Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Nowa piramida żywienia

| 03.01.2007, aktualizacja: 23.04.2007 | 2

O nowej piramidzie żywienia opowiada dr Halina Weker, specjalista w zakresie żywienia dzieci w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)


Czy najnowsze zalecenia naukowców i dietetyków powinno się stosować także i dla dzieci? O nowej piramidzie żywienia opowiada dr Halina Weker, specjalista w zakresie żywienia dzieci w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie.




Jeśli uda Ci się wyrobić w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe, możesz uznać, że odniosłaś rodzicielski sukces. Ale uwaga! Nie wolno tworzyć napiętej atmosfery wokół jedzenia, pouczać i zakazywać, ciągle podkreślać, co jest zdrowe, a co nie. Po prostu sama odżywiaj się prawidłowo, a dziecko – to naturalne – będzie Cię naśladować. W komponowaniu zdrowego rodzinnego menu pomoże Ci piramida żywienia. Jak zinterpretować te zalecenia naukowców?

Jedz zdrowo, żyj zdrowo – poznaj nową piramidę żywienia
Naukowcy i specjaliści do spraw żywienia doszli do wniosku, że czas zmodyfikować dotychczasową piramidę żywienia. Nowa jest popierana przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne i Polskie Naukowe Towarzystwo Otyłości i Przemiany Materii. Im niżej produkt w piramidzie, tym częściej należy po niego sięgać.

Tak było (od góry):
I Mięso, tłuszcze zwierzęce i roślinne.
II 2 porcje mleka i produktów mlecznych.
III 3 porcje owoców.
IV 4 porcje warzyw.
V 5 porcji produktów zbożowych.

Tak jest (od góry):
I Czerwone mięso.
II Produkty mleczne lub suplementy wapnia.
III 2 razy dziennie ryby, jaja lub drób.
IV Orzechy, rośliny strączkowe; 1-3 dziennie.
V Produkty zbożowe z pełnego ziarna w większości posiłków.
VI Tłuszcze roślinne – oliwa, olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy.
VII Codzienna aktywność fizyczna, przeciwdziałanie otyłości

Czy piramida żywienia to żywieniowa Biblia?
Nie można popadać w przesadę. To wynik pracy naukowców z Harvardu, którzy przeanalizowali wyniki wielu tysięcy badań dotyczących zdrowia i żywienia. Na tej podstawie zmienili dotychczasowe wskazówki dietetyczne. Amerykanie cierpią na „epidemię” otyłości i naukowe gremia starają się znaleźć wyjście z tej sytuacji.

Czy nam, Polakom, również grozi „epidemia” otyłości?
Także w naszym kraju problem narasta. Co trzeci Polak ma nadwagę lub jest otyły! Taki sam problem dotyczy 5-15% dzieci i młodzieży. Jeśli kilkulatek jest otyły i jego rodzice ważą zbyt wiele, z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że malec, gdy dorośnie, będzie miał problemy z nadmierną masą ciała, a więc i ze zdrowiem.

Czy wskazówki nowej piramidy żywienia obowiązują również dzieci?
Ogólne zasady piramidy można stosować także u starszych dzieci i u młodzieży. Jednak ze względu na wyjątkowe potrzeby rozwijającego się organizmu jadłospis dziecięcy musi się różnić od diety dorosłego. Z piramidy wynika, że dorosłym zaleca się spożywanie wyłącznie tłuszczów roślinnych – olejów i oliwy. Tymczasem dzieci powinny jeść również niewielkie ilości świeżego masła, mleko, jogurty, sery. Składniki pokarmowe tych produktów są niezbędne do prawidłowego rozwoju.
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (2)
avatar

Anonim
Anonim | 2007-09-06 11:06 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Bardzo dobry artykuł ale aż prosi si o schemat tejże piramidy

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

ja
ja | Anonim | 2012-02-14 20:22 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

W nowej piramidzie jest błąd - powinno być napisane: " 2 razy w tygodniu jaja, ryby, czy drób", a nie 2 razy dziennie.

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?