Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co jeść w drugim trymestrze ciąży?

| 19.12.2006, aktualizacja: 04.11.2014 | 5

W drugim trymestrze ciąży ważny jest nie tylko dobór, ale i jak największe urozmaicenie posiłków. Zobacz, co powinno teraz znaleźć się na twoim talerzu, aby nic nie zakłóciło zdrowego rozwoju dziecka.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(9)
ciąża, dieta, banan, pomidory, dieta w ciąży
fot. Fotolia
Czy wiesz, jak dużo różnorodnych składników odżywczych dziecko potrzebuje w drugim trymestrze ciąży? Co zdajesz sobie sprawę z tego, co dzieje się, gdy dziecku brakuje np. wapnia albo żelaza, którego w danej chwili niezwykle potrzebuje? Cóż, czerpie go wówczas z twoich zasobów, bo natura jest bardzo roztropna. Nie wymaga natychmiastowego zaspokajania potrzeb żywieniowych dziecka, ale jednocześnie nie pozwala ich lekceważyć. Sprawdź, co jeść w drugim trymestrze, żeby natura nie musiała nic od ciebie pożyczać.

Co powinnaś wiedzieć o dziecku w drugim trymestrze ciąży?

Drugi trymestr to okres, w którym maleństwo bardzo szybko się rozwija. Zmieniają się proporcje jego ciałka: główka jest teraz mniejsza w stosunku do tułowia, wydłużają się rączki i nóżki, zaczyna kostnieć tkanka chrzęstna. Cieniutką, przezroczystą skórę pokrywa meszek. Dojrzewa mózg, powstają liczne połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi, które umożliwiają pojawienie się nowych umiejętności. Dziecko potrafi ssać kciuk, połyka płyn owodniowy, staje się bardzo aktywne. Gdy ma 16-20 tygodni, możesz poczuć jego pierwsze ruchy. Pod koniec drugiego trymestru potrafi mrugać oczkami, wodzić wzrokiem, reaguje na różne dźwięki. Czuje, gdy głaszczesz swój brzuch i zmieniasz ułożenie ciała. Jego serduszko pracuje teraz bardzo intensywnie – przepompowuje ok. 30 litrów krwi na dobę, by dostarczyć dużo tlenu do wszystkich komórek. W szóstym miesiącu ma ok. 30-33 centymetrów długości, a waży 600-900 gramów.

Czego dziecko najbardziej potrzebuje w drugim trymestrze ciąży?

W drugim trymestrze twoje maleństwo potrzebuje składników do tworzenia krwi. Szczególnie rośnie teraz zapotrzebowanie na:
  • żelazo, którego niedobór może dla mamy skończyć się osłabiającą cały organizm anemią (sprawdź,  jak uniknąć anemii w ciąży),
  • kwas foliowy i witaminy z grupy B,
  • różnorodne biało do budowy nowych komórek nerwowych, tkanek, mięśni i kości,
  • dużo wapnia i wody,
  • cynk (jest w chudym mięsie, fasoli i grochu),
  • jod oraz kwasy tłuszczowe omega-3 (znajdziesz je w oliwie z oliwek oraz tłustych rybach morskich).

Co w pierwszym trymestrze ciąży powinnaś jeść najczęściej?

Dziecko w drugim trymestrze potrzebuje bardziej wartościowych, a nie bardziej kalorycznych posiłków. Zapotrzebowanie energetyczne podczas całej ciąży rośnie jedynie o 300 kcal. 
  • Jedz nabiał, jajka, chude mięso, tłuste ryby (jak najmniej przetworzone), kasze, brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, soję, tofu, zielone warzywa, pestki z dyni, suszone morele i śliwki, owoce bogate w witaminę C.
  • Mleko możesz zastąpić jogurtem i kefirem, jedz żółty ser (bogatsze źródło wapnia niż twaróg).
  • Pij 2 litry niegazowanej wody (sprawdź, dlaczego picie wody w ciąży jest takie ważne)
  • Zrezygnuj z dużej ilości soli, tłuszczów zwierzęcych, słodyczy i białego pieczywa.
Wypróbuj przepis na: Pesto pietruszkowe - źródło żelaza w ciąży?

Ile możesz przytyć w drugim trymestrze ciąży?

Twoja waga nie powinna zmieniać się gwałtownie. Najlepiej, gdy rośnie systematycznie, o 200-450 gramów tygodniowo. W drugim trymestrze ciąży powinnaś przytyć około 6 kg. Jeśli chcesz sprawdzić, czy tyjesz teraz prawidłowo, skorzystaj z naszego kalkulatora wagi w ciąży


Czytaj też: Dlaczego w ciąży nawet śniadanie powinno być ciepłe?
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (5)
avatar

alamakota
alamakota | 2013-07-13 11:49 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Od wielu lat mimo miniaturowej kuchni niemal wszystkie posiłki przygotowuję sama - bez "gotowców". Listy czego dziecko w konkretnym okresie potrzebuje są bardzo przydatne.
W wielu miejscach czytam o ograniczaniu kawy czy soli ze wzgl. na nadciśnienie.
A co w przypadku bardzo niskiego? Moje od kilku m-cy wynosi między 80/40 a 95/54, czyli jak to niektórzy określają "na granicy świadomości". Jestem w 2 tc. Picie dużej ilości wody, ruch i kawa nie zmieniają ciśnienia. Jak zupełnie zacznę unikać kawy i czegoś co lekko podniesie mi ciśnienie to prześpię resztę ciąży ;-) We Francji picie słabego (ew. rozcieńczonego wodą wina do obiadu jest na porządku dziennym, w Irlandii bywa podobnie. Mój lekarz przy tym ciśnieniu nawet zachęcał do picia kawy (choć przez dłuższy czas patrzeć na nią nie mogłam). Czy jedzenie mięsa w ciąży jest konieczne? Mdli mnie od początku ciąży na samą myśl o nim. A tatuś maleństwa mógłby je jeść 5 x dziennie...

