Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Jak oddychać w ciąży? Rady na płytki oddech i zadyszkę

| 28.06.2010, aktualizacja: 27.11.2013 | 4
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
kobieta, ciąża, ćwiczenia w ciąży
Trudno ci oddychać? Masz płytki oddech i zadyszkę? Zatyka cię? W ciąży problemy w oddychaniem to normalka. Jednak można oddychać lepiej, bardziej świadomie – uczą się tego sportowcy, jogini, śpiewacy, muzycy. Przyszłe mamy mogą się tego nauczyć w szkole rodzenia.

W ciąży kobiety często miewają zadyszkę i problemy ze swobodnym oddychaniem. Jednak można zaradzić płytkiemu oddechowi i zadyszce. Uczyć się oddychania? Po co? Przecież oddycham od chwili, gdy jestem na świecie – pomyślisz. To prawda, jednak większość ludzi oddycha za płytko i za szybko. Mimo że są różne rodzaje oddychania, oddychanie w ciąży warto poprawić. 

Efektem płytkiego i zbyt szybkiego oddechu jest niedotlenienie i znużenie. Kto by chciał się tak czuć podczas ciąży? Dzięki świadomemu oddychaniu pozbędziesz się problemu z oddychaniem i zadyszki, a będziesz mieć więcej energii, zadbasz o dotlenienie siebie i dziecka, a przede wszystkim łatwiej i szybciej będziesz rodzić (sprawdź, co będzie się działo podczas porodu).

Jak poprawić płytki oddech w ciąży

Gdy zasypiasz, twój płytki za dnia oddech staje się głęboki, miarowy i spokojny, a ciało się rozluźnia. Naucz się tak oddychać w ciągu dnia. Pomoże ci w tym uwiadomienie sobie, gdzie znajduje się mięsień nazywany przeponą.

Aby dowiedzieć się, w którym miejscu masz przeponę, połóż się na plecach i wciągnij powietrze tak, aby uniósł się brzuch, a nie klatka piersiowa. Trzymając rękę pod piersiami, na końcu żeber poczujesz, jak jakiś mięsień pracuje. To właśnie przepona unosi się i opada. Teraz możesz zacząć dalszą naukę głębokiego oddechu:
  1. Usiądź wygodnie, opierając się plecami np. o ścianę oparcie krzesła lub kanapę. Gdy nabierzesz wprawy w dobrym oddychaniu, będziesz mogła ćwiczyć w każdej pozycji.
  2. Połóż dłoń na przeponie. Dzięki niej poczujesz, jak w trakcie oddychania brzuch będzie się unosić i opadać.
  3. Weź głęboki wdech i wyobraź sobie, że tlen wypełnia całe twoje ciało, dociera do palców stóp i czubka głowy.
  4. Pilnuj, by klatka piersiowa pozostawała nieruchoma. Dla ułatwienia wyobraź sobie, że przy wdechu wypinasz brzuch i napełniasz go powietrzem. Ramiona nie powinny się unosić.
  5. Przez lekko uchylone usta spokojnie wypuszczaj powietrze. Nie spiesz się, wydech powinien trwać prawie dwa razy dłużej niż wdech. Z początku możesz mieć kłopoty z zachowaniem rytmu. Zwykle trudno się od razu oduczyć starych nawyków. Ale regularny trening czyni mistrza! Zresztą nie tylko oddychania – warto być aktywnym i ćwiczyć całą ciążę, bo sport świetnie poprawia samopoczucie.
Ćwiczenia dla ciężarnych - na basenie:


Rady na płytki i słaby oddech w ciąży

- W trzecim trymestrze ciąży po kilku takich ćwiczeniach możesz poczuć gwałtowne ruchy dziecka w brzuchu. Na pewno mu w ten sposób nie szkodzisz! Oddychanie przeponą rozluźnia mięśnie brzucha. Dzięki temu, gdy pojawią się porodowe skurcze, macica będzie miała więcej miejsca, co zmniejszy ból.
- Nie zaczynaj treningu oddechowego zaraz po posiłku. Możesz sobie w ten sposób zafundować zgagę lub mdłości. Jak walczyć z mdłościami ciążowymi.
- Zakończ trening, jeśli poczujesz zawroty głowy albo przed oczami pojawią ci się mroczki. Prawdopodobnie narzuciłaś swoim płucom za duże tempo. Najlepiej, gdy w ciągu minuty wykonasz sześć do dziesięciu oddechów.


Męcząca zadyszka w ciąży

Zadyszka to kłopot wielu przyszłych mam. Zwykle pojawia się w trzecim trymestrze ciąży (które to tygodnie? Sprawdź nasz kalendarz rozwoju ciąży), gdy macica powiększając się, zaczyna uciskać płuca przez przeponę. Jednak nie jest to powód do niepokoju. 
- Krótszy oddech nie oznacza, że dziecku brakuje tlenu i np. grozi mu niedotlenienie.
- Aby ułatwić  oddychanie, staraj się trzymać plecy prosto, gdy siedzisz, a do snu układaj się w pozycji półleżącej. Nie forsuj się.
- Dwa, trzy tygodnie przed porodem możesz poczuć poprawę. To znak, że brzuch obniża się, bo dziecko, szykując się do narodzin, zaczęło powoli przesuwać się do dolnej części miednicy.



separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (4)
avatar

s
s | 2015-06-14 00:56 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

mam jedno dziecko i nikty nie chodziłam do szkoły rodzenia

Odpowiedz

klara
klara | 2011-02-22 09:42 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Rzeczywiscie pilates jest tutaj świetnym rozwiazaniem jesli przez okres ciąży chcemy pozostać aktywne.Jednak ja musze wspomnieć o tym,ze np.w studio na Barskiej jest specjalny program ćwiczeń dla przyszłych mam i nazywa sie on Aktywne 9mc.

Odpowiedz

wiktoria
wiktoria | 2010-11-03 13:32 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

JA polecam mamom w ciązy zajęcia z pilatesa.Ja sama uczestnicze w takich,gdzie prowadzi je instruktorka która sama jest w ciązy.WIec jakos inaczej sie ćwiczy i mamy takie lustrzane odbicie tego co dzieje sie z naszym ciałem
jestem.info.pl

Odpowiedz

wiktoria
wiktoria | 2010-11-03 13:24 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

JA polecam mamom w ciązy zajęcia z pilatesa.Ja sama uczestnicze w takich,gdzie prowadzi je instruktorka która sama jest w ciązy.WIec jakos inaczej sie ćwiczy i mamy takie lustrzane odbicie tego co dzieje sie z naszym ciałem
jestem.info.pl

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?