Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Naturalne sposoby łagodzenia bólu porodowego

| 20.09.2011, aktualizacja: 29.02.2016 | 0
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
kobieta, ciąża, mężczyzna, mama, tata, masaż, plecy
fot. Panthermedia
Żaden z nich nie sprawi, że poród przestanie boleć jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jednak dzięki nim poczujesz się lepiej!
Jeśli nawet naturalne metody nie są tak skuteczne jak zastrzyk czy znieczulenie zewnątrzoponowe, warto z nich korzystać. Pomogą ci uporać się z lękiem, napięciem, zmęczeniem i poczuciem bezradności, słowem: z wszystkim, co potęguje odczuwanie bólu. Mają jeszcze jedną ogromną zaletę: nie wiążą się z żadnym ryzykiem dla matki ani dla dziecka. Co może ci pomóc?

1. Wsparcie bliskiej osoby

 Intensywność odczuwania bólu i to, jak sobie z nim radzimy, zależy między innymi od kondycji psychicznej, dlatego obecność kogoś bliskiego podczas porodu (męża, siostry, mamy, itd.) ma naprawdę znaczenie. Tak jak już mówiliśmy: mniejszy stres równa się mniejsze napięcie. Według badań, na które powołuje się Fundacja „Rodzić po Ludzku”, kobiety, które mogły liczyć na wsparcie w trakcie porodu, rzadziej korzystały z farmakologicznych metod znieczulania porodu, rzadziej miały cesarskie cięcie i poród zabiegowy, częściej natomiast odczuwały satysfakcję.

2. Zmiana pozycji

Spacerowanie, kołysanie biodrami, stanie, kucanie, siadanie na piłce albo worku sako, stawanie przy drabinkach – wszystko to może sprawić, że ból stanie się bardziej znośny.

3. Ciepły prysznic

Strumień wody skieruj na brzuch i dolny odcinek kręgosłupa. To naprawdę przynosi ulgę, poza tym ciepło i szum wody działają uspokajająco.

4. Prawidłowe oddychanie

Prawidłowe, czyli takie, jakiego uczą w szkole rodzenia: głębokie, angażujące przeponę, z długim wydechem. Warto je dobrze przećwiczyć, bo pozwala dotlenić organizm i wszystkie narządy wewnętrzne, rozluźnić spięte mięśnie i uspokoić się.

5. Krzyk

A właściwie nie krzyk, lecz wydawanie przeciągłych, trudnych do opisania dźwięków. Wielu kobietom pomaga pozbyć się napięcia.

6. Masaż dolnego odcinka kręgosłupa

Przynosi ulgę i pomaga się zrelaksować, dlatego namów partnera, by się go nauczył w szkole rodzenia.

Jest jeszcze wiele innych metod: akupunktura, joga, siadanie na piłce, robienie kociego grzbietu i inne. Spróbuj znaleźć taką, która będzie najlepsza dla ciebie.

7. Poród w wodzie

Tak naprawdę trudno powiedzieć, czy poród w wannie rzeczywiście mniej boli, bo nie da się tego zmierzyć obiektywnie. Kobiety, które rodziły w wodzie i bez niej, twierdzą jednak, że różnica jest kolosalna, choć nie ma co liczyć na to, że wszystko odbędzie się całkiem bezboleśnie.
  • Woda rozluźnia, a rozluźnione mięśnie sprawiają, że mniej odczuwa się zmęczenie i ból.
  • W wannie łatwiej o wygodę. Można w niej przyjąć bardziej komfortową pozycję.
  • Znaczenie ma też otoczka. Intymna atmosfera, łagodne oświetlenie, muzyka.
Uwaga! Nie w każdym szpitalu można rodzić w wodzie (adresy znajdziesz, korzystając z wyszukiwarki na stronie www.rodzicpoludzku.pl) i nie każda kobieta może dziecko wydać na świat w ten sposób (przeciwwskazania to m.in. infekcje dróg rodnych).

Konsultacja: lek.med. Artur Kucharski, ginekolog-położnik ze szpitala im. A. Falkiewicza we Wrocławiu.

Czytaj też:
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?