Babyonline.pl
 
 
Gry
Rozwiń menu

Ogród przydomowy

| aktualizacja: 16.12.2016 | 0

Przede wszystkim musimy się zastanowić, gdzie stworzyć ogród dla dziecka. Powinien być bezpieczny i w takim miejscu, by mama mogła widzieć co robi jej pociecha.

separator
Wyślij e-mailem
separator
Oceń :
(0)
dziecko, mama, ogród
fot. Panthermedia
Z drugiej strony dzieci nie lubią być nieustannie obserwowane. Warto więc stworzyć iluzję, że są one poza zasięgiem wzroku dorosłych.
Dobrze by na tym ogrodowym placu zabaw było trochę cienia, malec nie powinien cały czas przebywać na słońcu. Można zadbać o pergolę, altankę, domek, itp. Dzieci lubią też górki, wzniesienia, przeszkody do pokonywania. Można wykorzystać naturalne ukształtowanie terenu lub stworzyć je sztucznie. Gdy wybierzemy już miejsce na ogródek, musimy wybrać rośliny, jakie nasz mały ogrodnik będzie uprawiał.
Rośliny muszą być bezpieczne, pozbawione cierni i kolców. Warto posiać pietruszkę, rzodkiewki, cebulę, czosnek, rzeżuchę ogrodową . Najlepiej wybrać rośliny szybko wschodzące i rosnące, by dziecko nie czekało zbyt długo na efekty swej pracy. Warto tak zaplanować grządki, by o każdej porze roku coś ciekawego się na nich działo. Wiosną będą to nowalijki, latem słodki groszek cukrowy, truskawki, poziomki, jesienią słoneczniki. Nie wolno zapomnieć o rabacie kwiatowej. Na pewno spodoba się maluchom pachnąca maciejka, pomarańczowe nagietki, których płatki można użyć do zabarwiania masła na kanapki, czy fiołki lub goździki - włożone do słoika z cukrem pudrem nadadzą mu piękny aromat.
Dobrze też pomyśleć o krzewach owocowych, np. borówce amerykańskiej czy porzeczkach.

Zobacz: Rattanowe meble do ogrodu

Warto też uatrakcyjnić ogród dla dziecka, aby stał się magicznym, fascynującym miejscem. Podpowiadamy jak można to zrobić:

Dzieci 2 letnie: warto im stworzyć bezpieczny plac zabaw, postawić piaskownicę, huśtawkę. Można wykorzystać rośliny, zwłaszcza kwiaty do nauki kolorów, a inne rośliny do rozróżniania kształtów, zapachów. Zachęćmy dziecko, by dotykało kory, trawy, liści i opowiadało o różnicach jakie czuje. Przebywanie w ogrodzie to także okazja, by wsłuchiwać się w odgłosy przyrody: rozpoznać śpiew ptaków, brzęczenie pszczół, szum liści, itp.

3 –latki: można z zebranych w ogrodzie patyków, listków, owoców robić zabawki, stworzyć warzywny teatrzyk i choćby odegrać wiersz Brzechwy: „Na straganie w dzień targowy”, pokazać dziecku zabawy z własnego dzieciństwa (kogucik czy kurka, zrobić piszczałkę ze strąków karagany, noski z nasion klonu), poszukiwać czterolistnej koniczyny, upleść wianek ze stokrotek, zawiesić kolczyki z czereśni lub wiśni, na jesieni nawlec korale z jarzębiny, zrobić stemple z ziemniaków, policzyć kropki na grzbiecie biedronki, by dowiedzieć się ile ma lat.

6 - latki: możemy wspólnie założyć zielnik, zbudować karmnik dla ptaków, zrobić wigwam, opracować zegar kwiatowy na podstawie obserwacji kiedy otwierają się i zamykają kwiaty, zbudować dziecku domek na drzewie, stworzyć tor przeszkód, itp. Uwaga na rośliny trujące: wawrzynek wilcze łyko, cis, konwalia, jaskry, wilczomlecz, naparstnica, bieluń, tojad, złotokap, zimowit, trzmielina.

Literatura godna polecenia: Seria Multico: Jaki to kwiat, Jaki to ptak, Drzewa, Parki Narodowe, Rodzinny Atlas Przyrody (RM). W księgarniach jest sporo książeczek o przyrodzie, naturze, trzeba tylko poszperać.

 






Nasz ekspert:  Małgorzata Świgoń, dziennikarka "Przyjaciółki" działu Ogród



Czytaj i dyskutuj na forum »

separator
Wyślij e-mailem
separator separator
Komentarze (0)
avatar
X

Logowanie

avatar

Nie masz jeszcze konta ?

Zarejestruj się




Zapomniałeś hasła?