Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

5 niezbędnych składników w diecie - od nich zależy zdrowie twojego dziecka

| 10.09.2013, aktualizacja: 04.11.2014 | 1

W czasie ciąży dziecko jest całkowicie zależne od ciebie i twojego stylu życia, a więc także diety. Dla jego prawidłowego rozwoju szczególne znaczenie ma 5 składników odżywczych. Sprawdź, gdzie je znaleźć.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(1)
ciąża, dieta w ciąży, kobieta, brzuch w ciąży, warzywa, odżywianie w ciąży
fot. Ermolaev Alexandr - Fotolia.com

Pierwszych 1000 dni życia dziecka, czyli okres od poczęcia do 2. urodzin, to unikalny czas, w którym możesz wyjątkowo skutecznie zadbać o przyszłe zdrowie dziecka. Jak? Przede wszystkim poprzez prawidłowe odżywianie w ciąży i odpowiednie karmienie dziecka już po narodzinach. A jakich składników szczególnie nie może zabraknąć?

DHA (kwas dokozaheksaenowy) w ciąży

To najlepiej przebadany kwas z grupy omega-3. Jego korzystny wpływ na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży i karmiących piersią został wielokrotnie potwierdzony w badaniach naukowych. Odpowiednia dawka kwasu DHA zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, wpływa na rozwój centralnego układu nerwowego, mózgu i siatkówki oka, a także może zapobiec rozwojowi cukrzycy, otyłości czy alergii u dziecka. Zgodnie z polskimi zaleceniami kobiety w ciąży powinny suplementować min. 200 mg DHA dziennie, jeśli spożywają mało ryb - to 400–600 mg, a w przypadku ciąży o zwiększonym ryzyku przedwczesnego porodu nawet 1000 mg DHA dziennie.

– DHA ma zbawienny wpływ na rozwój dziecka w czasie ciąży i po porodzie. Odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia silnego systemu immunologicznego, a przy okazji wspiera rozwój dziecka – jego inteligencji czy zdolności postrzegania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Piotr Socha, kierownik Oddziału Gastroenterologii, Hepatologii i Zaburzeń Odżywiania w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”.

Źródłami DHA w diecie są:

• algi morskie,
• tłuste ryby morskie,
• mięso organów wewnętrznych zwierząt, np. wątroby,
• olej rybi.

Niezwykle ważne jest zapewnienie DHA wysokiej jakości, bez ryzyka zanieczyszczenia metalami ciężkimi (takimi jak rtęć), dioksynami oraz innymi szkodliwymi dla płodu toksynami. Wyjątkowo bezpiecznym, wolnym od zanieczyszczeń źródłem jest DHA z alg morskich, szczególnie polecany dla kobiet w ciąży, matek karmiących, niemowląt i dzieci.

Kwas foliowy w ciąży

Kwas foliowy to kolejny niezbędny czynnik wzrostu i rozwoju dziecka w twoim brzuchu. Jego spożywanie już w pierwszym okresie ciąży znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej nawet o 70 proc. Okazuje się jednak, że w Polsce niestety tylko 50 proc. kobiet wie o konieczności jego suplementacji.

W żywności kwas foliowy występuje m.in. w:

• nasionach soi,
• drożdżach piekarniczych,
• zarodkach pszenicy,
• białej fasoli,
• grochu,
• szpinaku
• i natce pietruszki.

Pochodzący z diety nie wystarcza jednak na pokrycie zapotrzebowania kobiety w ciąży, która powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego dziennie.

Wydrukuj gotowe jadłospisy dla kobiet w ciąży.

Witamina D w ciąży

Na prawidłowy przebieg ciąży korzystnie wpływa także witamina D, którą dostarczamy do organizmu poprzez syntezę skórną i wraz z pożywieniem. Zapobiega ona zahamowaniom wzrostu płodu, wrodzonej krzywicy i osteopenii (czyli początkowej fazie osteoporozy), opóźnieniom wzrastania w pierwszym roku życia oraz rozwojowi wczesnej próchnicy zębów u dzieci. Naturalnym źródłem witaminy D są:

• ryby morskie,
• jaja,
• wątroba,
• orzechy.

Według najnowszych zaleceń, aby zbudować odpowiednie zasoby witaminy D w organizmie swoim i dziecka, kobiety ciężarne powinny zażywać od 800 do 1000 IU witaminy D na dobę. Dawki poniżej 800 IU nie są niestety wystarczające do pokrycia potrzeb mamy i dziecka.

Jod w ciąży

Jod to czwarty zalecany składnik diety przyszłej mamy. Buduje tarczycę (Uwaga! Nowe zalecenia - w ciąży trzeba badać tarczycę) i wchodzi w skład jej hormonów, zarówno u kobiety ciężarnej, jak i płodu. Spożywanie odpowiednich dawek jodu może zapobiec poronieniu, powstaniu wad wrodzonych czy śmierci okołoporodowej. Jod znajdziesz np. w:

• wodach mineralnych,
• soli kuchennej, bo jest w niego w całej Polsce wzbogacana.

Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego każda ciężarna powinna otrzymywać 150–200 ug/dobę jodu (w formie tabletek).

Żelazo w ciąży

Kobietom ciężarnym zaleca się także suplementację żelaza, które odpowiada za transport tlenu w organizmie i jest niezbędne podczas powstawania czerwonych krwinek w szpiku. Jego niedobór może być przyczyną anemii u kobiet w ciąży oraz u ich dzieci. w żelazo obfituje głównie czerwone mięso. W okresie ciąży zaleca się suplementację 30 mg żelaza na dobę, a w przypadku niedoboru od 60 do 120 mg.

Sprawdź, po czym poznać, że brakuje ci żelaza.

O prawidłowej diecie nie możesz zapomnieć także podczas laktacji, kiedy twoje mleko jest jedynym pokarmem dziecka.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (1)
avatar

aliciamarie
aliciamarie | 2013-10-15 13:23 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Dobry stosunek kwasów omea-3 do omega-6 jest niezbedny: beautybook.pl/pl/nowosci/Lej-olej-pl

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?