Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

9 zasad zdrowego odżywiania w ciąży

| 19.12.2006, aktualizacja: 04.11.2014 | 3
separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(3)
kobieta, mama, odżywianie w ciąży
Jak jeść, żeby dostarczyć sobie i dziecku wszystkich potrzebnych mikroelementów, a jednocześnie nie przytyć?
Zapoznaj się z podstawowymi zasadami odżywiania w czasie ciąży.

1. Nie głódź się w ciągu dnia

Rano nie jesteś głodna, w pracy wypijasz tylko kawę, a zaczynasz jeść wieczorem? To błąd! Dziecko nie może mieć tak długich przerw w dostawie cennych składników odżywczych. Jeśli długo nie jesz, twój organizm, aby umożliwić maluszkowi wzrost, spala twoją tkankę tłuszczową. Produktami ubocznymi tego procesu są substancje, które mogą przeniknąć przez łożysko i zaszkodzić dziecku. Nie licz obsesyjnie kalorii. Jeśli od czasu do czasu skusisz się na coś tuczącego, nic złego się nie stanie. Dbaj jednak, by jadłospis był jak najbardziej urozmaicony.

Sprawdź: Jadłospis w ciąży na 7 dni

2. Jedz regularnie

Idealna zdrowa dieta w ciąży to pięć do sześciu posiłków dziennie. Pamiętaj, że w ciąży głodząc siebie, głodzisz także dziecko. A poza tym sama sobie strzelasz gola: nie masz skąd czerpać energii, zatem stajesz się senna, słaba i rozdrażniona.

3. Nie za dużo, nie za mało

Zapotrzebowanie na energię w pierwszych trzech miesiącach ciąży nie wzrasta wcale, a w kolejnych trymestrach średnio o 300 kalorii dziennie. Dużo bardziej, bo nawet o 50 do 100 proc., wzrasta zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne i witaminy. Wnioski? Nie należy jeść za dwoje, ale trzeba jeść mądrze, unikając pustych kalorii. W czasie ciąży powinnaś przybrać na wadze od 9,5 (jeśli przed ciążą ważyłaś sporo) do 16 kilogramów (jeśli byłaś bardzo szczupła i ważyłaś za mało). Skorzystaj z naszego kalkulatora wagi w ciąży, by sprawdzić, czy tyjesz prawidłowo.

Rozwiąż test: Ile przytyjesz w ciąży?

4. Pij na zdrowie

W zwalczaniu ciążowych dolegliwości pomoże ci woda. Zapobiega zmęczeniu, które często ma związek z odwodnieniem. Pomaga zwalczać dokuczliwe nudności: wystarczy, że będziesz pamiętać, by popijać ją często w ciągu dnia. Zapobiega zaparciom, które dają się we znaki wielu przyszłym mamom. Jest też niezastąpiona podczas wymiotów, biegunki i gorączki – zapobiega groźnemu dla Ciebie i dziecka odwodnieniu. Potrzebujesz około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepiej, gdy część dziennego zapotrzebowania na płyny pokryjesz, pijąc niskozmineralizowaną wodę mineralną albo źródlaną. Oprócz niej pij także mleko (jeśli lubisz), soki owocowe i warzywne. Czarną herbatę najlepiej zastąpić ziołowymi lub owocowymi. Z mocnej kawy lepiej zrezygnować albo ograniczyć się do jednej filiżanki dziennie. Większość lekarzy godzi się, by przyszłe mamy (szczególnie te z niskim ciśnieniem) wypiły czasem słabszą kawę z mlekiem.

Czytaj też: W ciąży nawet śniadanie powinno być ciepłe

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

To bzdura ze głodząc sie
To bzdura ze głodząc sie | 2016-06-25 09:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Grodzisk dziecko. Matka ma owszem deficyt w mineralna co jest dla niej niezbyt dobre ale dziecko ściągnie i tak swoje z organizmu. Zbadam w zyciu duzo kobiet ktore nie miały ci do garnka włożyć, w ciazy były szczuplejsze niż ja a mimo wszystko rodziły zdrowe fajne dzieciaczki

Odpowiedz

lenya86
lenya86 | 2008-06-12 15:48 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Do 10 tyg ciąży męczyły mnie straszne nudności i to w dodatku wieczorami- kiedy już zjadłam, skończyłam pracę i kładłam się spać. Próbowałam wielu rzeczy- sucharków, które pomagały mi rano (ale wieczorem już nie), miętowych herbatek, skórki od chleba ale nic mi nie pomagało- to co zjadłam zwróciłam z nawiązką. Pewnego dnia w drodze powrotnej do domu jak zwykle zrobiło mi się nie dobrze i to do tego stopnia że musiałam wysiąść z tramwaju. Wysiadłam tuż obok McDonald'a i złapała mnie straszliwa chęć na frytki, bez zastanowienia rzuciłam się po ich kupno po czym wszamałam je z wielkim smakiem i o dziwo odechciało mi się zwracać!!! Mało tego w ten wieczór nudności już mnie w ogóle nie męczyły a ja czułam się doskonale!!! Od tej pory za każdym razem wracając do domu kupowałam sobie paczkę frytek ( w McDonaldzie). Po 11 tygodniu moje problemy z nudnościami całkowicie się skończyły (zaczęły się inne:) a ja nie przytyłam ani kilograma! Uważam więc że puste kalorie w niektórych przypadkach mogą okazać się zbawienne i wcale nie trzeba z nich całkowicie rezygnować. Sądzę też że to co podpowiada nam organizm powinnyśmy traktować jak biblię a nie pogrążać się w kolejnych "mądrych" czasopismach na temat tego co wolno a czego nie!!! Wsłuchajcie się w siebie, ciąża ma być przyjemnością a nie udręką dyktowaną przez zakazy i nakazy.

Odpowiedz

grilek8
grilek8 | 2008-05-10 10:29 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Jestem w 10 tyg ciąży i od pewnego czasu nie mogę jeść. Wszystko co wezmę do ust ciągnie mnie na wymioty. Czuję głód ale jak mam coś zjeść to mnie odrzuca. Niby to normalne nudności i w ogóle, ale ja mam już dość poraźcie coś:-(

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?