cena przy kasie inna niż na półce

Robiłaś zakupy i skusiła cię niska cena kremu. Przy kasie okazało się, że kosztuje on jednak więcej, niż wskazywała na to etykieta na półce. Na twój sprzeciw kasjerka oświadcza, że musisz zapłacić tyle, ile wybiła kasa. Kto ma rację?
Co mówi prawo:
Pamiętaj, że zgodnie z prawem obowiązuje cię cena, którą sprzedawca umieścił przy towarze. Dlatego jeżeli przy płaceniu okaże się, że jest ona wyższa, idź z paragonem do punktu obsługi klienta i zażądaj zwrotu nadpłaty.

To warto wiedzieć o prawach konsumenta

Nie daj sobie wmówić, że jeśli kupujesz coś na wyprzedaży, to nie masz prawa do reklamacji. Może być tak tylko wówczas, gdy nabywając towar, wiedziałaś o jego wadzie. Niezgodne z prawem konsumenta są także wywieszki sklepowe w rodzaju „po odejściu od kasy reklamacji nie przyjmujemy”. W razie problemów ze zwrotem towaru w takim sklepie powiadom urząd ochrony konkurencji i konsumenta.
Nie płać za szkodę spowodowaną w sklepie, jeśli powstała nie z twojej winy. Jeżeli biorąc do ręki słoik z kawą, upuściłaś go, zapłacisz za stłuczkę. Natomiast gdy strata powstała na skutek wadliwego ustawienia towarów na półkach lub złej jakości artykułów do pakowania – winę za to ponosi sprzedawca i on płaci za szkodę.
Nie wierz sprzedawcy, że za każdy towar, który rozpakowałaś w sklepie, musisz zapłacić. To oczywiste, że za rozfoliowaną płytę będziesz musiała zapłacić. Inaczej jest w przypadku urządzeń czy ubrań. Masz prawo dokładnie obejrzeć produkt, nawet gdy wymaga to naruszenia oryginalnego opakowania.

Taksówki: podejrzanie wysoka opłata za przejazd

Jechałaś taksówką na dworzec. Na miejscu kierowca zażądał dwukrotnie wyższej kwoty, niż ta, którą zapłaciłaś poprzednio za przejazd tą samą trasą. Jak nie dać się naciągnąć następnym razem?
Co mówi prawo:
Jeżeli masz wątpliwości co do wysokości opłaty za przejazd, zażądaj rachunku. Kierowca musi podbić go pieczątką imienną (sprawdź, czy dane zgadzają się z identyfikatorem) i opisać trasę przejazdu (skąd–dokąd). Jeżeli nie chce wystawić rachunku – możesz odmówić zapłaty. W razie kłopotów – wezwij straż miejską. Przypadek nieuczciwości taksówkarza zgłoś w Biurze Działalności Gospodarczej i Zezwoleń, które wydaje licencje.

To warto wiedzieć jeżdżąc taksówkami

Patrz, do jakiego samochodu wsiadasz. Musi mieć na dachu transparent z napisem „taxi” (nie „tax” czy „taksi”). W górnym rogu szyby drzwi tylnych powinna znajdować się naklejka z opłatą za kilometr, a na przednich drzwiach numer boczny. W samochodzie w widocznym dla pasażera miejscu musi znajdować się identyfikator ze zdjęciem, zawierający dane kierowcy. Jeżeli samochód nie ma tych oznaczeń – nie wsiadaj do niego.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?