Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Kiedy podać pierwszą kaszkę? O produktach zbożowych dla niemowlaka - nowe zasady 2016

| 29.08.2016, aktualizacja: 08.11.2016 | 0

Gdy dziecko kończy pół roku, to już najwyższy czas, by wprowadzić do jego diety nowe produkty, także zbożowe – na początek kaszki i kleiki. Jak to zrobić? Po trochu i po kolei.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(2)
Dziecko je kaszkę
fot. Fotolia

Z pewnością twoje dziecko spróbowało już warzyw i owoców. Teraz przychodzi czas na kolejną nowość. Maluchy zwykle lubią produkty zbożowe. Na początek wybierz kaszki i kleiki bezglutenowe, w tym te najlepiej strawne, np. kaszkę ryżową. Później podawaj też te z ziaren mało oczyszczonych, bo są najzdrowsze.  

Jakie mają wartości?

Produkty zbożowe dostarczają sporej ilości kalorii (węglowodany złożone, głównie skrobia) – to ważne dla dziecka, bo ilość energii, którą czerpie z mleka (mamy lub modyfikowanego) przestaje mu już wystarczać. Po czwartym, a już zdecydowanie po szóstym miesiącu życia maluchowi wyczerpują się też zapasy żelaza, które przekazała mu mama – kasze i inne produkty zbożowe to cenne źródło tego składnika. Zawierają też inne ważne składniki mineralne: fosfor, wapń, potas, magnez, oraz witaminy, szczególnie z grupy B, które m.in. ułatwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zaś witamina PP (niacyna), której szczególnie dużo jest w kaszy jęczmiennej, ma spore znaczenie w zapobieganiu anemii. Produkty zbożowe dostarczają sporych ilości błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego.

Od kiedy podawać produkty zbożowe?

Kaszki, kleiki możesz wprowadzić do diety niemowlęcia już w piątym miesiącu życia (chyba że decydujesz się karmić wyłącznie piersią przez pierwsze pół roku życia dziecka), początkowo w małych ilościach. Zacznij od produktów bezglutenowych, potem podaj glutenowe (patrz też ramka). Na podanie dziecku glutenu masz czas do końca pierwszego roku życia. O kolejności wprowadzania różnych produktów zbożowych decyduje oczywiście zawartość glutenu, ale też ich postać, stopień rozdrobnienia. Drobne kasze można wprowadzić wcześniej niż grubsze, które wymagają umiejętności sprawnego gryzienia. Kaszkę lub kleik podawaj jako osobny posiłek (porcja ok. 150 g), ale zacznij od małych ilości. 

Zobacz też: 9 kroków do samodzielnego jedzenia

Co na początek?

Zacznij od kaszek, które mają gładką konsystencję.

  • Drobne kaszki. Kaszkę lub kleik możesz przygotować samodzielnie w domu lub skorzystać z gotowych produktów (kaszki zbożowej bezmlecznej lub zbożowo-mlecznej, sprawdź na opakowaniu wiek dziecka, dla którego jest przeznaczona). Pamiętaj, że popularna kasza manna to kasza glutenowa (podaje się ją później niż bezglutenową np. ryżową, kukurydzianą). Możesz od niej zacząć tzw. prowokację glutenem – na początek podaj małą ilość. 
  • Drobne kasze. Ośmiomiesięczny maluch, który umie już dość sprawnie jeść gładkie pokarmy, może próbować dań, w których wyczuwalne są miękkie kawałeczki (grudki). Do zupek możesz dodawać np. drobną kaszę krakowską. Dzięki miękkim cząsteczkom dziecko zacznie uczyć się jeść pokarmy o mniej jednolitej konsystencji. Potem wprowadź drobną kaszę jęczmienną, pęczak, a następnie kaszę gryczaną.
  • Chrupki i herbatniki. Nadają się dla maluchów w 8–9. miesiącu, które próbują same jeść – łatwo rozpuszczają się w buzi, więc trudno się nimi zakrztusić. Wybieraj herbatniki i biszkopty przeznaczone specjalnie dla dzieci. Te zwykłe często zawierają niezdrowy utwardzany tłuszcz. Podawaj je z umiarem, jako przekąskę – nie mogą zastępować głównych posiłków. 
  • Pieczywo. Zacznij od jasnego, np. białego chleba, bułki. Pod koniec pierwszego roku życia można podawać dziecku też bułeczki grahamki, a gdy skończy rok – chleb razowy

Jakie zboża są najlepsze dla niemowlaka?

Wybieraj dla dziecka produkty jak najmniej przetworzone, naturalne, bez dodatków smakowych i cukru.

  1. Ryż: kleik, kaszka, ryż. Zawiera białko roślinne i skrobię, dość mało witamin, minerałów i błonnika. Naturalnie bezglutenowy.  
  2. Kukurydza: kasza, mąka. Bogata w węglowodany, prowitaminę A, potas, magnez i fosfor. Naturalnie bezglutenowa. 
  3. Gryka: kasza gryczana, krakowska, makaron. Zawiera sporo lecytyny oraz witaminy E. Naturalnie bezglutenowa.
  4. Proso: kasza jaglana. Bogate m.in. w fosfor, żelazo i witaminę A. Naturalnie bezglutenowe.
  5. Pszenica: kasza manna, mąka, kuskus, bułki, makaron. Jest bogata w składniki mineralne (sód, wapń, magnez, żelazo), a także witaminy B1, B2, B12, D, E, K, PP. Zawiera gluten. 
  6. Żyto: mąka, chleb razowy, chleb sitek, graham. Zawiera dużo wapnia, potasu, żelaza i witaminę E oraz z grupy B. Zawiera gluten. 
  7. Jęczmień: kasza pęczak, perłowa. Kasza perłowa jest łatwiej strawna niż pęczak, ale ma mniejszą zawartość składników mineralnych i witamin z grupy B. Zawiera gluten.
  8. Owies: płatki owsiane Jest bogaty w wapń, żelazo, fosfor, jod oraz witaminę E i z grupy B, a także w błonnik. Może zawierać gluten, jednak tylko w postaci zanieczyszczeń.


Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk, pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie

 

Zobacz też:

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?