Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Prosty sposób, aby nauczyć dziecko mówić

| 10.04.2013, aktualizacja: 04.02.2016 | 0

Nie możesz się doczekać pierwszych słów dziecka, postaraj się z nim jak najczęściej rozmawiać, a kiedy skończą ci się tematy, możesz mu śpiewać.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Śpiewanie przyspiesza rozwój mowy
fot. Fotolia
Śpiew, wbrew pozorom, to nie jest tylko taka dziwna rozrywka, którą uskuteczniają w domowych pieleszach niespełnieni artyści. Śpiewanie umili zasypianie, z powodzeniem zastąpi bajkę na dobranoc, zajmie malucha, który nudzi się na długim spacerze. Ale na tym nie kończą się korzyści. Przypomnij sobie kilka piosenek. Jeśli nie przychodzi ci do głowy żaden utwór z dziecięcego repertuaru, możesz nucić nawet piosenkę z filmu „Czterej pancerni".

Śpiewanie wpływa na rozwój mowy

Dzieci, którym się dużo śpiewa, więcej gaworzą, łatwiej też przychodzi im nauka mówienia. Jak to możliwe? Śpiew spowalnia dźwięki mowy, sprawia, że samogłoski brzmią dłużej niż podczas mówienia. Gdy śpiewasz piosenkę, dziecko ma szansę dobrze się w nie wsłuchać. Jego układ nerwowy opracowuje usłyszane dźwięki dwa razy wolniej niż w przypadku dorosłych. Gdy śpiewasz „Wlazł kotek na płotek",  dziecko uczy się, jak brzmią samogłoski a, o, e. Przyjdzie czas, że zacznie je samo odtwarzać. Stąd już tylko krok do doskonałej wymowy.

Poszerza słownictwo

Piosenki poszerzają zasób słów. Zwykle pewnie rozmawiasz z dzieckiem o kaszce z malinami, przygodach świnki Peppy, dinozaurach, wyjściu na plac zabaw lub spacerek – to dobrze. Bo każda rozmowa to okazja, aby poznawało znaczenie nowych słów. Ale o drzemocie, co razem z senkiem chodzi koło płota maluch może dowiedzieć się właściwie tylko z piosenki, podobnie jest z popielnikiem, z którego iskiereczka mruga, doboszem zuchem, królewną z marcepana, itp. Dzięki piosenkom nawet całkiem małe dziecko ma szansę stać się bardzo elokwentne.

Udoskonala umysł

Melodia piosenek jest przetwarzana w prawej półkuli, a tekst w lewej (u osób praworęcznych). Słuchanie śpiewu, ale także i samo śpiewanie, wymaga współpracy obu półkul, więc stymuluje tworzenie się między nimi połączeń. Dzięki zaangażowaniu obu półkul dziecko łatwiej uczy się piosenek i trwale je zapamiętuje. Jeśli połączysz melodię z dowolnym tekstem, zwiększasz szansę na jego zapamiętanie (można np. śpiewać tabliczkę mnożenia). Śpiew pobudza czynność płata skroniowego, obszaru mózgu, który jest zaangażowany w zapamiętywanie. Dlatego zazwyczaj dobrze pamiętamy teksty piosenek z dzieciństwa, np. kołysanek, które śpiewała nam babcia, a trudniej odtwarzamy stare wierszyki. 

Zobacz film: Jak wspierać rozwój mowy niemowlęcia.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?