Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jest nowa piramida żywienia! Ważne zmiany w zaleceniach, co jeść

| 26.01.2016, aktualizacja: 27.01.2016 | 0

Zaskoczenie! Zdeklasowane zostały produkty zbożowe — już nie zaleca się ich jedzenia 5 razy dziennie. Pierwszy raz w zaleceniach znalazły się orzechy, przyprawy, a nawet... kawa! Ale zupełnie coś innego jest najważniejsze.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
jedzenie
fot. Panthermedia
Nowa piramida nie nazywa się już Piramidą Żywienia, ale Piramidą Żywienia i Aktywności Fizycznej. — Jej myśl przewodnia to: mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika – mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.
Nowa piramida, czyli zalecenia ekspertów dotyczące żywienia, ma na celu to, żebyśmy byli zdrowsi, szczuplejsi, nie chorowali na serce, cukrzycę, nowotwory.

Nowa piramida żywienia:

Co zmieniono w piramidzie żywienia?

W Piramidzie Żywienia i Aktywności Fizycznej najważniejsza jest podstawa. Im wyżej w górę, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.
  1. U dołu piramidy, czyli to, co najważniejsze: znalazła się aktywność fizyczna. To ważne zalecenie, bo eksperci pierwszy raz mówią wprost: codzienny ruch jest koniecznością: bez niego nie mamy szans być zdrowi. Ruch zapobiega otyłości, cukrzycy, chorobom serca, nowotworom. Możesz jeść zdrowo, ale bez aktywności fizycznej się nie obędzie. Zalecana aktywność fizyczna to 30-45 minut dziennie.
  2. Na 1 miejsce spośród produktów, które należy jeść awansowały warzywa i owoce. Trzeba je jeść jak najczęściej: 4-5 razy dziennie, a nawet częściej (jako przekąska). Ale uwaga: ważniejsze jest jedzenie warzyw niż owoców. — Warzywa i owoce spożywajmy więc jak najczęściej i w jak największej ilości. Powinny stanowić co najmniej połowę, tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce – mówi prof. Jarosz.
  3. Produkty zbożowe spadły na drugie miejsce. Już nie muszą być dodatkiem do każdego posiłku. Spośród produktów zbożowych najlepiej wybierać pełnoziarniste.
  4. Mleko i produkty mleczne: zaleca się picie dziennie co najmniej 2 szklanki mleka. Można je zastąpić jogurtem. kefirem, serem.
  5. Mięso, ryby, jajka, rośliny strączkowe: to ważny element diety, jako źródło białka, witamin, składników mineralnych. Zaleca się ograniczenie mięsa do o,5 kg tygodniowo. Warto zastępować je rybami, jajkami, fasolą, soczewicą.
  6. W piramidzie pierwszy raz znalazły się zioła. Mają zastępować sól, której jemy za dużo. Nie tylko poprawiają smak, ale też są ważnym źródłem składników mineralnych i witamin. Nadmiar soli może prowadzić do nadciśnienia, a w konsekwencji do zawałów serca i udarów mózgu.
  7. Orzechy: pierwszy raz znalazły się w piramidzie. Doceniono fakt, że zawierają tłuszcze dobre dla zdrowia, zwłaszcza z grupy omega-3.
  8. Woda: jest u dołu piramidy: zaleca się picie wody co najmniej 1,5 l wody dziennie. Kawa i herbata są na górze piramidy: można je pić, ale rzadko. Najlepiej bez cukru.
Czytaj też: Żywność z chemią przyczyną cukrzycy u dzieci


 
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?