Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Nietrafiona zabawka. Czy można zwrócić prezent kupiony przez internet?

| 17.12.2014, aktualizacja: 24.12.2014 | 0

Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas dla dzieci, które dostają w tym okresie najwięcej prezentów w roku. Julia Mandel, prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się m.in. w e-handlu, odpowiada na co zwrócić uwagę kupując zabawki w sieci i kiedy można zwrócić nietrafiony prezent.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
fot. Fotolia.pl

Świąteczne prezenty przed wszystkim powinny sprawić radość najmłodszym. Dzieci potrafią być bezpośrednie i czasem krytyczne w swojej ocenie. Przed zakupem warto skorzystać ze sprawdzonych metod i poprosić swoją pociechę o napisanie tradycyjnego   listu do Świętego Mikołaja. Dzięki temu unikniemy rozczarowania i konieczności zwrotu prezentów. Jednak może przytrafić się wiele nieprzewidzianych okoliczności, dlatego podpowiadamy, jak wybrnąć z kłopotliwej sytuacji.

Polecamy: Bezpieczne zakupy w sieci - o czym warto pamiętać.


Mój syn dostał na Mikołaja zdalnie sterowany samochód. Niestety auto jeździ znacznie wolniej niż sugeruje opis na stronie. Czy mogę zwrócić zabawkę?

Julia Mandel: Kupującym w sieci przysługuje ustawowe 10 dni na zastanowienie się i ewentualny zwrot towaru. Jeśli prezent nie spodoba się dziecku, w tym terminie można odesłać produkt. W przypadku gdy opis produktu znacznie różni się od funkcji zabawki, konsumenci mogą skorzystać z prawa do reklamacji. Warto pamiętać o tym, że w przypadku reklamacji koszty odesłania przesyłki ponosi sprzedawca internetowy.

Moja córka chciałaby zostać chemikiem, dlatego dostała od Mikołaja zestaw do eksperymentów. Niestety po wykonaniu kilku prób stwierdziła, że zostanie piosenkarką. Czy możemy zwrócić produkt jeśli już przeprowadzaliśmy doświadczenie?

Julia Mandel: Konsumenci mają możliwość sprawdzenia zakupionego produktu. Nie oznacza to jednak, że mogą oni do woli eksploatować towar. Obecne przepisy prawne wymagają, aby zwracany produkt był w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach tzw. zwykłego zarządu. Nowa ustawa o prawach konsumenta szczegółowo definiuje politykę zwrotów. Według nowych przepisów, które wejdą w życie 25 grudnia, konsument ma prawo do sprawdzenia charakteru, cech i funkcjonowania zakupionej rzeczy. Jakie czynności wchodzą w zakres sprawdzenia? Najlepiej odnieść się do zakupów w sklepie stacjonarnym i sprawdzić przesłany produkt w ten sam sposób, w jaki byśmy go sprawdzili robiąc zakupy w tradycyjnym sklepie.

Czytaj też: O jakich prezentach marzą dzieci?

Nasze dziecko kocha muzykę, więc dostało od nas kod upominkowy iTunes na ściągnięcie swoich ulubionych kawałków. Niestety chłopiec przez pomyłkę pobrał nie ten album. Czy możemy odstąpić od umowy?

Julia Mandel: Kupując w sieci produkty cyfrowe warto pamiętać o kilku zasadach. Przed rozpoczęciem pobierania warto upewnić się, czy na pewno ten album chcemy pobrać. Gdy rozpocznie się pobieranie, wówczas jest już za późno na zwrot i odstąpienie od umowy.

25 grudnia wchodzą w życie nowe przepisy dla branży e-commerce, które zmienią między innymi zasady odstąpienia od umowy oraz reklamacji. Czy nowe prawo będzie miało wpływ na moje świąteczne zakupy?

Julia Mandel: Przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta będą wiążące dla wszystkich umów zawartych od 25 grudnia. Oznacza to, że zakupy świątecznych prezentów odbędą się w oparciu o aktualne przepisy prawne. Dla przykładu, jeśli kupujący zamówi świąteczny prezent i po świętach zechce odstąpić od umowy, wówczas będzie miał 10 dni na zwrot towaru. Kupujących obowiązuje bowiem to prawo, które było wiążące w momencie zawarcia transakcji. Jednak już po świętach kupujących obowiązywać będzie nowe prawo. Warto, aby przed zrobieniem zakupów konsumenci zapoznali się z nowymi zapisami. Dla przykładu, od 25 grudnia kupujący będą mieli więcej czasu na odstąpienie od umowy (14 dni). Jednak sklepy internetowe mogą się wstrzymać ze zwrotem środków do momentu, kiedy otrzymają produkt. Obecnie płatność powinna zostać zwrócona w terminie 14 dni od skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy.

Julia Mandel jest prawnikiem w Trusted Shops.
Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 18 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych.

Czytaj też: Ile wydamy na prezenty świąteczne dla dzieci?
Julia  Mandel konsultacja: Julia Mandel
prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się w e-handlu
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?