Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Nauka programowania dla przedszkolaków: sprawdź, czemu warto!

| aktualizacja: 23.05.2016 | 0

Dlaczego warto uczyć dzieci korzystać z nowoczesnych technologii? Bo to przyszłość. O mądrym podejściu rodziców do tabletu i nauce programowania dla przedszkolaków w programie Mistrzowie Kodowania Junior opowiada Magdalena Olborska z firmy Samsung.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
programowanie
fot. fotolia.com
Rodzice często wstydzą się, że dają dziecku tablet czy komputer. Często też nie mają pomysłu, jak dziecko ma z nich korzystać, mimo, że te sprzęty to już stałe wyposażenie większości polskich domów. Co więcej, rodzice przenoszą na dziecko swój strach przed nowymi technologiami. Boją się, że „to za wcześnie”, że dzieci się uzależnią, że elektronika jest szkodliwa dla ich zdrowia. Czy diabeł rzeczywiście jest taki straszny?  

– Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie nie „kiedy” wprowadzać dzieci w świat nowoczesnych technologii, ale „jak” to mądrze zrobić – uczula Magdalena Olborska – Program Mistrzowie Kodowania Junior pokazuje jak przy pomocy kodowania rozwijać wśród najmłodszych kompetencje społeczne takie, jak praca w grupie i dążenie do kompromisu.

– Świat pędzi, a kontakt z nowymi technologiami jest nieunikniony. Wychodząc temu naprzeciw uczymy dzieci jak bezpiecznie i pożytecznie korzystać z urządzeń cyfrowych, tak samo jak uczymy je myć zęby i przechodzić przez ulicę
– dodaje.

Programowanie: dla rodziców nowe, dla dzieci naturalne

To, co dla nas – rodziców – jest nową technologią, dla dzieci jest naturalnym elementem krajobrazu. Zadaniem rodziców jest ustrzec dzieci przed negatywnymi skutkami korzystania z tzw. elektroniki, ale nie przed samą technologią.  

Jednym ze sposobów jest nauka programowania dla najmłodszych. Dzieci, które będą umiały tworzyć programy komputerowe, będą mniej naiwne i zwyczajnie bezpieczniejsze w sieci. Przestaną być bezmyślnymi odbiorcami wszystkich treści, jakie znajdą się na ekranie. Znając podstawy programowania, będą wiedziały, że to, co im się wyświetla, ktoś właśnie w ten sposób zaplanował. 

Mistrzowie Kodowania: nauka programowania dla dzieci

W 2013 roku Samsung uruchomił pilotażowy program Mistrzowie Kodowania. Polega on na prowadzeniu lekcji kodowania dla dzieci przez przeszkolonych nauczycieli z danej szkoły. Do tej pory w programie wzięło udział 1300 szkół. W sumie objął on ok. 100 tys. dzieci w całym kraju. Obecnie trwają prace nad włączeniem nauki programowania do podstawy programowej dla klas 1-3 szkół podstawowych. Lekcje miałyby się odbywać niezależnie od nauczania informatyki.

W 2015 r. wystartował program Mistrzowie Kodowania Junior dla przedszkolaków. Wzięło w nim udział 18 przedszkoli z całego kraju, łącznie 1200 dzieci. Od września br. do programu będą mogły przystąpić inne przedszkola.

Jak wygląda nauka programowania dla przedszkolaków?

– Zajęcia dla przedszkolaków zostały dostosowane do poziomu i możliwości dzieci. Trwają ok. 30 minut, bo dzieciom w wieku 3-6 lat trudno się dłużej skupić. Sercem tego programu jest mata edukacyjna – gigantyczna plansza, która przypomina planszę sudoku. Można na niej też grać w szachy czy memo. Oprócz maty jest jeszcze ok. 400 klocków z kolorowymi obrazkami, cyframi i strzałkami czyli tzw. klockami ruchu. Zaprojektowali ją nauczyciele przedszkolni, których zaprosiliśmy do współpracy – tłumaczy Olborska. 



Dzieci w przedszkolu programują głównie na macie: tworzą wspólne zbiory, wymyślają proste gry. Np. programują ścieżkę, którą musi pokonać kotek, aby dostać się do punktu zaznaczonego na macie. Trasę kota dzieci wyznaczają za pomocą klocków ruchu – takich samych piktogramów, jakich używa się w programie Scratch Junior – mówi Olborska. 

– Zajęcia z tabletami są uzupełnieniem tej edukacji – dodaje Oborska. – Dzieci w ten sposób utrwalają pojęcia i umiejętności poznane na macie. Do realizacji zajęć wykorzystywane są aplikacje m.in. Scratch Junior. Zajęcia z tabletami odbywają się max. 2 razy dziennie po 15 minut. Po każdych ćwiczeniach z tabletami dzieci bardzo chętnie przechodzą do kolejnego etapu zajęć. Nie zdarza się, żeby dzieci protestowały, bo nauczyciel proponuje im inną aktywność.

Tablet dla dziecka nie taki straszny – jeśli rodzic ma na niego pomysł

– Do niedawna uważaliśmy, że korzystanie z nowych technologii to jest jakaś aktywność, jak sport czy czytanie książek. Powoli wychodzimy z takiego postrzegania świata. Można powiedzieć, że kontakt z technologiami jest narzędziem, które ułatwia nam zdobywanie informacji, naukę i rozrywkę – mówi Magdalena Olborska. 

– Jedna z współpracujących z nami nauczycielek powiedziała, że „tablet jest dziś częścią piórnika”. To pokazuje, że tablet czy komputer nie jest przedmiotem samym w sobie, na którym powinniśmy być skupieni, ale uzupełnieniem naszego codziennego życia. To nie człowiek ma być oddanym technologii. Trzeba kształtować takie nawyki, żeby ją umiejętnie wykorzystać do swoich celów. W takim kierunku idzie edukacja na świecie. To chcemy pokazać w Mistrzach Kodowania.

Czytaj też: 6 umiejętności, bez których dziecko nie poradzi sobie w życiu
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?