Babyonline.pl
 
 
Rozwiń menu

Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży?

| 19.12.2006, aktualizacja: 04.11.2014 | 3

Jesteś w pierwszym trymestrze ciąży. Jedz zdrowo, by zapewnić maleństwu jak najlepsze warunki do rozwoju. Sprawdź, co powinno być koniecznym składnikiem twojej ciążowej diety

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(23)
kobieta, odchudzanie, dieta
fot. Fotolia
Podczas dziewięciu miesięcy ciąży twoje dziecko z zarodka wielkości ziarenka maku staje się prawie czterokilogramowym, półmetrowym, dorodnym... kabaczkiem. Nic dziwnego, że jego potrzeby się zmieniają. Naucz się komponować nieco inny jadłospis w każdym z trymestrów ciąży, by zapewnić maleństwu jak najlepsze warunki do rozwoju. Sprawdź, co powinnaś jeść w pierwszym trymestrze.

Co powinnaś wiedzieć o dziecku w pierwszym trymestrze ciąży?

Pierwsze trzy miesiące ciąży to okres najbardziej intensywnych zmian. Zapłodnione jajo wędruje do macicy, zagnieżdża się i zaczyna dzielić. Powstaje łożysko, pępowina i worek owodniowy. Maleńkie komórki zarodka stają się coraz bardziej zróżnicowane, by dać początek wszystkim organom wewnętrznym. Tworzy się układ nerwowy i krwionośny, powstaje zawiązek serca – od 21. dnia bije ok. 120-140 razy na minutę. W kilkumilimetrowym ciałku mieszczą się nerki, wątroba, przewód pokarmowy i płuca. W drugim miesiącu ciąży zarodek zmienia wygląd – „traci” ogonek upodabniający go do kijanki. Kształtują się nóżki oraz rączki wraz z paluszkami i liniami papilarnymi. W trzecim miesiącu główka dziecka jest już wyraźnie zarysowana. Widać nosek, policzki i wargi maleństwa. Jego oczka, dotąd osadzone blisko uszu, zbliżają się do siebie. A uszka przesuwają się do góry. Powstaje żuchwa i zawiązki zębów mlecznych. Tworzy się kręgosłup oraz żebra. Pod koniec pierwszego trymestru dziecko waży ok. 40-60 gramów i ma 8-11 centymetrów długości.

Czego najbardziej potrzebuje dziecko w pierwszym trymestrze ciąży?

W tym okresie organizm płodu potrzebuje wielu składników budulcowych i odżywczych. Do najważniejszych należą:
  • pełnowartościowe białko (a dokładniej mówiąc, zawarte w nim różnorodne aminokwasy),
  • tłuszcze (szczególnie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3),
  • kwas foliowy oraz wiele witamin z grupy B niezbędnych do budowy komórek nerwowych,
  • cukry jako źródło energii,
  • witamina D potrzebna do budowy kości i zębów. Wraz z krwią maleństwu należy również dostarczyć dużo tlenu, który witamina D pomaga rozprowadzać,
  • witamina E, chroniąca także przed poronieniem.
     
Wypróbuj przepis na: Sałatkę pełną kwasu foliowego

Co najczęściej powinnaś jeść w pierwszym trymestrze?

W pierwszych trzech miesiącach ciąży przyszła mama powinna sięgać po zielone warzywa liściaste bogate w kwas foliowy oraz witaminę E. Powinnaś jeść dużo białka, zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. Tłuste ryby morskie mają dużo witaminy D, zawierają również niezwykle cenny dla przyszłej mamy jod oraz kwasy tłuszczowe. Jedz do woli różnorodne warzywa i owoce, bogate w witaminy i składniki mineralne, np. fosfor, fluor, selen, magnez, miedź. Z uwagi na choroby, które są szczególnie niebezpieczne na początku ciąży, w pierwszym trymestrze wystrzegaj się natomiast:
  • surowego mięsa i surowych ryb (częste źródła zakażenia toksoplazmozy
  • serów pleśniowych (w których mogą być zarazki listeriozy),
  • niedogotowanych lub surowych jajek, niedopieczonego drobiu (bywają skażone salmonellozą).
Czytaj też: Na co kobieta w ciąży powinna zwracać uwagę, kupując jajka?

Ile możesz przytyć w pierwszym trymestrze ciąży?

Jeśli przed ciążą twoja waga była w granicach normy, teraz zmieni się nieznacznie. Staraj się nie przytyć więcej niż o około 4-5 kilogramów. Jeśli chcesz sprawdzić, czy tyjesz prawidłowo, skorzystaj z naszego kalkulatora wagi w ciąży.

Czytaj też: 9 superproduktów w ciążowej diecie
separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (3)
avatar

anialadeevit
anialadeevit | 2013-06-18 22:10 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Fajny pomysł- warty polecenia. W danym monecie często mamy wątpliwości, a po pewnym czasie zapominamy o co chciałyśmy się spytać lekarza. Też uważam, że nie należy wymyślać żadnej restrykcyjnej diety i się nadmiernie ograniczać. Przede wszystkim należy odżywiać się rozsądnie, a ewentualne braki witamin uzupełniać suplementami dla kobiet ciężarnych.

Odpowiedz

doda
doda | 2011-07-15 08:18 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Witam. Jestem w 5 tyg ciąży. Oprócz kwasu foliowego, spożywam zdrowe posiłki bogate w witaminy. Czy mogę jeść owoce egzotyczne, mam na myśli mango,kiwi. Bardzo je lubię. Czy to nie zaszkodzi mojemu dziecku?

Odpowiedz Pokaż odpowiedzi

Lusia
Lusia | doda | 2011-07-15 17:45 Zgłoś komentarzZgłoś komentarz do moderacji

Ja też jestem w 5 tygodniu...
Myślę że możemy jeść wszystkie owoce ;) i ogólnie najlepiej nie czytać info na stronkach tylko spytac lekarza. ja prowadzę notes z tytaniami i przy następnej wizycie zamierzam je zadać lekarzowi ;) Polecam..

Odpowiedz
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?