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

alamakota
alamakota | alamakota | 2013-07-13 11:50 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

miało być w 22 tc a nie w 2 ;-)

Odpowiedz

alamakota
alamakota | 2013-07-13 11:34 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Od wielu lat mimo miniaturowej kuchni niemal wszystkie posiłki przygotowuję sama - bez "gotowców". Listy czego dziecko w konkretnym okresie potrzebuje są bardzo przydatne.
W wielu miejscach czytam o ograniczaniu kawy czy soli ze wzgl. na nadciśnienie.
A co w przypadku bardzo niskiego? Moje od kilku m-cy wynosi między 80/40 a 95/54, czyli jak to niektórzy określają "na granicy świadomości". Jestem w 2 tc. Picie dużej ilości wody, ruch i kawa nie zmieniają ciśnienia. Jak zupełnie zacznę unikać kawy i czegoś co lekko podniesie mi ciśnienie to prześpię resztę ciąży ;-) We Francji picie słabego (ew. rozcieńczonego wodą wina do obiadu jest na porządku dziennym, w Irlandii bywa podobnie. Mój lekarz przy tym ciśnieniu nawet zachęcał do picia kawy (choć przez dłuższy czas patrzeć na nią nie mogłam). Czy jedzenie mięsa w ciąży jest konieczne? Mdli mnie od początku ciąży na samą myśl o nim. A tatuś maleństwa mógłby je jeść 5 x dziennie...

Odpowiedz

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-18 22:08 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Właśnie, że w ciąży energia (ilość dostarczanych kalorii) nie jest najważniejsza, tylko jakość pożywienia i dostarczanie odpowiedniej ilości witamin, minerałów, kwasów omega.

Odpowiedz

Paula LURR, Szczecin
Paula LURR, Szczecin | 2011-08-02 20:58 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

BH.115.
MOTTO: Kobiety w CIĄŻY muszą mieć energię, najlepiej z pożywienia. ***

ZDROWIE ORAZ DOBRE SAMOPOCZUCIE POWINNY BYĆ WYNIKIEM JEDZENIA, CZYSTEGO ORAZ ENERGETYCZNEGO POŻYWIENIA:
Głównie bez toksyn i oczywiście nie powodującego; OTYŁOŚCI czy też CUKRZYCY typu 2. Zdecydowanie uważam, że konsumowanie różnych produktów spożywczych w oparciu o tabele tzw. INDEKS ŻYWIENIOWY, tj. IŻ produktu; wystarcza aby CIĄŻĘ przechodzić sprawnym żwawym krokiem.

W TYM CZASIE ODŻYWIANIE TO KLUCZ DO PRAWIDŁOWEJ, PROZDROWOTNEJ EGZYSTENCJI:
Dlatego ważne jest odkrycie dotyczące chleba przedstawione poniżej. Dzisiaj jest to w kraju absolutnie żywieniowy unikat.

POMAGA NAM W TYM MIANOWICIE, CHLEB TYPU KR-IRL:
Stabilizujący poziom cukru we krwi na wiele godzin. Jemy bez większych zahamowań, smacznie i dużo, a przede wszystkim energetycznie oraz bez uczucia głodu. Zmęczenie jest nam wtedy obce, a kreatywność myślenia zaskakuje nas samych. Zdrowiejmy i UTRZYMUJEMY zatem szczupłą ciążową sylwetkę. *

TAKIE ODŻYWIANIE NIE JEST DROGIE, A WRĘCZ WYJĄTKOWO TANIE:
Koszt 1 szt. mini chlebka to 15-20 groszy czyli całodzienne wyżywienie 1 osoby nie przekroczy 2,00 zł. Zjadamy mniej droższych produktów, a to dlatego; że CHLEB typu KR-IRL, syci niewyobrażalnie przez 4-5 godz. Eliminuje skutecznie tzw. wilczy głód, gwarantując przy tym odżywienie biologicznie WZORCOWE. To kłopot, że nie kupisz tego chleba, nikt go nie piecze, nikt na nim nie zarabia, ale samemu upiec WARTO !!

KONKLUZJA finalna:
Ilość żywności należy bezwzględnie dostosować do trybu życia, czyli zapotrzebowania energetycznego własnego organizmu. Najistotniejszym stabilizatorem wyrównywania braków energii u człowieka jest bez wątpienia tzw. CHLEB typu KR-IRL. Wskazana jest także zasadotwórcza cytryna ok. 2,5-4 sztuk/24h. Sok z cytryny neutralizuje kwasowość soków trawiennych pustego żołądka zmniejszając łaknienie.

R E F L E K S J A:
INDEKS ŻYWIENIOWY, a; INDEKS GLIKEMICZNY, to dwa różne spojrzenia na realia przyrodnicze.
IŻ; to identyfikacja ewolucyjnych dokonań przyrody, czyli sfera faktów. IG; to wirtualne poglądy, dezinformacja, obłuda i biznes.

ZOBACZ TEŻ; CUKRZYCA typu 2, wg: IRL KRAKÓW.
Książka, pt._______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.
Wydanie drugie: zaktualizowane i uzupełnione. ***
Skrót adresu strony w Internecie_______: INSTYTUTIRL

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?